Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for å ta ut motoren i plusen og få den overhalet :)

Ny byttemotor blir nok alt for dyrt går jeg ut fra.

Lurer litt på om jeg skal få den stroket eller borret opp litt,og evt få andre kammer osv.

noen som har erfaring med å sette bort jobb til:

 

Sarpsborg motorverksted

http://www.motorverksted.no

Eller

Oslo sylinderservice

http://www.sylinderservice.com

Eller

V.S motor.

 

Takknemmelig for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bore alu-V8'erne med nicasilbehandling, går ikke dessverre.. (Eller, det går vel, men det koster sannsynligvis fantastisk mye..)

Mener å huske at en shortblock kostet noe slik som 60', men det kan være det er noe lavere.

Skal du overhale fordi den bruker mye olje, så få tak i en annen brukt en fra etter '96 hvis det ikke er toppene som er dårlige, kanskje en nyere S8-motor? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De motorverkstedene du nevner har vel godt rykte.

Personlig har jeg meget god erfaring med Ski motorverksted.

 

Den klart rimeligste løsningen er å få tak i blokk uten slitasje, dersom din egen er slitt. Pga belegget skal du ikke se bort i fra at det er mulig å skaffe, har selv hatt en slik og har hørt om en annen. Har også hørt at sylindrene slites på disse.

 

Før du går i gang med en overhaling som innebærer bruk av de orginale sylindrene så husk at disse ikke kan hones og at nye ringer settes rett inn. Dette kan medføre at oljeforbruk ikke kommer under kontroll.

 

En annen løsning er å sette inn stålforinger men det havner fort på 20K for foringer med jobb + 10K for stempler.

 

Plussen din har vel en moderne motor som også sitter i nyere biler, så en skadet med lav kmst fra Tyskland er vel lurt å vurdere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette med stålforinger noen gang blitt prøvd? er det mulig å få kjøpt slike foringer noe sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor "overhale"? Bruker den mye olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å borre en motor som bruker Nikasilforinger er nok ingen god idé.

Noe av greia med Nikasil er at man kunne få en tynnere sylindervegg, og dermed har motorer med Nikasilforinger rimelig tynne sylindervegger. Begynner du å borre her er nok løpet rimelig kjørt.

 

Det er ikke ofte at V8-motorene som kom til A8 i 95 og S6 Plus bruker mye olje, men dog vil en aluminiumsmotor uten sylinderforinger av konvensjonell alltid bruke noe olje.

 

Disse motorene kan vel og merke begynne å bruke olje, og da er det én mulighet - bortsett fra ny blokk - og det er å sette inn nye Nikasilforinger. Det er dyrt, men det er fullt mulig. I tillegg lider V8-motorene, spesielt første generasjon (V8/S4/S6), og til en viss grad også andre generasjon av at blokken er for svak og den vrir seg. I tillegg til toppene, bør blokken planes for å forhindre oljelekkasje og at toppakningen går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har/hadde ikke problemer med noe oljeforbruk,men fikk problemer med litt ventil-tikking etter noen runder på rudskogen for et par uker siden(så det er selvforskyldt og vel så det). Fikk videre problemer på langtur med at den ene pluggen antakeligvis gjenget seg ut og ødela gjengene i toppen :o

Så jeg vil gjerne få byttet det som bør byttes i samme slengen :)

Å bytte til en brukt org.motor er vel egentlig uaktuellt,så da blir det enten å overhale den som jeg har eller kjøpe fabrikkny byttemotor(noen som har formening hva det vil koste?).

Drømmer jo selvsagt om å lempe i en rs6 4.2 v8 tt-motor.Men det blir nok for omfattende med tanke på plass osv,og ikke minst svært kostbart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så å evt stroke bunndel,porte topp,kvassere kammer etc er å fraråde på v8ern?

 

Å borre en motor som bruker Nikasilforinger er nok ingen god idé.

Noe av greia med Nikasil er at man kunne få en tynnere sylindervegg, og dermed har motorer med Nikasilforinger rimelig tynne sylindervegger. Begynner du å borre her er nok løpet rimelig kjørt.

 

Det er ikke ofte at V8-motorene som kom til A8 i 95 og S6 Plus bruker mye olje, men dog vil en aluminiumsmotor uten sylinderforinger av konvensjonell alltid bruke noe olje.

 

Disse motorene kan vel og merke begynne å bruke olje, og da er det én mulighet - bortsett fra ny blokk - og det er å sette inn nye Nikasilforinger. Det er dyrt, men det er fullt mulig. I tillegg lider V8-motorene, spesielt første generasjon (V8/S4/S6), og til en viss grad også andre generasjon av at blokken er for svak og den vrir seg. I tillegg til toppene, bør blokken planes for å forhindre oljelekkasje og at toppakningen går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så å evt stroke bunndel,porte topp,kvassere kammer etc er å fraråde på v8ern?

Stroke er vel ikke noe problem, hvis du får tak i passende veiv og råder. Trenger jo ikke gjøre noe med sylindrene for å stroke.

Ser av prosjekttåden din at bilen ikke har gått spesielt langt (står noe om 180k tidlig i tråden..?), så syns ikke motoren din burde trenge noen overhaling, utover reparasjon av det du evt har kjørt i stykker nå da... ;) Overhale toppene er jo bare noen koselige kvelder på kjøkkenbordet, så får du målt toppene og anleggsflatene på blokka hos et av verkstedene du nevner, og planet etter behov. Burde bli knall.

 

Grunnen til at jeg mener motoren din "bør" være i bra stand, er at jeg kjenner en som hadde en slik som hadde gått nærmere 300', og kjørte den HARDT, og den brukte ikke olje og gikk ellers mykt som en liten kattepus : smil :

 

Edit: Så bilen er ikke på veien for tida..? Hadde garantert lagt merke til den hvis jeg hadde møtt deg i byen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La bunndelen være i fred og ta kun toppene om du ikke har problemer. Bunndelen på disse motorene er grisedyr å gjøre noe med, nesten ingen vet hva de gjør, og det er bare tull å begynne å rote med den om du ikke har konkrete problemer. Ventiltikk kan være flere ting, men husk at løfterne på innsugssiden på disse motorene (kun S6 Plus/S8) er mekaniske og kan trenge justering av ventilklaring. Det kan også være en eller flere løftere på eksossiden (vanlig hydraulisk) som har gjort jobben.

 

En lett toppoverhaling, så er du i mål. Å plukke ut en fint fungerende motorblokk og demontere den uten noe konkret behov er meningsløst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har/hadde ikke problemer med noe oljeforbruk,men fikk problemer med litt ventil-tikking etter noen runder på rudskogen for et par uker siden(så det er selvforskyldt og vel så det). Fikk videre problemer på langtur med at den ene pluggen antakeligvis gjenget seg ut og ødela gjengene i toppen :o

 

Med slike symptomer er vi vel langt unna noen motoroverhaling ;)

 

Jeg ville først kontrollert klaringen på de mekaniske løfteren, er de ute av stilling ville jeg justert og håpet at dette var årsaken til tikking. Om det ikke er for langt igjen til regrem-skifte så ville jeg samtidig tatt de hydrauliske løfterne.

 

Helicoil kan muligens monteres med toppen på plass, i såfall må det støvsuges neddi hullet med tynn slange etterpå. Alternativt ta av den ene toppen for renovering av gjenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La bunndelen være i fred og ta kun toppene om du ikke har problemer. Bunndelen på disse motorene er grisedyr å gjøre noe med, nesten ingen vet hva de gjør, og det er bare tull å begynne å rote med den om du ikke har konkrete problemer. Ventiltikk kan være flere ting, men husk at løfterne på innsugssiden på disse motorene (kun S6 Plus/S8) er mekaniske og kan trenge justering av ventilklaring. Det kan også være en eller flere løftere på eksossiden (vanlig hydraulisk) som har gjort jobben.

 

En lett toppoverhaling, så er du i mål. Å plukke ut en fint fungerende motorblokk og demontere den uten noe konkret behov er meningsløst..

 

Helt enig med Eyvind her. Vel og merke hadde jeg kostet på meg å skifte alle simringer, tetninger og slikt i blokka, da det ikke er helt ukjent at disse kan lekke.

 

Jeg hadde nok kostet på meg nye toppakninger og en planing av toppene minimum, da oljelekkasje herfra ikke er uvanlig. Da slipper du også å være redd for spon i sylinderen etter helicoiling av plugghullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener shortblock er rett over 100000,- på møller og løse topper er ca 25-30` pr stk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for alle svar :)

Ny Bunndel ligger på 126.000.-

Toppene ligger på 30.171.- pr.stk.

I tilegg kommer vel reg.reim osv :o

Det syns jeg blir "litt" over mitt budsjett.

Skal forhøre meg litt rundt når det gjelder overhaling,og få hjelp til å måle komp,samt å bruke et sånnt lite kamera for å se ned i den ene sylinderen i første omgang.

Ole Gunnar: blir nok en stund til den kommer på veien igjen : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et gammelt ordtak som er veldig greit når det gjelder bil.. Don't fix it if it ain't broken!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant :) :)

Edit: forhørte meg litt ang overhaling, og det ble visst nokså dyrt det oxo(rundt 150k).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet om en slik motor som det har vert satt inn sylinder foringer i? har prøvd og søke både innenlads og utenlands etter slike prosjekt men ikke funnet noen som har gjort dette? hørte noe om att jonus hadde satt inn slike i a8en men forstod det slik att denne ikke var borret men tatt ned til 4.0liter?

kunne tenkt meg og prøvt og turbo konvertert en slik motor og kan få kjøpt foringer og stempel etter mål. men noe usikker på om denne blokken kan borrest opp noe serlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var en engelskmann som overhalte en slik 4.2 med foringer og stempler fra en Rover motor som visst nok hadde korrekt dim... prøvde å søke men fant ikke noe om det nå (er noen år siden jeg leste om det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, det er fullt mulig å sette inn løse sylinderforinger. Poenget mitt er *hvorfor*, så lenge motoren ikke har et eneste problem med bunndelen må det da være helt meningsløst å plukke den fra hverandre og bruke et femsifret beløp på noe man ikke engang vet om blir bra. Jeg har stor tro på at motorfabrikken til Audi bygger motorer bedre enn noen hjemme i en garasje i Norge, akkurat som de bygde bedre Audi 200'er i Neckarsulm enn på Sunnmøre. (ref. alle de 200'ene som er ombygd i Molde-distriktet)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sjekket litt,og det var bare 3-4bar komp på den ene sylinderen.

Kan også se ut som det er hakk i stempelet,men ellers helt tørt og fint,men det kan jo være ripete i sylinderveggen.

en kompis mener det kan kun være ventilene som har fått det :o

Venter på svar fra det lokale audi-verkstedet på pris på demontering/montering av toppen.

Noen som vet hvor lang tid det sånn ca vil ta?

Sånn som jeg har skjønnt det tar det kortere tid å sette i en byttemotor.

Bør jeg måle komp på alle sylindrene før jeg bestemmer meg for demontering av topp,og håpe at bunndelen er bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått sjekket litt,og det var bare 3-4bar komp på den ene sylinderen.

Kan også se ut som det er hakk i stempelet,men ellers helt tørt og fint,men det kan jo være ripete i sylinderveggen.

en kompis mener det kan kun være ventilene som har fått det :o

Venter på svar fra det lokale audi-verkstedet på pris på demontering/montering av toppen.

Noen som vet hvor lang tid det sånn ca vil ta?

Sånn som jeg har skjønnt det tar det kortere tid å sette i en byttemotor.

Bør jeg måle komp på alle sylindrene før jeg bestemmer meg for demontering av topp,og håpe at bunndelen er bra?

 

Har du skade i toppen (plugghullet) hadde jeg personlig uten tvil tatt av toppene.

Å få sugd ut spon etter å ha satt i helicoil hadde jeg personlig ikke tatt sjansen på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene toppen må av ja.

har du peil hvor mange timer det beregnes sånn ca på demontering og montering?

Er det en fordel å måle komp på alle sylindrene først?

 

Har du skade i toppen (plugghullet) hadde jeg personlig uten tvil tatt av toppene.

Å få sugd ut spon etter å ha satt i helicoil hadde jeg personlig ikke tatt sjansen på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var plusen endelig i drift igjen :)

toppen ble levert til sarpsborg motorverksted(takk for strøken jobb) for overhaling.

"problemet" nå er at jeg har litt klakke-lyd fra begge toppene(høres ut som ventil-tikking,bare "hardere" klakking).hører dette kun på tomgang. har ikke problemer med bensin-forbruk,ujevn gange eller nøkking.heller ikke effekt-tap.

Registeret ble satt på ifølge merkinga på veiv,og 0-punktet på kammene i bak-kant.

kan klakkingen komme av at jeg foreløpig kjører på olje av dårlig kvalitet enn så lenge?eller KAN det være registeret som ikke er rett justert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal helst bruke spesialverktøyet for å få timingen 100% riktig, om man bruker prikkene på drevene mellom kammene er det som oftest ikke nøyaktig nok. Ellers er noe mekanisk støy fra disse toppene ikke helt unormalt siden det er mekaniske løftere på halvparten av ventilene, men det skal selvfølgelig ikke være noe mer enn før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.