Golf 3 - stoppet og vil ikke starte. UPDATE: Har gnist men ikke bensin!!!! HJELP!

Anbefalte innlegg

I morges stoppet Golfen etter noen få meter. Starteren går rundt, og når jeg åpnet panseret var det skikkelig bensinlukt, noe jeg tolker som at den får fuel.

 

Trenger tips til hva det kan være før jeg går i gang med feilsøking.

 

Er en 1,4l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coil, tenningsmodul?

Skru ut en plugg og sjekk om du har noen form for gnist.

Ettersom motor går rundt, og du har bensin, så ligger sansynligvis feilen i tenningsystem.

Coil kan sjekkes ved at du setter en plugg i coilledningen, legger denne mot jord, og så "trigger" du coilen.

Du skal få god gnist på pluggen hver gang coilen trigges.

Husker ikke helt om man trigger coilen ved å fjerne jordkabelen på den.

Er en stund siden jeg drev med slik feilsøking, men du har nå et utgangspunkt;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordeler er også en vanlig sak på disse her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coil, tenningsmodul?

Skru ut en plugg og sjekk om du har noen form for gnist.

Ettersom motor går rundt, og du har bensin, så ligger sansynligvis feilen i tenningsystem.

Coil kan sjekkes ved at du setter en plugg i coilledningen, legger denne mot jord, og så "trigger" du coilen.

Du skal få god gnist på pluggen hver gang coilen trigges.

Husker ikke helt om man trigger coilen ved å fjerne jordkabelen på den.

Er en stund siden jeg drev med slik feilsøking, men du har nå et utgangspunkt;)

 

Kan jeg trigge ved å få noen til å vri om tenninga mens jeg holder en plugg til jord (blokka på motor?)?

 

Fordeler er også en vanlig sak på disse her.

 

Fordeler som i bytte fordelerlokk og rotor, eller noe mer omfattende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

setter en femmer på at det er coilen :)

 

Har byttet coil på et par 3'er Golfer som har hatt samme symptom som deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 kroner på at det er coil, byttet sikker 20 stk på golf 3 når jeg mekaniker på Møller i 5 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg trigge ved å få noen til å vri om tenninga mens jeg holder en plugg til jord (blokka på motor?)?

 

 

 

Fordeler som i bytte fordelerlokk og rotor, eller noe mer omfattende?

 

Fordeler som hele skiten. Ligger en hall giver inni fordeleren som ryker. På enkelte kan du få denne løs, men andre må hele fordeleren skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper nesten coil jeg også. mamma hadde samme problemet på sin for en del år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

setter en femmer på at det er coilen :)

 

Har byttet coil på et par 3'er Golfer som har hatt samme symptom som deg.

 

100 kroner på at det er coil, byttet sikker 20 stk på golf 3 når jeg mekaniker på Møller i 5 år.

 

Jeg tipper nesten coil jeg også. mamma hadde samme problemet på sin for en del år siden.

 

Da satser vi på at det er denne. Er det noe spesial-coil som står på disse, eller kan jeg bruke coil fra f.eks Biltema eller lignende?

Er det dette som er coilen?

F0986221000_600.jpg

 

 

Fordeler som hele skiten. Ligger en hall giver inni fordeleren som ryker. På enkelte kan du få denne løs, men andre må hele fordeleren skiftes.

 

Håper det ikke er dette - koster jo 4k på BilXtra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen måte å finne ut om coilen er død på? Vil helst slippe å kjøpe en ny til nærmere 800,- om det ikke er den som er røket likevel. Men når symptomene stemmer med alles erfaringer på området så er det vel kanskje bare å bite i det sure eplet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste du ikke det som jeg skrev lengre oppe?

Da finner du ut om coilen er ok.

Du må også sjekke at det kommer strøm inn på coilen.

Om du får noen til å vri på tenninga når du holder en plugg til jord, så kan du sjekke om det er gnist, men du får eventuellt ikke funnet ut om det er coil eller fordeler som er problemet.

Begynn i en ende å feilsøk,så blir det en god del enklere.

1. sjekk spenning inn til coil

2. Sjekk coil ved å trigge

3. sjekk hallgiver med diode-prøvelampe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde akkurat samme problemet på audien min,der hadde fordeleren tatt kvelden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat fått skifta fordeler på min 3'er da hallgiveren var gåen.Men hos meg så gikk bilen,men nykka voldsomt.Så vil tro det er noe annet hos deg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste du ikke det som jeg skrev lengre oppe?

Da finner du ut om coilen er ok.

Du må også sjekke at det kommer strøm inn på coilen.

Om du får noen til å vri på tenninga når du holder en plugg til jord, så kan du sjekke om det er gnist, men du får eventuellt ikke funnet ut om det er coil eller fordeler som er problemet.

Begynn i en ende å feilsøk,så blir det en god del enklere.

1. sjekk spenning inn til coil

2. Sjekk coil ved å trigge

3. sjekk hallgiver med diode-prøvelampe

 

Tydeligvis ikke godt nok: flau :

 

Takk for tips, får prøve å finne feilen. Håper bare ikke det er hallgiver/fordeler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift coil, bli ferdig med det! Så sikker er jeg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift coil, bli ferdig med det! Så sikker er jeg!

 

Okai! Får høre på Møller hva den koster - kan jo hende jeg blir positivt overrasket. Hvis ikke så må jeg bare bestille hos BilXtra.

Er vel liten vits i å montere en brukt coil om dette er et kjent problem.

Spørs om jeg skal kjøre full service i samme slengen, og bytte plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger samtidig. Vet ikke når dette ble gjort sist - jeg har bare kjørt 5k med bilen siden jeg kjøpte den for ett år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet coil til en brukt en i dag...skulle virke fint ifølge selger. Var en liten differanse i nummereringen på dem, min sluttet på 2 mens den "nye" sluttet på 10. Men passet da på stikkene og slikt, så vet ikke om det er mange versjoner ute å går? Trodde det var to?

 

Anyway - byttet og var veldig spent når jeg fyrte opp kjerra. Men neida...like dødt.

 

Trenger tips til feilsøkingsrekkefølge. Demonterte luftfilterboks slik at jeg kommer til plugger, så da er vel punkt 1 å plukke ut en tennplugg og holde mot blokka og sjekke om jeg har gnist.

 

Når jeg ser ned i forgasser - skal jeg se det komme bensin nå når jeg ikke har på luftfilterboksen? For må vel sjekke om den faktisk får bensin også.

 

Kjente jeg ble motløs - begynner på jobb igjen på mandag - og da begynner også madamen etter mammaperm så da blir det buss på meg...:(

 

H J E L P ! ! !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

UPDATE:

 

Fikk hjelp av pappa til å teste om jeg hadde gnist ved å ta av en plugghette og legge mot gods. Gnistet som bare det, så da er iallefall dét OK.

Så sjekket vi at pumpa bak startet når jeg skrudde på tenninga - og det gjorde den.

 

Så sjekket vi om bensinen kom frem til motor. Jeg trodde jeg hadde forgasser, men virker som det er en form for dyse (1stk) som skal sprøyte ned bensin mot et gullfarget spjeld. Monotronic eller hva det heter? Står iallefall Bosch på enheten under luftfilterboksen.

 

Anyway. Kom ikke noe bensin ned på spjeldet, bare noen få dråper når jeg kvernet. Tok så å løsnet banjofestet til bensinrøret inn på denne enheten bare littegrann og prøvde å vri om tenningen, og der kom det bensin i massevis.

 

Dette leder meg jo da til å tro at det er noe galt med bensintilførselen eller kanskje denne dysen eller hva man kaller det.

 

Please help me quick da jeg gjerne vil utnytte mildværet til å få rulle litt med sommerstuk før bilen må heves og piggdekkene må på...:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt at coilen jeg sendte deg gir gnist. Siden det blei så mye fram og tilbake kan du få coilen. Bilen til frua har også en stor dyse i forgasseren(monopoint) og bilen ville ikke starte og osa bensin. Endte med at jeg fikk tak i en på høggærn og voila bilen starta. Har ikke utforska det systemet så mye. Hvis du har startsperre kanskje den kødder med deg. Ta et bilde av den forgasserdingsen din. Jeg har 3 typer liggende hvis det skulle være av interesse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt at coilen jeg sendte deg gir gnist. Siden det blei så mye fram og tilbake kan du få coilen. Bilen til frua har også en stor dyse i forgasseren(monopoint) og bilen ville ikke starte og osa bensin. Endte med at jeg fikk tak i en på høggærn og voila bilen starta. Har ikke utforska det systemet så mye. Hvis du har startsperre kanskje den kødder med deg. Ta et bilde av den forgasserdingsen din. Jeg har 3 typer liggende hvis det skulle være av interesse.

 

Du verden, takker så dypt for det! Men send meg iallefall kontonummeret på PM sånn at jeg får dekt frakten!!

Skal prøve å få tatt bilde av opplegget i kveld. Tror ikke det er noen form for startsperre originalt på denne da det ikke er original alarm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3. sjekk hallgiver med diode-prøvelampe

 

Noen fremgangsmåte for dette? Har fått tips om at om hallgiver er død får ikke dysa signal = nix bensin.

 

Passer fordelere fra andre motorversjoner over på 1,4l?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil man kunne lese ut noe feilkoder med VagCom på denne, eller er den for gammel for sånt?

 

Slik ståa er nå er det jo nesten nåla i høystakken - skal sjekke om jeg har gnist på alle 4 pluggene, men noe sier meg jo at har jeg gnist på én så har jeg gnist på alle 4, da dette jo "går av seg selv" når rotor går rundt. Og bilen får jo visserlig ikke bensin ut av dyse selv om den har bensin frem dit. Kan jo prøve å bytte selve dyseopplegget, men om det er hallgiver som har tatt kvelden så hjelper det jo fint lite.

 

Trenger fortsatt svar på hvordan man sjekker hallgiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

attachment.php?attachmentid=133951&d=125

 

Er dette hele fordeleren?

 

Man skrur ut de to skruene som står i de avlange hullene og drar den rett ut eller?

 

Hvilke motorer passer coilen over på min fra? Ifølge Mekonomen har jeg motorkode ABD, men skal trippelsjekke dette bak på blokka.

Mekonomen har faktisk løs hallgiver til disse - kan det stemme?

 

Passer "innsprøytningen" / monopointen fra andre utgaver over på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du gnist, så virker vel halvgiveren?

Er jo den som trigger coilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.