Maks size på dekk/felg Vento

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen glupinger her ute som veit hva som er maksstørrelse som er godkjente dekk og felger på en VW Vento 96mod?

 

Har sett i vognkortet mitt, men der stod det ikke noe på akkurat det feltet som gjaldt maks størrelse :S

 

 

//Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

standard dimensjon(Oppgitt i vognkortet ditt) +-5% i rulleomkrets og +-7,5mm impressendring pr felg. Hjul skal ha 1 cm klaring til andre deler av bilen til enhver tid samt felg OG dekk skal være innenfor skjermkantene. Følger du dette får du godkjent det uten TUV.

 

Andre ting kan, hvis kontrolløren har en god dag, godkjennes med TUV papirer.

Skal du ha 18" med ekstreme lavprofildekk må du passe på lastindeks på dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Har 214/45-17 med ET45 nå, men de går borti skjermen/hjulbuene

 

Så skal kjøpe meg 195/45-16 ET37 nå før jeg drar og får det registrert på biltilsynet, så da burde det gå greit :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

standard dimensjon(Oppgitt i vognkortet ditt) +-5% i rulleomkrets og +-7,5mm impressendring pr felg. Hjul skal ha 1 cm klaring til andre deler av bilen til enhver tid samt felg OG dekk skal være innenfor skjermkantene. Følger du dette får du godkjent det uten TUV.

 

Andre ting kan, hvis kontrolløren har en god dag, godkjennes med TUV papirer.

Skal du ha 18" med ekstreme lavprofildekk må du passe på lastindeks på dekkene.

 

Det med 1 cm klaring har jeg ikke hørt om, hvordan får luringene på tilsynet sjekket dette under fjæring mon tro : haha :

 

Jepp 215/45 17 er altfor stort på Vento, det du planlegger høres bedre ut. Evt 215/40 16.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med 1 cm klaring har jeg ikke hørt om, hvordan får luringene på tilsynet sjekket dette under fjæring mon tro : haha :

 

Ganske enkelt (om man har tosøyler): Man klosser opp under to av hjula diagonalt (f.eks. med to hjul stabla oppå hverandre) og senker ned bilen;). De trafikkstasjonene jeg har vært borti har firesøyler med flyttbar donkraft i midten. Med litt stabling kan man fint få til noe lignende der (bare på en aksel av gangen,riktignok).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, 215/40-16 er også ett alternativ, men synes det blir litt lite gummi da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske enkelt (om man har tosøyler): Man klosser opp under to av hjula diagonalt (f.eks. med to hjul stabla oppå hverandre) og senker ned bilen;). De trafikkstasjonene jeg har vært borti har firesøyler med flyttbar donkraft i midten. Med litt stabling kan man fint få til noe lignende der (bare på en aksel av gangen,riktignok).

 

 

Ok. men hva er poenget med akkurat 1 cm klaring hvis de har "makt" til å fremprovosere subbing? Da burde jo 1mm klaring være nok. Sorry OT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1cm har ikke jeg vært borte i.. når de først hadde bunnet demperne for å sjekke klaring så var det ikke mange mm klaring ved fullt rattutslag.. Så all klaring er god klaring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti to kontrollører, samt hørt om flere som praktiserer dette med 1cm regelen. Hvorfor det er slik aner jeg ikke. Men spør man hva som er lovlig så er det best å være på den sikre siden. Det finnes for mange kontrøllerer med dårlige dager her i landet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.