#1 Skrevet August 31, 2009 (endret) Planer om å bygge om golfen fra 1,6 til 1,9tdi og i den anledning lurer jeg på om det er noen som veit hva som er forskjellen på 110 og 90hk 1,9tdi pumpedyse motorene? Planen er og hente ut rundt 140/150hk så om noen veit hva som må gjøres for å oppnå dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 1, 2009 Er noen av disse PD? Såvidt jeg vet er dette mest sannsynlig AFN og 1Z evt AHU som er VE diesel. Er du sikker på at det er snakk om PD motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 1, 2009 Både 90 og 110 hk (begge finnes med masse koder avhengig av hvilken bil de satt i) er "gammeldagse" TDI-motorer med normal dieselpumpe. Første PD-motor var 115 hk, etterhvert kom både svakere og sterkere. Jeg er ikke sikker, men jeg tror noe av forskjellen på 90 og 110 er at 110 har VNT-turbo mens 90 har vanlig wastegate. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 1, 2009 110 har vnt turbo ja.. Skal man ha rundt 140-150hk av den må man bytte dyser til enten PP764 eller PP502. Samt en custom chip. da får man i underkant av 150hk. Med bytte av turbo(fra 130hk) så henter man ut 170-180hk... Skal man dra den såpass ut, bør du ha ny eksos pga temperaturen/flow samt bedre kjøling enn den org. intercooleren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 1, 2009 Stemmer det. "AFN" aka 110hk tdi har vanlig pumpe, men denne er større enn på 1Z. AHU pumpa er etter hva jeg har skjønt på petter en av de største VE pumpene. 90hk har en GT17 hvis ikke jeg husker feil, mens afn har en vnt15. Det er også større dyser på 110hk motoren. Andre forskjeller er i toppen, 110hk har dobble ventilfjærer mot 1z sine enkle, men dette er bolt on mellom motorene og koster ikke rare slanten. Innsugene er også forskjellige, 110hk har større volum i plenumkammeret. PP502, vnt17 annen software og litt knask så går det skapelig. Skal bli morro å se åssen min blir med det. Også verdt å få med seg ecu'en i plåt da den gamle plastboksen bare har 2,5bar MAP sensor mot den nye på 3. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 1, 2009 Stemmer det. "AFN" aka 110hk tdi har vanlig pumpe, men denne er større enn på 1Z. AHU pumpa er etter hva jeg har skjønt på petter en av de største VE pumpene. 90hk har en GT17 hvis ikke jeg husker feil, mens afn har en vnt15.Det er også større dyser på 110hk motoren. Andre forskjeller er i toppen, 110hk har dobble ventilfjærer mot 1z sine enkle, men dette er bolt on mellom motorene og koster ikke rare slanten. Innsugene er også forskjellige, 110hk har større volum i plenumkammeret. PP502, vnt17 annen software og litt knask så går det skapelig. Skal bli morro å se åssen min blir med det. Også verdt å få med seg ecu'en i plåt da den gamle plastboksen bare har 2,5bar MAP sensor mot den nye på 3. Ikke rett alt som står her AHU har tilsvarende samme pumpe som 1Z, riktignok med høyere åpningstrykk på dysene men det er shimsing i dysestammene som bestemmer. De største VE pumpene (11mm) finner du på ALH (90hk) med automatgir (disse har mindre dysespisser enn normalt) og på AHH (90hk). 90 hk som i 1Z, AHU, AHH og AGR har GT1544 eller K03 turbo. De aller første 1Z hadde TB0268 turbo. AFN (110hk) og ALH (90hk) har GT1749 turbo, også kalt vnt15. Merk ingen bokstaver etter talla som i vnt17 turboene GT1749VA (130hk samt noen 140hk 2.0TDI) og GT1749VB (150hk). Du får også 90hk motorer med doble ventilfjører originalt, skille går på motonummer (når de er produsert) se i ETKA. ECU med plastkasse har 2.0bar map sensor og de nyere i aluminium har 2.5bar map sensor. Du må opp på ARL (150hk) før det er 3.0bar map sensor originalt, denne er ekstern. En ALH motor fra en bil med automatgir er ett godt utgangspunkt, da den allerede har 11mm pumpe (bytte dieselpumpe er DYRT) og den har VNT turbo som gir mer bunndrag og lettere å finne oppgraderingsmuligheter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 1, 2009 Ikke rett alt som står her AHU har tilsvarende samme pumpe som 1Z, riktignok med høyere åpningstrykk på dysene men det er shimsing i dysestammene som bestemmer. De største VE pumpene (11mm) finner du på ALH (90hk) med automatgir (disse har mindre dysespisser enn normalt) og på AHH (90hk). 90 hk som i 1Z, AHU, AHH og AGR har GT1544 eller K03 turbo. De aller første 1Z hadde TB0268 turbo. AFN (110hk) og ALH (90hk) har GT1749 turbo, også kalt vnt15. Merk ingen bokstaver etter talla som i vnt17 turboene GT1749VA (130hk samt noen 140hk 2.0TDI) og GT1749VB (150hk). Du får også 90hk motorer med doble ventilfjører originalt, skille går på motonummer (når de er produsert) se i ETKA. ECU med plastkasse har 2.0bar map sensor og de nyere i aluminium har 2.5bar map sensor. Du må opp på ARL (150hk) før det er 3.0bar map sensor originalt, denne er ekstern. En ALH motor fra en bil med automatgir er ett godt utgangspunkt, da den allerede har 11mm pumpe (bytte dieselpumpe er DYRT) og den har VNT turbo som gir mer bunndrag og lettere å finne oppgraderingsmuligheter Er ikke så lett å finne en knust bil med ALH og automat ..heh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 1, 2009 Er ikke så lett å finne en knust bil med ALH og automat ..heh Må utvide horisonten litt. Lete i Norge, Tyskland og Sverige 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 1, 2009 Takker for masse nyttig informasjon her, fint det er folk i klubben med så mye kunnskap innen dette! Beste løsningen blir nok da å få tak i en AFN motor etter hva jeg kunne lese så kunne man hente ut oppimot 150hk i denne ved bytte av dyser og det holder i massevis for en golf mk1. Er mest for å bevise at man også kan bygge morsom Einzer med dieselmotor dette her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 1, 2009 http://bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=3&post_id=17785635 F.eks her er en ALH motor fra vår kjæra bror.. men her sitter det jo svinghjul og cluch fra manuell kasse, men en alh motor er sikkert en alh motor uansett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 1, 2009 ALH motor, er en ALH motor, men det er kun de som kom med automatkasse som har 11mm pumpa, 10mm i de andre. Men en AFN eller ALH motor med PP502 dyser og tilpassa chip, så vil einseren din fly avsted! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 1, 2009 ALH motor, er en ALH motor, men det er kun de som kom med automatkasse som har 11mm pumpa, 10mm i de andre. Men en AFN eller ALH motor med PP502 dyser og tilpassa chip, så vil einseren din fly avsted! Går for AFN motor jeg, lettere og få tak i også ligger dem lavere i pris. Kan tydeligvis hente ut nok av denne motoren til at einzern kommer til å flytte på seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 1, 2009 Det var jo lov å prøve, hehe. Må nok sette meg bedre inn i ting før jeg uttaler meg for mye ser jeg. driver med samme operasjon på einser selv, men med 1z. vurderer å ditche 90hken og gå for 130pd motor pga at ei 11mm pumpe koster flis. Har du forresten funnet ett vettig spakstell til formålet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 1, 2009 Det var jo lov å prøve, hehe. Må nok sette meg bedre inn i ting før jeg uttaler meg for mye ser jeg. driver med samme operasjon på einser selv, men med 1z. vurderer å ditche 90hken og gå for 130pd motor pga at ei 11mm pumpe koster flis. Har du forresten funnet ett vettig spakstell til formålet? Spakstell til girkasse du tenker på? Planer om å bruke 4+e girkasse fra golf mk2 jeg for å få et vettugt turtall når man kjører til og fra treff, så da blir det org spakstell der. Skulle helst hatt ei gti girkasse for korte kjappe gir egentlig, men tur retur rudskogen i 120km/t på motorvei så gir ikke dette mersmak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 2, 2009 Aha. For jeg skal kjøre med tdi kasse fra 96 og der er det vaier vettu... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 2, 2009 (endret) Aha. For jeg skal kjøre med tdi kasse fra 96 og der er det vaier vettu... har du donorbil da? Tar du bare alt av spakstell og wire fra den og modder inn i bilen Andreas Haugland har gjort dette med 02A overføring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...