Canton olje akkumulator, hvilket uttak på filter braketten er retur på 20VT motor

Anbefalte innlegg

Litt missvisende skrevet,det er trykksiden den skal kobles inn på, men hvis jeg vet returen (eller trykksiden) så er jo resten greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok og borret opp bolten som fester filterhuset og sveiset på en ansats der. Funket helt fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok og borret opp bolten som fester filterhuset og sveiset på en ansats der. Funket helt fint :)

 

Den var ikke dum:)

Satte du bare tilbakeslagsventilen på ansatsen og så -AN slange videre til accumulatoren?

 

Jeg har ett T- stykke liggende så har mest lyst å sette på trykksiden av filter brakett slik at jeg slipper å borre og sveise. Skal offshore nå snart så blir ikke tid til å montere dette nå så får tenke litt på saken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var ikke dum:)

Satte du bare tilbakeslagsventilen på ansatsen og så -AN slange videre til accumulatoren?

 

Har ikke tilbakeslagsventil, kun slange opp til ventilen som er montert på rammevangen.

Blir tilsvarende som tegningen som viser montering rett i oljegalleriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tilbakeslagsventil, kun slange opp til ventilen som er montert på rammevangen.

Blir tilsvarende som tegningen som viser montering rett i oljegalleriet.

 

Du har en pure race versjon du da kansje der du åpner ventilen til accumulator før du kjører på bane? Min har en presatt electrisk ventil som er satt til 25 PSI mener jeg det var, slik at den tømer hvis trykket kommer under det satte trykket. Hvordan kontrollerer du at olja ikke går begge veier hvis du ikke har tilbakeslag? Når jeg tenker meg om så har jo du montert rett på bolten til filter brakett og da slipper du tilbakeslag.....tenker jeg rett da?

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en pure race versjon du da kansje der du åpner ventilen til accumulator før du kjører på bane? Min har en presatt electrisk ventil som er satt til 25 PSI mener jeg det var, slik at den tømer hvis trykket kommer under det satte trykket. Hvordan kontrollerer du at olja ikke går begge veier hvis du ikke har tilbakeslag? Når jeg tenker meg om så har jo du montert rett på bolten til filter brakett og da slipper du tilbakeslag.....tenker jeg rett da?

 

Johan

 

Kjører EPC varianten med elektrisk ventil jeg også, men åpner på 55-60psi. 25psi er for lavt oljetrykk når man står i ramma :) Jeg skrur av systemet manuelt med en bryter ved vanlig bruk(brukes bare ved oppstart som pre-oil) slik at ikke tanken tømmer seg ved tomgang osv når trykket er under 55psi.

 

Eneste tilbakeslaget vil være tilbake gjennom oljepumpa i så fall, men den vil pumpe det inn igjen :)

 

Roger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører EPC varianten med elektrisk ventil jeg også, men åpner på 55-60psi. 25psi er for lavt oljetrykk når man står i ramma :) Jeg skrur av systemet manuelt med en bryter ved vanlig bruk(brukes bare ved oppstart som pre-oil) slik at ikke tanken tømmer seg ved tomgang osv når trykket er under 55psi.

 

Eneste tilbakeslaget vil være tilbake gjennom oljepumpa i så fall, men den vil pumpe det inn igjen :)

 

Roger

 

Ok, har kansje missforstått nå, men det er vel hensikten at den ikke skal tømme før den kommer ned på ca 25 psi (ca 1.8 bar)? Hvis den tømmer på 55 PSi som er ca 3.7 bar så har man jo bra med trykk fra før?? Eller er det fyllingen denne ventilen styrer, altså at man ikke får fyllt akkumulatoren før 55 PSI?

Mulig jeg roter litt nå, men trodde den fylltes automatisk så lenge trykket fra pumpa er over trykket i blæra på akkumulatoren, og så fortsetter den bare å fylle til det trykket som pumpa di gir. Den slipper så kun ut igjen når trykket blir lavere enn sett punkt. Man vil jo få ett problem på tomgang hvis den er tømt tidligere, men det skal vel bare være å ruse motoren litt (vanlig kjøring) så fylles den igjen og er klar til neste gang man har lite trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har kansje missforstått nå, men det er vel hensikten at den ikke skal tømme før den kommer ned på ca 25 psi (ca 1.8 bar)? Hvis den tømmer på 55 PSi som er ca 3.7 bar så har man jo bra med trykk fra før?? Eller er det fyllingen denne ventilen styrer, altså at man ikke får fyllt akkumulatoren før 55 PSI?

Mulig jeg roter litt nå, men trodde den fylltes automatisk så lenge trykket fra pumpa er over trykket i blæra på akkumulatoren, og så fortsetter den bare å fylle til det trykket som pumpa di gir. Den slipper så kun ut igjen når trykket blir lavere enn sett punkt. Man vil jo få ett problem på tomgang hvis den er tømt tidligere, men det skal vel bare være å ruse motoren litt (vanlig kjøring) så fylles den igjen og er klar til neste gang man har lite trykk.

 

Tømmer på 55psi ja. Når jeg kjører på bane er oljetrykket i bunnen ca 5,5-6bar så hvis trykket synker til 4bar suger oljepick-up'n luft og trenger hjelp umiddelbart. Derfor 55-60psi ventil.

Tanken fylles først når trykket er høyere enn trykkbryterens verdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tømmer på 55psi ja. Når jeg kjører på bane er oljetrykket i bunnen ca 5,5-6bar så hvis trykket synker til 4bar suger oljepick-up'n luft og trenger hjelp umiddelbart. Derfor 55-60psi ventil.

Tanken fylles først når trykket er høyere enn trykkbryterens verdi.

 

Hmm ok, gikk utifra 5 bars pumpetrykk når jeg bestillte så det er mulig det var høyere sett punkt enn det jeg tror. Må sjekke litt men klarer ikke å huske nå hva jeg bestillte. Det var flere settpunkt å velge mellom husker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den til venstre lengst unna oljepumpa er retur fra oljekjøler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den til venstre lengst unna oljepumpa er retur fra oljekjøler.

 

Den er god:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tømmer på 55psi ja. Når jeg kjører på bane er oljetrykket i bunnen ca 5,5-6bar så hvis trykket synker til 4bar suger oljepick-up'n luft og trenger hjelp umiddelbart. Derfor 55-60psi ventil.

Tanken fylles først når trykket er høyere enn trykkbryterens verdi.

 

 

Ser nå at jeg har bestillt 20-25 PSI ventil. Er det slik å forstå da at det er bortkastet å bruke siden settingen er lavere en den du har? Slik som min vil fungere nå så spytter den inn olje hvis trykket går under 1.7 bar. Dette er jo rett under tomgangs verdi, men jeg trodde at det var det som var hensikten når jeg bestillte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at jeg har bestillt 20-25 PSI ventil. Er det slik å forstå da at det er bortkastet å bruke siden settingen er lavere en den du har? Slik som min vil fungere nå så spytter den inn olje hvis trykket går under 1.7 bar. Dette er jo rett under tomgangs verdi, men jeg trodde at det var det som var hensikten når jeg bestillte.

 

Den vil fungere, men trykket må synke fryktelig lavt før den åpner. Ville brukt 55-60psi versjonen hvis det er til banekjøringsbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den vil fungere, men trykket må synke fryktelig lavt før den åpner. Ville brukt 55-60psi versjonen hvis det er til banekjøringsbruk.

 

Har aldri vert på bane (enda) så den er sikkert ok for mitt bruk. Planene er å få prøvd på bane en gang tia strekker til. Er sikkert mangen som kjører på bane uten dette systemet så er sikkert godt nok for meg. Gir meg kansje noen sekunder å reagere på hvis jeg mister all trykk pga lekkasje eller noe.

 

Takker for gode svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.