#1 Skrevet September 2, 2009 Vet at det finnes noen tråder på dette området på forumet, så legg gjerne ved en link. Konkret gjelder det vel egentlig om hvor mye som må demonteres? Om tanken er laget i plast eller metall? Har hørt at det finnes et "tjuvtriks" i å smøre såpe på sprekken som måtte finnes. Såpen vil reagere med bensinen og danne en tetningsmasse. Noen som har prøvd dette? På forhånd takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 2, 2009 Hvis det er den bilen i avataren din så må bakstillinga ned. Driver og slakter en sånn bil nå og understellet bak sitter klin inntil tanken. Tanken er i stål forresten mulig de kanskje og finnes i plast. Har prøvd såpetrikset før men da skal det være en ganske liten sprekk. Hvis lekkasjen er ok og komme til så ville jeg prøvd kjemisk metall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 2, 2009 Er en slik bil som i avataren ja. Får vel få bilen opp på bukk igjen å starte med å ta ned eksosen for å få litt bedre oversikt. Håper jeg slipper å ta ned tanken, men blir det sveising så har jeg vel ikke noe valg! Kjemisk metall? Hvor får jeg tak i noe slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 2, 2009 Hvis du får tømt tanken slik at det tørker ved sprekken, er polyester og duk( glassfiber) veldig bra på bensinlekkasjer. Hefter noe sinnsykt selv på rust 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 3, 2009 Jeg hadde (har) hull på flaten rett over falsen, der metallet er strukket max ved produksjon. Rusten har laget et mikrohull, og jeg fikk tettet det med litt såpe, og etter mye dremling med pusseskive la jeg på en kake med epoksysparkel. Tydeligvis ikke nok, for nå stinker bilen igjen.. Får du tømt og sandblåst stedet, hadde jeg vel trodd at lodding er enkler å få tett, og kliner du det inn med tectyl etterpå, skal det vel holde en god stund. Ulempen er vel å måtte ta ned diffen.. (Tipper den plasttanken kun er til dieselutgaven med fwd, men hadde den passet hadde jeg byttet med én gang..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2009 Hvis du får tømt tanken slik at det tørker ved sprekken, er polyester og duk( glassfiber) veldig bra på bensinlekkasjer. Hefter noe sinnsykt selv på rust Hvis dette funker høres det igrunn ut som beste løsningen. Takk for tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2009 Jeg hadde (har) hull på flaten rett over falsen, der metallet er strukket max ved produksjon. Rusten har laget et mikrohull, og jeg fikk tettet det med litt såpe, og etter mye dremling med pusseskive la jeg på en kake med epoksysparkel. Tydeligvis ikke nok, for nå stinker bilen igjen.. Får du tømt og sandblåst stedet, hadde jeg vel trodd at lodding er enkler å få tett, og kliner du det inn med tectyl etterpå, skal det vel holde en god stund. Ulempen er vel å måtte ta ned diffen.. (Tipper den plasttanken kun er til dieselutgaven med fwd, men hadde den passet hadde jeg byttet med én gang..) Det var jo det med å ta ned diffen da: klø :. Vet ikke hvor mye arbeid det blir, men hvis jeg gjør det tror jeg det blir en liten undersøkelses runde på ebay ol. for å finne en plasttank som du refererer til... Hvis den passer da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 3, 2009 jeg gjorde samme jobben selv på min type44 quattro, og det er jo rimelig likt under der som på c4, min tank var også prøvd tettet, min lakk med over 15liter på tanken. greit jobb forsåvidt med løftebukk, jeg tok bakstillinga med bærebruer, skiver/klosser og alt på i en sleng, og det er TUNGT. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 4, 2009 I følge bentley-manualen er det ikke så ille mye som må vekk, må løsne stikkaksler og kardang (og eksos.. duh.) og løsne på slepearmene for å kunne senke diffen. Av med vakuum og løsne brekkwire også, og deretter løsne på tverrstaget i forkant av diffen. (det deler seg i to) Når du har diffen ute, er det nok smart å bytte simringer på utgående, og bytte olje, men det er selvfølgelig valgfritt! Slangene til tanken og ledningene løsner du under lokket i bagasjerommet, og påfyllingen følger så vidt jeg husker med ned. Men mye kan sikkert fikses med en syrefast skrue og en nitrilpakning i hullet også! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 4, 2009 Takk nok en gang for fine innspill! Er bruksbilen min det her, men det kan vel virke som at jeg må innse at det er på tide å nedjustere den til prosjektbil... Ligger hjemme med hvile periode etter operasjon av knekt ankel, så det blir ihvertfall en del tankevirksomhet på hva som må gjøres når jeg er på beina igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 4, 2009 bytta tank jeg ;P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 5, 2009 Du hadde kansje litt flaks da du brukte dremel rundt hullet. Hvis du allerede har begynt å demontere se bort fra dette, men kvikk fiks er grovt sandpapir på problemomerådet og derretter lime med epoxy, tokomponent lim, gjerne av litt kvalitet som en får på malerforretning. Holder i lang tid gjeren flere år. Kommer litt an på om det er noe bevegelse i tanken... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 18, 2010 Da kjører jeg en "end of discussion" som trådstarter. Har nå kjørt en måned etter rep. av tanken og den er dønn tett! "Såpetrikset" funket. Pusset vekk all rust med stålbørste og sandpapir, gnidde Sunlight såpe på lekkasje stedet (var i falsen som Bjørn Eirik nevnte) og det sluttet umiddelbart å dryppe. Pusset litt mer for å få en jevn overflate og hadde på 2 lag (24 timers mellomrom) med "rust killer". Deretter overflatebehandling med 2 lag med kaldgalvanisering/sink spray. Hipp hurra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...