Bremse calipper. Stempelet sitter fast.

Anbefalte innlegg

Holder på å skifte bremseklossene bak på audien. Har handla meg slikt biltema verktøy til å presse inn stempelet igjen, men det flytter seg ikke en millimeter uansett hvor hart jeg skrur...

Båndbrekket er av og jeg har ikke rørt bremsepedalen ette jeg stoppa.

Er det noe jeg har glemt å skru av tro? Har bare løsnet calipperen ellers ikke noe annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løft på gummien å se om det er rust utv. på stempelet. Er det mye vil det ikke gå å presse det inn;)

I tilfelle må du ha deg ny caliper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ikke bare å presse det inn,stempelet og må "skrues" inn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru i vei, så løser saken seg. Skru mot klokken med en passe stor rørtang, vær forsiktig så du ikke tar med deg gummien også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du løsnet stempelet er det kanskje en idè å ta en liten overhaling på calipperen også? Får overhalings kit på Mekonomen som jeg personlig har hatt stort utbytte av. Da trenger du ikke være så forsiktig med pakninger og mansjetter under utmontering heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den ene kalipperen bak på min 200 måtte jeg bruke rørtang og uforsvarlig mye kraft for å skru ut stempelet.

men det gikk mye bedre etter litt pussing med sandpapir og nye tetninger.

Lurte lenge før det gikk opp for meg at stempelet måtte skrus ut da, har ikke sett den typen før:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til nå. Måtte åpne litt på lufteskrua og slippe ut litt veske før det gikk greit å skru den inn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk pressa inn stempelet tilslutt og montert på nye bremseskiver og klosser bak.

Men etter at jeg har kjørt en stund nå så merker jeg at den ene skiva blir glovarm og det på den sida som jeg slet med det stempelet på.

Burde jeg smørt opp stempelet litt eller? fått det litt ut og inn igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk pressa inn stempelet tilslutt og montert på nye bremseskiver og klosser bak.

Men etter at jeg har kjørt en stund nå så merker jeg at den ene skiva blir glovarm og det på den sida som jeg slet med det stempelet på.

Burde jeg smørt opp stempelet litt eller? fått det litt ut og inn igjen?

Sjekka du om det var rust på stempelet før du pressa det inn??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, kunne ikke se noe helt inne på stempelet vertfall, det var det blankt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, kunne ikke se noe helt inne på stempelet vertfall, det var det blankt.

Høres bra ut:)

Hvordan var det med gliderne da?

De pinnene som caliperen er skrudd fast i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var klossene likt slitt på utsiden og innsiden?

Mener det er to glideføringer på caliperene som skal byttes ved klossebytte.

Hvis ikke disse blir byttet/smurt opp så vil ikke caliperen "flyte" riktig på skiva og den ene klossen vil henge på hele tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt sein der.... :)

Edit: kan også vere at handbrekk viren er for stram/henger på den ene siden slik at det klemmer inn klossene på den siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var klossene likt slitt på utsiden og innsiden?

Mener det er to glideføringer på caliperene som skal byttes ved klossebytte.

Hvis ikke disse blir byttet/smurt opp så vil ikke caliperen "flyte" riktig på skiva og den ene klossen vil henge på hele tiden.

Leste det jeg og i den haynes boka. Men hadde ikke nye. Snakte med en på verkstedet her, og de pleide ikke å bytte de...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.