#1 Skrevet September 3, 2009 Hei! Jeg lurer litt på hva som er normale V verdier på batteri og dynamo? med motoren i gang og uten. Mistenker batteriet mitt er litt dårlig. Lader seg selv ut etter en stund og lite bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 3, 2009 Hei! Jeg lurer litt på hva som er normale V verdier på batteri og dynamo? med motoren i gang og uten. Mistenker batteriet mitt er litt dårlig. Lader seg selv ut etter en stund og lite bruk. Med motoren igang så bør du jo ha 14,4V hvertfall, kommer litt an på hvilken laderegulator du har på dynamoen. Uten motoren igang så kan det variere mye, faktorer som spiller inn her er hvilken tilstand batteriet er i, forbruk osv.. Hva ligger spenninga på uten motoren igang da? og med hvilket forbruk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 3, 2009 hmm i ro med bare coupelys på målte jeg 12,27 med motoren i gang målte jeg 13,20 over batteri og 13,40 over dynamo.. redd dette er litt lite fra dynamoens side? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 3, 2009 hmm i ro med bare coupelys på målte jeg 12,27 med motoren i gang målte jeg 13,20 over batteri og 13,40 over dynamo.. redd dette er litt lite fra dynamoens side? Ja, det er litt for lite fra dynamoen ja. bare å bytte laderegulator, tar noen få minutter og koster ikke allverdens heller, så lenge du bosch-dynamo. Jeg har motorola-dynamo (tror jeg det var) på min, den koster litt mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 3, 2009 med min flaks er det vel motorola dynamo jeg og har Men hvordan ser jeg forskjellen og hvor sitter laderegulatoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 3, 2009 Samme gjelder med i allefall enkelte Valeo generatorer. Koster ikke all verden for en Bosch 120A dynamo hos huggeren da. regner med den passer på din fra en tdi også, de har i alle fall 120A å finne. Jeg gjorde dette da min Valeo streiket. (De passer overens fra S4 2.2 og tdi i hvertfall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 3, 2009 hmm, var det valeo jeg har tro... lurer på om det var noe rart med det. mener å huske at det sto motorola på dynamoen, men at det bare var valeo-regulator som passa uansett så skal det jo ikke være noe problem å bytte til bosch-dynamo! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 4, 2009 Valeo-regulatoren mener jeg koster omtrent like mye som en brukt Bosch dynamo. Også var det visst litt mer enn bare 2 skruer og ferdig skiftet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2009 Takk for kjapp respons! nå skal jeg ut og sjekke hvilken jeg har og forhåpentligvis ut og handle ny regulator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2009 Du kan godt sjekke lednigner også.. vi hadde en toergolf som bare gav 12.7v ut. Med nye og tykkere ledninger og nye kabelsko gav den 14.7 ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 7, 2009 Du kan godt sjekke lednigner også.. vi hadde en toergolf som bare gav 12.7v ut. Med nye og tykkere ledninger og nye kabelsko gav den 14.7 ut Absolutt verdt å sjekke tilstand på slikt ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 7, 2009 veit at audi har brukt valeo og bosch dynamoer. Hvis det er bosch dynamo så skriv ned nr så kan jeg undersøke hvor mye jeg selger regulator for. Men vil nesten tippe et er valeo dynamo som sitter der. Å selvfølgelig går ikke regulatorene over ens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 9, 2009 (endret) Jaja det var selvfølgelig en Valeo dynamo som satt i min. Så da lurer jeg litt på hva som er lurest. Ny regulator til valeon kunne jeg få for ca 1000kr her på Hellanor. (samme pris hos møller) Hva ligger en brukt dynamo på? da helst bosch? Noe jeg bør være obs på før jeg bytter dynamo? stor jobb? Ledningene ser ut til og være hele og fine.Hvertfall det en kan se utenfra hvertfall. Men burde vel vist på multimeteret når jeg målte spenningen rett over dynamoen, hvis en ledning var underdim. eller brent? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 9, 2009 Det jeg tenkte meg at det var en valeo. Hva er reg nr på bilen så kan jeg undersøke hvor mye jeg tar for en ny dynamo til deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 9, 2009 (endret) Jeg betalte 1100,- for en fint brukt bosch 120A 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 10, 2009 (endret) har vært i kontakt med lokale høggern her og fikk en ny (bruktoverhalt) bosch 90 amp dynamo til 800kr. Så da er det bare og flytte over. Men er ikke sånn super erfaring med å skru så lurer på om noen kan gi meg noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 10, 2009 Det er stort sett plug and play. Men se etter først om det er like koblinger på begge, om du har plugg av noe slag. Ikke sikkert alle tilkoblinger på den nye vil være i bruk, de kan være laget for andre oppsett også, så enkelte kan på den bli til overs. Om du er i tvil, legg ut bilder, av original og ny, så skal nye tips komme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 11, 2009 Sjekk tilstanden på regulator/børstene på den nye dynamoen din også... Ny regulator til denne boschen koster 173kr hos bilekstra (14,4V) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 11, 2009 Et lite tips og to. Om du har gelebatteri eller et tett batteri med lavt elektrolyttinnhold (Millenium, Optima, Maxxima osv.) så må det aldri lades med mer enn ca 14,5V. Den samme spenningen gjelder for regulatoren på dynamoen. Et batteri som holder 12,8V er fulloppladet (syrevekt 1.29). Polspenning på 12,0V tilsier en syrevekt på 1.16, altså utladet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2009 Da var ny "brukt" dynamo satt inn. Grei skuring igrunn! Men i ettertid har alle lysa begynt og "dirre" i takt med turtallet. Gikk over ledningene renset dem for skit og strammet godt til. Men ble ikke noe bedre. Når jeg måler V over dynamo og batteri har den normale tall. Ikke noen synlige fall, men kan vel vær at det hopper så fort at multimeteret ikke registrerer det? Noen som har noen teorier på hva dette kan vær? Gikk over regulatoren før jeg satt den nye inn btw. den var helt fin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2009 Bytte regulator`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 7, 2009 Du må nesten sjekke etter rippelspenning med oscilloscop. Spenningen kan tilsynelatened virke fin nemlig.. Mål dynamoen skikkelig, dvs både med og uten last. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 7, 2009 Kan også være rotor når det er slik. Gjør som Vegard anbefaler. Så kan dynamoen leveres til et elektroverksted også, for ytterligere testing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 7, 2009 Hiver meg på denne tråden. Igår og idag fikk jeg stopp på min audi 100 2.5 tdi 1993. Lørdag begynte det å gløde litt i batterivarsellampa på dashbordet. Kom og gikk litt. Det samme skjedde igår. Fikk ikke start på den og ble skjøvet igang, og jeg merket meg at motoren klakket mer enn vanlig. Den gikk 100 meter så var den død. Fikk batteriet ladet opp delvis til idag, og fikk kjørt hjem.En ting jeg merket meg var at den dro skikkelig dårlig. Kan det henge sammen med spenningen? Målte spenningen ved batteri, og den var bare 11.75 når bilen gikk. Det spilte ingen rolle om jeg øket turtallet. Noen som har ide om hva det kan være? Takknemlig for innspill:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 19, 2009 (endret) liten update.. Den "nye" dynamoen jeg putta inn har bare blitt verre og verre. Her en dagen begynte batterilyset og blinke kjapt før jeg mista alt dynamoen leverer strøm til. lys, instrumenter etc.. Selvfølgelig var dette kveldstid og hadde 10 min igjen av hjemturen. Hyggelig! Samma skjedde dagen derpå. Alt fungerer og den måler det den skal før plutselig virker som alt stopper. Har ikke fått målt og faktisk sett at den lader 0 når dette skjer, for hver gang jeg stopper for og måle kommer den tilbake. Så nå i helga tok jeg og bytta tilbake til den gamle. Den går hvertfall ann og kjøre med. Til min store overaskelse så fungerer den gamle dritten helt perfekt igjen.. Vært ute og målt hele helga og den måler veldig fine tall. Så nå sitter jeg bare og håper at den holder i vinter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...