Vibrasjon i A6 ved pådrag i lavt turtall..

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en 05 A6 1,8T som er chippet til ca 200hk.

Ved pådrag i 1,2 og 3 gir virker alt normalt, men dersom man ligger i lavere hastighet og drar på i 4.gir så er det en tydelig vibrasjon i motor.

Bilen har fått en diagnosetest (alt var normalt) og også blitt sjekket på verksted for ulyden/vibrasjonen, men vi har ikke fått noe svar på hva som kan være feil.

Det som ble sagt fra verkstedet er at momentet muligens er for stort for motoren og det er derfor vibrasjonen oppstår. Ingen fare å kjøre med men vi trenger ikke fremkalle vibrasjonen mer enn nødvendig... Det var heller ikke sikkert dette ble borte ved fjerning av chip sa de der.

Dette synes jeg var en litt rar forklaring, og jeg skulle gjerne ha funnet ut hva som er galt så vi hadde blitt kvitt problemet.

Er det noen som har opplevd lignende ?

Nå hører det med til historien at det er byttet Clutch til Sachs Performance. Svinghjul ble ikke byttet da verkstedet mente det ikke trengtes. Vet ikke om det kan ligge noe her.. Original clutch var så å si utslitt da vi kjøpte bilen.

Dette ble litt langt, men håper noen har innspill som kan hjelpe oss videre.... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke ukjent ved chip av 2.5tdi C4. Også min har tendenser til dette, og har hørt flere med det.

De jeg har forhørt meg med mener det er at "motoren vil mer enn den klarer" og får denne "skjelvingen" av dette. Noen teknisk grunn har jeg ikke fått, men ser for meg at det kanskje kan ha en sammenheng med motorfester? vet ikke helt, men selv om det er en annen type bil, så er du ikke alene ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. Så da kan det hende at dette er noe jeg må leve med ?

Synes det er litt gørr med denne vibrasjonen :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke dobbelt masse svinghjulet som vibbrerer? Er vel ikke ukjent at slike svinghjul ikke liker høyt moment.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert dobbelmasse svinghjulet ja... vanlig det ved høye gir, lavt turtall, pådrag og chip

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

monter enkelmasse svinghjul..;) problem solved

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikkert dobbelmasse svinghjulet ja.... Samme problemet med en a 1.8 tq her i byen som har blitt chipa. lavt turtall på 4 gir og gir på så vibrerer det ganske bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Men bytte svinghjul ... dette her hadde jammen vært kjekt å vite når Clutch ble byttet så man hadde fått gjort det samtidig : bh :

Så et muligens dumt spørsmål :o ; Er det noe spesiell type enkelmasse svinghjul vi må ha, eller er et enkelmasse svinghjul et enkelmasse svinghjul for å si det sånn ? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo både alu og stål typer av dette. til vanlig bruk er vel stål å anbefale da det vil gi en mere stabil gange på tomgang da motoren har mere masse i sving når den går så det skal mere til for å få den til å endre turtallet.

Alu vil gi noe bedre gass respons men også mere følsom på tomgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og bytter du til enkelmasse svinghjul, må du bytte clutchen din igjen, da di visstnok ikke går om hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

monter enkelmasse svinghjul..;) problem solved

Finnes jo både alu og stål typer av dette. til vanlig bruk er vel stål å anbefale da det vil gi en mere stabil gange på tomgang da motoren har mere masse i sving når den går så det skal mere til for å få den til å endre turtallet.

Alu vil gi noe bedre gass respons men også mere følsom på tomgang.

Hvor får vi tak i enkeltmassesvinghjul? Noen spesielle anbefalinger?

Og mulig det er et dumt spørsmål, men vi trenger ikke bytte clutchen igjen da isåfall? Den passer sammen med et slikt svinghjul også?: klø :

EDIT: Var visst en som var kjappere enn meg - men er det ikke mulig å bruke den clutchen vi har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forresten en AWT motor vi har...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.