2,5tdi V6 - luftlekkasje ved turbotrykk - problem løst

Anbefalte innlegg

Edit: Løsning i post 4

Har fått luftlekkasje på trykksiden i innsuget.

Ved litt pådrag høres lekkasjen "FFFFFFFFFF", jeg innbiller meg at det ikke er vidåpen lekkasje men en del motstand.

Starter ved rundt 1600 omdr og blåser friskt rundt 2000omdr.

Når lyden er der ved pådrag, blir det stille et halvt sekund etter at jeg slakker av gassen.

De to tykke innsugsslangene på hver side av IC sitter godt skrudd fast og har ikke lekkasje.

Ved å titte oppi motorrom uten topplata på har jeg umiddelbart ikke klart å lokalisere sted for lekkasje. Har også forsøkt å gi på litt med håndbrekk på og fremhjul på vei opp bukk slik at lyden kommer, men det er fortsatt ikke lett å finne ut av.

Slik jeg ser det er det følgende muligheter for lekkasje:

- turboens kompressorhus

- 5-cm lang slange mellom turbo og rør (dette er vel det svakeste punkt, men pga varm turbo var det ikke enkelt å sjekke)

- rør fra turbo forbi høyre topplokk

- IC

- innsuget på motor

Noen som har hatt tilsvarende feil og kan komme med erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det er lekkasje? Går bilen dårligere enn normalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme problemet da jeg hadde min fars A6 2,5TDI 180hk til låns en stund, da var det den 5cm lange slangen mellom turbo og rør som var morken. Røykla alt bak meg ved pådrag, og gikk som en bøtte med ufyselige greier. Litt vanskelig å komme til, men det går greit med kald motor!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det er lekkasje? Går bilen dårligere enn normalt?

Hører at det blåser.

Går litt dårligere, men vil ikke gi så mye gass at jeg sprenger det som allerede er defekt, slik at den går ennå dårligere.

Fikk samme problemet da jeg hadde min fars A6 2,5TDI 180hk til låns en stund, da var det den 5cm lange slangen mellom turbo og rør som var morken. Røykla alt bak meg ved pådrag, og gikk som en bøtte med ufyselige greier. Litt vanskelig å komme til, men det går greit med kald motor!

Det er akkurat dette svaret jeg håper på.....får sjekke når motor er kald. Er nok ikek usannsynlig for det høres ut som om lufta kommer ut bak der. Men vanskelig å si for det er gegrenset hvor mye turbotrykk man får når bilen står stille med brekket på og fremhjulene på vei opp på bukker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det den 5cm lange slangen mellom turbo og rør som var morken.

90% bingo.

Da motor var kald var det enkelt å kjenne etter.

Den ene slangeklemma på nevnte slangestuss var løs, ble strammet og nå går den som normalt :)

Ved nærmere ettertanke så er det trolig jeg som har glemt å stramme den, det rare er at jeg har kjørt mange tusen km uten å merke noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.