#1 Skrevet Januar 4, 2005 Hei,  Venter pÄ at vindushevemekanisme og kontakter skal komme. Tenkte i denne forbindelse Ä hÞre litt om noen her har gjort dette fÞr og har gode tips Ä komme med.  FÞrst Ä fremst, for Ä vite hvor mye jobb som ligger foran meg... mÄ hele mekanismen byttes, altsÄ mÄ rutene lÞsnes fra festet i underkant? Eller er dette likt for mek. og el. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2005 Det refereres til en styreenhet som er felles for el.vindu og el.soltak. Denne skal vistnok vÊre plassert til venstre pÄ fÞrersiden under panelet som sitter ved A-stolpen (som forÞvrig er sveiset pÄ min, se bildet under).  Enheten skal ta opp to plasser, men pÄ min ser jeg bare denne gule dingsen. I fÞlge albumet er det to utgaver, en for vindu+soltak pÄ releplass 1-2 (447 959 257 B eller D), og en for kun soltak pÄ releplass 1 (447 959 875).  Ikke nok med det, jeg mangler ogsÄ et rele til for vinduene pÄ releplass 3 (8A0 951 253 A)  Antar da at jeg har den for kun soltak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2005 Hvis du bare skal ha rutene til Ä gÄ opp og ned, behÞver du ikke denne kontrollenheten, heisene trenger bare + og - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2005 PrÞvde meg med prÞvelampe og lÞst batteri for Ä finne ut hvordan jeg skulle koble bryterne... Slik jeg forstÄr det sÄ gÄr pin 1 og 2 til motoren, mens pin 4 og 5 er henholdsvis +12V og GND. Er da oppgaven til bryteren Ä endre strÞmretningen da?  Pin 3 gav iallefall strÞm bare nÄr bryteren ikke var aktivert i noen retninger. Kan jeg bruke dette til min fordel for Ä sende styrestrÞm inn pÄ bakbryterne for Ä unngÄ kortslutning mon tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2005 Kontaktene pÄ bryteren er plassert omtrent slik: .............1 .2 .............3 .4 .............5  Jeg lot 3 vÊre +, 1 og 5 -, mens 2 og 4 var h.h.v + og - eller omvendt. For Ä kunne styre passasjerruta fra fÞrersiden koblet jeg meg, med +/- fra fÞrerdÞra, inn pÄ ledningen mellom bryter passasjerside og vindushevermotoren. La inn en sikring bÄde pÄ den delen av ledningene som gÄr til bryteren pÄ passasjersiden og ledningene til fÞrersiden. Jeg hÄper og tror det vil hindre at jeg kortslutter motor eller brytere, om jeg skulle vÊre uheldig Ä trykke ned bÄde pÄ fÞrer og passasjerside samtidig (ved styring av passasjervindu selvf.). Om det i praksis virker vet jeg ikke, men min illusjon sier meg at det gjÞr det  PS! StrÞm tok jeg fra en tilfeldig kontakt ikke langt fra sikringsboksen nede bak/over pedalene. NÊrmere ettersyn viste at dette var en strÞmkrets for sentrallÄsen. NÄr jeg koblet ut sentrallÄsen gÄr det fint Ä kjÞre vinduene, men med en gang bilen lÄses stÄr de stille. Genialt synes jeg  mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2005 Kontaktene pÄ bryteren er plassert omtrent slik: .............1 .2 .............3 .4 .............5  Jeg lot 3 vÊre +, 1 og 5 -, mens 2 og 4 var h.h.v + og - eller omvendt. For Ä kunne styre passasjerruta fra fÞrersiden koblet jeg meg, med +/- fra fÞrerdÞra, inn pÄ ledningen mellom bryter passasjerside og vindushevermotoren. La inn en sikring bÄde pÄ den delen av ledningene som gÄr til bryteren pÄ passasjersiden og ledningene til fÞrersiden. Jeg hÄper og tror det vil hindre at jeg kortslutter motor eller brytere, om jeg skulle vÊre uheldig Ä trykke ned bÄde pÄ fÞrer og passasjerside samtidig (ved styring av passasjervindu selvf.). Om det i praksis virker vet jeg ikke, men min illusjon sier meg at det gjÞr det  PS! StrÞm tok jeg fra en tilfeldig kontakt ikke langt fra sikringsboksen nede bak/over pedalene. NÊrmere ettersyn viste at dette var en strÞmkrets for sentrallÄsen. NÄr jeg koblet ut sentrallÄsen gÄr det fint Ä kjÞre vinduene, men med en gang bilen lÄses stÄr de stille. Genialt synes jeg  mvh EW  Kontakten er sÄnn:  .............3 .1 .............4 .2 .............5  Kobling =====  Men koblingen stemmer akkurat overens med slik jeg testet det. Testet pÄ motoren til de nye setene, gikk begge veier ja  Har laget meg en sikringsboks med 12 flatsikring-uttak pluss en koblingsplate for stereo som jeg skal legge inn 10mm2 kabel pÄ til diverse bruk.  Setejusteringen min tok knekken pÄ 7.5A sikring, men 10A gikk fint. Kobler vinduene pÄ samme boksen, som plasseres under bakete for super-easy-access  Problemer =======  Problemene dukker vel opp i det en jÊvel snur +/- pÄ ene siden, altsÄ hvis fÞrerknappen kjÞrer vinduet ned, mens passasjeknappen kjÞrer vinduet opp. Det som hadde vÊrt en fin lÞsning hadde vÊrt et enkelt rele som brÞt strÞmmen i en krets, ved aktivering (strÞm inn), sÄ kunne man kjÞrt (-) fra passasjer-bryteren inn pÄ denne.  EDIT:  Blir vel det motsatte av de doble lys-releene jeg sitter med her Har forÞvrig planer om Ä hente styrestrÞm fra tenning og kupelys til dette releet, slik at seter + vinduer kun fungerer nÄr tenningen er pÄ eller tidsbryteren gir strÞm til kupelysene.  Har du peiling pÄ hvor jeg finner +12V fra tenninga og styrestrÞm fra tidsbryteren, uten Ä mÄle meg ihjel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2005 12V fra tenninga finner du jo pÄ f.eks. strÞmmen til bensinpumpa, men vet ikke om det er sÄ lurt. Event til varmeanlegget/vifta, som ofte er litt mer dimensjonert. StyrestrÞm/strÞm som brytes etter en hvis tid kan du trekke fra takluka. Uansett, jeg tror at sÄ lenge bilen stÄr ulÄst sÄ vil du aldri klare Ä tappe batteriet for strÞm med di smÄ diodene inne i bryterne til vindusheverne, om du ikke bor pÄ landet og reiser bort i 3 uker. Den kontakten jeg brukte er sort med rosa (eller noe sÄnnt, jeg er "fargeblind"). Funker perfekt for meg. Lyset i dioden slukker nÄr jeg lÄser bilen.  mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2005 Jeg fÄr lete meg fram til varmeapparat-kretsen da tenker jeg...  NÄr det gjelder kupelyset i taket, er det andre lys som fungerer pÄ samme mÄte? (blir stress Ä trekke kabel helt opp dit). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2005 Ser pÄ koblingsskjemaet i haynes boka at B-bryterene (de som ikke er pÄ fÞrersida) fÄr "jord" (pin 3 & 5), fra utsignalet til A-bryterne (pin 1 & 2), som normalt ville gÄtt til motoren.  Uten Ä teste dette, tror jeg dette vil eliminere problemet med at man prÞver Ä kjÞre samme vindu samtidig fra A og B-bryter.  http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=156940&postcount=24 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 14, 2005 Hele greie er brukbart forklart her:  http://www.humanspeakers.com/audi/power-windows-onetouch.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 30, 2005 El-vinduer er nÄ ferdig montert fremme Og de fungerer perfekt...  NBS klarte sÄklart Ä sende meg en mishandlet hÞyre vindusheis, bilen de kommer fra var antageligvis pÄkjÞrt pÄ hÞyre side. Sjekker de ikke at ting er hele fÞr de peiser det ut??  Fikk gamlingen (tidligere blikkenslager) til Ä rette den ut for meg mens jeg monterte pÄ den ander siden, og det ble bra. Det som ikke var helt 100% var lÄsetappen som festes pÄ klossen pÄ vinduet, den var brutt av sÄ det ut som sÄ det kan hende det hele spretter av etter heftig bruk.  Vinduene kan kjÞres fra begge sider samtidig, og som jeg hÄpte brytes kretsen hvis man kjÞrer i forskjellige retning pÄ samme vindu, ikke noe kortslutning eller tull.  Satte ogsÄ pÄ dÞrtrekkene og koblet pÄ hÞyttalere, ble bra Men kjenner jeg trenger en sub baki 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 30, 2005 Her er et par bilder:  0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del pÄ andre sider Flere delingsalternativer...