#1 Skrevet Januar 4, 2005 Hei, Venter på at vindushevemekanisme og kontakter skal komme. Tenkte i denne forbindelse å høre litt om noen her har gjort dette før og har gode tips å komme med. Først å fremst, for å vite hvor mye jobb som ligger foran meg... må hele mekanismen byttes, altså må rutene løsnes fra festet i underkant? Eller er dette likt for mek. og el. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2005 Det refereres til en styreenhet som er felles for el.vindu og el.soltak. Denne skal vistnok være plassert til venstre på førersiden under panelet som sitter ved A-stolpen (som forøvrig er sveiset på min, se bildet under). Enheten skal ta opp to plasser, men på min ser jeg bare denne gule dingsen. I følge albumet er det to utgaver, en for vindu+soltak på releplass 1-2 (447 959 257 B eller D), og en for kun soltak på releplass 1 (447 959 875). Ikke nok med det, jeg mangler også et rele til for vinduene på releplass 3 (8A0 951 253 A) Antar da at jeg har den for kun soltak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2005 Hvis du bare skal ha rutene til å gå opp og ned, behøver du ikke denne kontrollenheten, heisene trenger bare + og - 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2005 Prøvde meg med prøvelampe og løst batteri for å finne ut hvordan jeg skulle koble bryterne... Slik jeg forstår det så går pin 1 og 2 til motoren, mens pin 4 og 5 er henholdsvis +12V og GND. Er da oppgaven til bryteren å endre strømretningen da? Pin 3 gav iallefall strøm bare når bryteren ikke var aktivert i noen retninger. Kan jeg bruke dette til min fordel for å sende styrestrøm inn på bakbryterne for å unngå kortslutning mon tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2005 Kontaktene på bryteren er plassert omtrent slik: .............1 .2 .............3 .4 .............5 Jeg lot 3 være +, 1 og 5 -, mens 2 og 4 var h.h.v + og - eller omvendt. For å kunne styre passasjerruta fra førersiden koblet jeg meg, med +/- fra førerdøra, inn på ledningen mellom bryter passasjerside og vindushevermotoren. La inn en sikring både på den delen av ledningene som går til bryteren på passasjersiden og ledningene til førersiden. Jeg håper og tror det vil hindre at jeg kortslutter motor eller brytere, om jeg skulle være uheldig å trykke ned både på fører og passasjerside samtidig (ved styring av passasjervindu selvf.). Om det i praksis virker vet jeg ikke, men min illusjon sier meg at det gjør det PS! Strøm tok jeg fra en tilfeldig kontakt ikke langt fra sikringsboksen nede bak/over pedalene. Nærmere ettersyn viste at dette var en strømkrets for sentrallåsen. Når jeg koblet ut sentrallåsen går det fint å kjøre vinduene, men med en gang bilen låses står de stille. Genialt synes jeg mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2005 Kontaktene på bryteren er plassert omtrent slik: .............1 .2 .............3 .4 .............5 Jeg lot 3 være +, 1 og 5 -, mens 2 og 4 var h.h.v + og - eller omvendt. For å kunne styre passasjerruta fra førersiden koblet jeg meg, med +/- fra førerdøra, inn på ledningen mellom bryter passasjerside og vindushevermotoren. La inn en sikring både på den delen av ledningene som går til bryteren på passasjersiden og ledningene til førersiden. Jeg håper og tror det vil hindre at jeg kortslutter motor eller brytere, om jeg skulle være uheldig å trykke ned både på fører og passasjerside samtidig (ved styring av passasjervindu selvf.). Om det i praksis virker vet jeg ikke, men min illusjon sier meg at det gjør det PS! Strøm tok jeg fra en tilfeldig kontakt ikke langt fra sikringsboksen nede bak/over pedalene. Nærmere ettersyn viste at dette var en strømkrets for sentrallåsen. Når jeg koblet ut sentrallåsen går det fint å kjøre vinduene, men med en gang bilen låses står de stille. Genialt synes jeg mvh EW Kontakten er sånn: .............3 .1 .............4 .2 .............5 Kobling ===== Men koblingen stemmer akkurat overens med slik jeg testet det. Testet på motoren til de nye setene, gikk begge veier ja Har laget meg en sikringsboks med 12 flatsikring-uttak pluss en koblingsplate for stereo som jeg skal legge inn 10mm2 kabel på til diverse bruk. Setejusteringen min tok knekken på 7.5A sikring, men 10A gikk fint. Kobler vinduene på samme boksen, som plasseres under bakete for super-easy-access Problemer ======= Problemene dukker vel opp i det en jævel snur +/- på ene siden, altså hvis førerknappen kjører vinduet ned, mens passasjeknappen kjører vinduet opp. Det som hadde vært en fin løsning hadde vært et enkelt rele som brøt strømmen i en krets, ved aktivering (strøm inn), så kunne man kjørt (-) fra passasjer-bryteren inn på denne. EDIT: Blir vel det motsatte av de doble lys-releene jeg sitter med her Har forøvrig planer om å hente styrestrøm fra tenning og kupelys til dette releet, slik at seter + vinduer kun fungerer når tenningen er på eller tidsbryteren gir strøm til kupelysene. Har du peiling på hvor jeg finner +12V fra tenninga og styrestrøm fra tidsbryteren, uten å måle meg ihjel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 8, 2005 12V fra tenninga finner du jo på f.eks. strømmen til bensinpumpa, men vet ikke om det er så lurt. Event til varmeanlegget/vifta, som ofte er litt mer dimensjonert. Styrestrøm/strøm som brytes etter en hvis tid kan du trekke fra takluka. Uansett, jeg tror at så lenge bilen står ulåst så vil du aldri klare å tappe batteriet for strøm med di små diodene inne i bryterne til vindusheverne, om du ikke bor på landet og reiser bort i 3 uker. Den kontakten jeg brukte er sort med rosa (eller noe sånnt, jeg er "fargeblind"). Funker perfekt for meg. Lyset i dioden slukker når jeg låser bilen. mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2005 Jeg får lete meg fram til varmeapparat-kretsen da tenker jeg... Når det gjelder kupelyset i taket, er det andre lys som fungerer på samme måte? (blir stress å trekke kabel helt opp dit). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 12, 2005 Ser på koblingsskjemaet i haynes boka at B-bryterene (de som ikke er på førersida) får "jord" (pin 3 & 5), fra utsignalet til A-bryterne (pin 1 & 2), som normalt ville gått til motoren. Uten å teste dette, tror jeg dette vil eliminere problemet med at man prøver å kjøre samme vindu samtidig fra A og B-bryter. http://forum.vwaudi-club.no/showpost.php?p=156940&postcount=24 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 14, 2005 Hele greie er brukbart forklart her: http://www.humanspeakers.com/audi/power-windows-onetouch.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 30, 2005 El-vinduer er nå ferdig montert fremme Og de fungerer perfekt... NBS klarte såklart å sende meg en mishandlet høyre vindusheis, bilen de kommer fra var antageligvis påkjørt på høyre side. Sjekker de ikke at ting er hele før de peiser det ut?? Fikk gamlingen (tidligere blikkenslager) til å rette den ut for meg mens jeg monterte på den ander siden, og det ble bra. Det som ikke var helt 100% var låsetappen som festes på klossen på vinduet, den var brutt av så det ut som så det kan hende det hele spretter av etter heftig bruk. Vinduene kan kjøres fra begge sider samtidig, og som jeg håpte brytes kretsen hvis man kjører i forskjellige retning på samme vindu, ikke noe kortslutning eller tull. Satte også på dørtrekkene og koblet på høyttalere, ble bra Men kjenner jeg trenger en sub baki 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 30, 2005 Her er et par bilder: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...