#1 Skrevet Januar 5, 2005 Trodde denne kun skrudde av AC kompressoren og ikke noe annet. Men da jeg skrudde den før jeg dro på jobb for noen dager siden ble bilen rett og slett ikke varm. Kan den også ha noe med oppvarming av motoren å gjøre? Det var ikke kaldt den dagen kun -2 men jeg kunne alikevel kjøre fra Lillestrøm til Økern på E6 over djupdalen uten at motoren kom over ca. 70 grader i drifts temp. Har kjørt på kaldere dager hvor bilen har nådd 90 grader før djupdalstoppen men da med ECON deaktivisert. Eller kan det være noe annet? Bilen er helt ny og har bare gått 7500km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2005 På min bil kobles kompressoren ut og da virker det som et vanlig varmeapparat. Skulle tro at dette er det som skal være riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 5, 2005 Ja det er det jeg tror også men siden det er en tdi så har vel den en varmer? Men det er kanskje litt rart om denne også skrur av varmeren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 5, 2005 Virker jo litt rart om det fungerer som du beskriver. Er denne varmeren ettermontert for det norske markedet? Isåfall kan det jo blitt gjort noe feil der. Siden bilen din er helt ny, så vil jo garantien di gjelde. Ta en tlf. til forhandleren din og forhør deg, evt. bestill time for rep. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2005 Ja det er det jeg tror også men siden det er en tdi så har vel den en varmer?Men det er kanskje litt rart om denne også skrur av varmeren? På alle andre biler jeg har hatt så har ECON kun skrudd av kompressoren, så dette var rart. På min Touran er det ingen forskjell i varmen om den er på AUTO eller ECON. Når det gjelder forvarmeren på motoren leste jeg en eller annen plass at den ikke kom på før -7, men jeg husker ikke hvor jeg leste dette... Men det er jo som Arne her skriver at det kan ha blitt gjort en feil i monteringen av forvarmeren da den vel i utgangspunktet er beregnet for "kalde" land?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2005 Må vist forske litt til på dette her. Men det jeg har fått prøvd så langt er at bilen bruker lenger tid på å bli varm med ECON aktivisert, og hvis jeg skrur av ECON så er motor temp oppe på 90 grader i løpet av et minutt eller to (hvis jeg først har kjørt litt med ECON deaktivert). Men det kan allikevel være tilfeldigheter. (Hvorfor skal alltid jeg få biler det er noe rart med kjøle tempen på?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2005 Har akkurat funnet ut at ECON-knappen kobler ut tilleggsvarmeren for kjølevesken (side 87 i hefte 3.1). Jeg var ute og kjørte en tur og motoren ble ikke over 70 grader så lenge ECON var på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2005 ECON er beregnet til å brukes når været ikke er så kaldt at du trenger oppvarming og ikke så varmt at du trenger kjøling av kupeen. Den kan altså være grei å skru på når det er sånn passe varmt ute (på sommeren?) for å spare det ekstra drivstoffet som brukes av klimaanlegget. Det var ihvertfall dette selgeren sa på gjennomgangen av bilen da jeg hentet den ny i butikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 6, 2005 Har akkurat funnet ut at ECON-knappen kobler ut tilleggsvarmeren for kjølevesken (side 87 i hefte 3.1). Jeg var ute og kjørte en tur og motoren ble ikke over 70 grader så lenge ECON var på. Takker! Da er det altså ikke bare jeg som er tullete (uheldig) når det gjelder motor temp og ikke noe galt med bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...