#1 Skrevet September 7, 2009 Hei Har en Audi A6 4F 2007-mod hvor batteriet er helt usmakelig dårlig. Møller visste ikke helt hva de skulle gjøre, men er det ikke bare å bytte batteriet da? Hehe Lar jeg bilen stå med tenninga på og lysene på i 10 min så kan jeg bare glemme å starte den... Noen tips? Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2009 visst det er bensin synes ikke jeg det egentlig er veldig dårlig. tross alt med tenningen på så er det mye strøm som trekkes. *lys rundt hele bilen *instrumenter *radio *besinpumpe *hyraulikkpumpe *mellom 8-10 hiddenmaskiner for driver all elektronikk. *+++ tenk deg alt som fungerer når bilen er igang står nå å bruker batteriet ditt som organ og ikke dynamoen. sett på et voltmeter på batteriet så setter du på tenningen å ser hvor mye som blir borte bare på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2009 Er diesel.. Men på vintern i fjord kunne batteriet og være flatt når jeg kom ut på morraen... Og SLIK skal det i allefall ikke være.. I dag når jeg var ute å kjørte, stakk inn på butikken en tur, når jeg kom ut merka jeg at den slet med å starte bilen.. Så her er det noe krøll... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2009 Er diesel.. Men på vintern i fjord kunne batteriet og være flatt når jeg kom ut på morraen... Og SLIK skal det i allefall ikke være.. I dag når jeg var ute å kjørte, stakk inn på butikken en tur, når jeg kom ut merka jeg at den slet med å starte bilen.. Så her er det noe krøll... det skal jeg være enig at det er da ja. har du prøvd å sjekke voltstyrken på batteriet?? evt fra dynamoen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2009 Nei har egentlig ikke kommet så langt, men regner da med at Møller gjorde det da hadde den inne? Men har du noen tall jeg skal gå etter? Minimumsverdier... Har ikke voltmeter for hånden her akkurat nå.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 7, 2009 batteriet ditt på en så ny bil bør ligge på ihvertfall rundt eller over 13 volt. når bilen er i gang skal voltstyrken ligge stabilt til en hver tid så og si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 7, 2009 Hvilespenningen på batteriet med tenning av, nøkkel ute, dører igjen etc (dvs null forbruk) bør være minst 12V, er gjerne nærmere 12,7 på et friskt, fulladet batteri. Med motoren igang og minst mulig strømforbruk (klima/vifte av, lys av, dører lukket...), bør du måle mellom 13,5 og 14,5V på batteriet. Og jeg syns absolutt ikke at det er "OK" at 10 min med tenningen på skal tømme batteriet - min '99 har stått 20-25 min ved flere anledninger, riktignok med klima/vifte av, men musikk og lys på. Merker ingen forskjell når den skal startes igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 7, 2009 Ok, skal prøve å få målt dette.. Jeg har selv en A6 2000 mod og, og den kan fint stå en halvtimes tid med tenninga på.. Aldri noe stress å få start på, mens denne bilen..... Men selvfølgelig, er jo en del mere elektronikk i en 2007-mod da, men en slik hjerne kan da faen ikke trekke SÅ mye strøm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 7, 2009 Hvis batteriet ditt er nesten flat og har lite strømme ev. også har vært lada ut flere ganger, så er det ikke så rart det ikke klarer å holde på strømmen når bilen står på tomgang. Har det samme problemet på på min 1.9TDI, det er rett og slett batteriet som er dårlig. Skal få meg nytt batteriet så fort jeg for rota meg til å kjøpe det, for det er ufattelig irriterendes.. EDIT: Det var ikke din A6 nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 7, 2009 Det er på ingen måte rettferdig å sammenligne er 1999model og en 2007. 2007 modellen av A6 kan ha opp mot over 60 forskjellige styrenheter.Det har ikke en 1999. Men... Møller skal være i stand til å lese ut en lade/trekke historik fra batteristyrenheten. Har vil de da kunne se om det er med fulladet batteri eller om det er med relativt dårlig batteri du får problemer. Bør også kunne finne ut om bilen lader det den skal og om den trekker når den står i ro. Kan være ganske omfattende jobb å få sjekket alle disse tinga. Vær klar over at om du skal skifte batteri i bilen så skal du bruke originalt batteri ,slik at styrenheten "kjenner" batteriet og kan overvåke det skikkelig. Er ganske spesielt på disse bilene. Har vært borti interne feil i batterier på disse bilene og det er ikke alltid lett å finne ut av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 7, 2009 Du har ikke montert noen mods etc. som du kanskje er usikker på, står å trekker strøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 7, 2009 Hehe, flere som har problemer med dette. Sjefen på jobb har en 07 A4 2.0TDI med samme problem, tapper batteriet. Men møller byttet dynamo, batteri og en elektronikk så ordnet det seg vist Kjenner en til med 08 A6 3.0TDI som også har samme problem. De holder på med den på møller nå i skrivende stund... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 7, 2009 ikke nødvendigvis så lett å finne ut på nye biler,første ut er jo prøve å lade opp batteri og ta en belastningstest. sjekke ladespenning og ladestrøm. har du en fullelektronisk lader kan du sjekke fort om batteri er noe å samle på eller ikke,på ett flatt batteri så må ett batteri ta til seg 10% av AH time tallet på 5 min for at det er noe å samle på,feks, 100ah batteri,må da ha tatt til seg 10A ladestrøm på 5 min hvis det er håp om å få liv i batteriet igjen. selvfølgelig kan det være canbusproblemer,at styreenheter blir vekket ut av sleepmodus,og tapper den veien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 7, 2009 eller bare att batteriet er ødelagt. Hadde det slik før jeg og, med ett blybatteri som var 1,5 år gammelt. som hadde gått tom for strøm èn gang. mens nå har jeg ett som tåler litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 7, 2009 Sjekk ladespenningen. Er den under 14V med motor på tomgang vil aldri batteriet bli fulladet uten bruk av ekstern vedlikeholdslader, og da blir batteriet fort ødelagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...