Hvordan få skikkeli HDR bilder?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det var mulighet for å få til "ekte" HDR-bilde bare med ett bilde?

At jeg ikke må ta 3 bilder med forskjellige exposure (-2 -> +2) som er på mitt kamera, Sony DSLR-A200.

 

Når jeg f.eks skal forandre på lysstyrken i Photoshop så blir det på en måte "feil" iforhold til om jeg tar 3 bilder med forskjellige exposure. Bruker Photomatix Pro 3 til HDR. Men som sagt vist jeg forandre lysstyrken i PS så blir det ikke like bra som om jeg hadde tatt 3 bilder med mitt kamera. Må vel gå ann å få det likt i PS som på kameraet?

 

Noen som har noen innspill på dette?

Kunne tenkt meg at bildene som jeg forandre om til HDR ville blitt noe slik som i denne linken :

 

http://fiveprime.org/flickr_hvmnd.cgi?method=GET&sorting=Interestingness&photo_type=250&page=1&noform=t&search_domain=Tags&photo_number=50&sort=Interestingness&tag_mode=all&textinput=a200,hdr&search_type=Tags

 

Syke bilder! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg har missforstått TOTALT når det gjelder HDR :P men dette er noe jeg vil lære mer om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nesten i mål med ett RAW bilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå le jeg litt nysgjerrig. Hva er HDR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HDR = High Dynamic Range

 

Hva mener du med at jeg kommer nesten i mål med ett RAW bilde? Da er det snakk om kun 1 bilde?

For mener at det må være en annen måte å få til HDR uten å må ta 3 bilder for så å "slå dem sammen"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dynamic Photo har vel en slik funksjon, har ikke prøvd det nok til å si om det fungerer eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger litt i navnet at du ikke kan få det til i ett bilde da. High Dynamic Range .

 

ETt kamera klarer ikke å gjengi hele toneomfanget som er tilstede, når man tar vanlige bilder mister man litt detaljer i skyggene, høylysene eller begge deler. Med ett HDR-bilde gjengir du altså et større toneomfang enn det kameraet ditt klarer å gjengi i ett bilde. Man kan få til ett psudo-HDR ved å utnytte den ekstra informasjonen som ligger i en RAW fil, men den har alikevel ikke fanget hele toneomfanget.

 

Om du under og overeksponerer med to stopp i tillegg til den vanlige eksponeringen henter du de detaljene som kamera ikke klarer i en eksponering. Og vips så har man en Høy Dynamisk Range.

 

Mange av bildene du linker til er nok også satt sammen av mer enn tre eksponeringer, både 5 og 7 eksponeringer er ikke uvanlig. I tillegg er de ofte brukt mye tid på i photoshop for å redusere Haloer og andre "artifacts" som oppstår når man tonemapper i den "drøye" enden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke få ekte HDR med bare ett bilde, da du ikke kan skape ekstra informasjon (detaljer) i det ene bilde enn du allerede har. Du vil dog få en HDR effekt pga algoritmen i HDR programmet du bruker, men du vil ikke oppnå det samme som å sette sammen flere eksponeringer.

 

Det er også en liten myte som surrer rundt om at du må ha tre bilder, men det er kontrastene i motivet som bestemmer hvor mange eksponeringer du bør bruke. For best mulig resultat setter du kamera på stativ i manuell modus (det kan i tillegg også være en fordel å sette hvitbalansen selv, da auto har en tendens til å hoppe litt rundt) og justerer deg inn slik at du akkurat ikke brenner ut høylyset (blinkende høylys funksjon er fin her) eller du ser på histogrammet ("fjellet" klatrer ikke oppover høyre kant), deretter justerer du en eller to EV pluss (lysere) og fortsetter med samme intervalløkning i eksponering til "fjellet" i histogrammet avsluttes på midten, dvs det er ingenting på venstre halvdel av histogrammet. Først da har du tatt med hele det dynamiske omfanget i motivet og du kan sette det sammen i dertil egnet HDR program.

 

Du kan også med fordel bruke jpeg i slike tilfeller, da det er bare "smørøyet" fra hver eksponering som blir tatt med og da duger jpeg i massevis. Lettere for hiddenmaskina er det også. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker at det kan jo ikke gå ann å få til å ta flere bilder med forskjellige eksponeringer vist det er snakk om at jeg kanskje vil ha en fugl i bildet. Da hjelper det ikke om jeg har stativ eller ikke? :P hehe.. Kanskje jeg ikke helt klarer å forstå dette. Men prøver så godt jeg kan :)

For å ta ett eksempel da :

http://media.picfor.me/001DA8C/Flickr-Photo-Download-Eagle-Statue-nature-bird-hdr-photos-hdr-photography-digital-photography_large.jpg

 

Av den der, kan være at dette ikke er helt "ekte" men kanskje dere skjønner hva jeg mener?

Snakket om Dynamic Photo lengere opp.. Hva kan personen som har fikset dette bildet gjort?

Tok dette bildet for det var igrunn det jeg kom over :D hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags bilderedigeringsprogam trenger man for å få til dette? Og hvordan slår man sammen f.eks 3 bilder til et og samme? Hvis det går ann å forklare... MVH Espen amatør=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Photomatix, men det jeg lurer på er hvordan folk klarer å få til HDR av ett "blinkskudd" liksom. Kan vel UMULIG få tatt 3 bilder av samme tingen. Vist dere forstår hva jeg mener? Å det jeg da vil fram til er hvordan fikse ekposisjon i ettertid på det bildet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Photomatix, men det jeg lurer på er hvordan folk klarer å få til HDR av ett "blinkskudd" liksom. Kan vel UMULIG få tatt 3 bilder av samme tingen. Vist dere forstår hva jeg mener? Å det jeg da vil fram til er hvordan fikse ekposisjon i ettertid på det bildet?

 

Det er fullt mulit å ta bilde av samme tingen 3 ganger med stativ :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er greit nok det. Men er det ikke en annen måte å få endret eksponeringen på vist du da bare har tatt 1 bilde?

F.eks slik som jeg har prøvd nå men det blir liksom ikke helt rett :

Åpnet bildet i PS -> Endret Brigthness til mørkere -> lagret bildet. Gjorde det samme bare med mørkere lys.

Tenker på slik at vist du tar bilde av en fugl, så er det jo vanskelig å få tatt EKSAKT samme bilde med annen eksonering 3 sek etterpå liksom? Eller er det andre måter å gjør det på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan få endret eksponeringen på ett bilde? KUN 1, vist du da bare har tatt 1 bilde.

Vist du vil ha HDR av ett bilde, og ikke har tatt 3 forskjellige bilder med kameraet ditt.

Som noen over her nevte så kan jeg ta ett RAW bilde for så å endre det om til HDR? Bare ved hjelp av 1 bilde? Som jeg da kan endre eksponeringen på? Kanskje jeg er litt vanskelig nå? :D hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener, for jeg har prøvd akkurat det samme med kun 1 bilde. Men klarte ikke få det bra med bare å justere kontrastene opp og ned. Må nok minimum ha 3 stk bilder for å få den rette HDR effekten :)

 

Og det klarer du jo selvfølgelig ikke å ta av "levende" ting som f.eks en fugl som du nevner tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg har lurt på vettu :)

For jeg prøvde å ta 3 bilder med forskjellige eksponeringer å da ble det bra. Men vist jeg da skulle tatt av noe som er "levende" så er jo dette umulig. Jeg skjønner det isofall ikke :P

Hadde vært enklere om kameraet mitt hadde en funksjon der det lagde 3 bilder med eksponeringer som jeg hadde stilt inn fra før. Slik at jeg fikk bildet mitt liksom.

Har Sony DSLR-A200.

Da hadde det vært noe annet vist jeg da tok ett bilde, så kom det automatisk 3 bilder bare med 3 forskjellige eksponeringer som jeg har stilt kameraet inn på. Noen som har peil på dette? :) Hadde isofall gjort det VEEEEELDIG mye enklere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Canon EOS har ihvertfall et oppsett der det tar 3 bilder med 3 forskjellige eksponeringer som jeg selv har valgt. Men ikke i ett og samme bilde.. Det må liksom bli KLIKK,KLIKK,KLIKK :P

 

Jeg bruker selvutløseren.. da tar den alle 3 bildene fortløpende. Men det hjelper fortsatt lite om du tar bilde av noe som rører på seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde det vært noe annet vist jeg da tok ett bilde, så kom det automatisk 3 bilder bare med 3 forskjellige eksponeringer som jeg har stilt kameraet inn på. Noen som har peil på dette? :) Hadde isofall gjort det VEEEEELDIG mye enklere :)

 

Det er endel kameraer som har denne funksjonen, Bracketing kalles det.

Men den tar uansett 3++ bilder, så det som beveger seg må antagelig moddes i PS el.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan lage bilder av ett bilde også jah, om du tar i RAW:

 

Det gjør du enklest ved at du lagrer tre bilder: Altså ett der du undereksponerer noen trinn, ett normalt, og ett overeksponert tilsvarende undereksponeringen. Du kan ta flere enn tre også, det går bra, men er vel greitt å ha minimum tre.

 

Når det gjelder hvilket program så er det photomatix som gir best resultat, photoshop henger fremdeles etter her. Du kan bruke Photomatix til å lage hdr bilder, og stille effekten på hdr styrken, så bruker du photoshop for resten.

 

Du kan når du tar bildet selvsagt bruke manuel modus, om dette er ukjent for deg benytter du enklest +/- knappen, og stiller til feks -1 0 +1 eller -2 0 +2 eller flere intervall. Kan også bruke bracketing enn egen funksjon på kamera, les i manualen din hvordan dette funker.

 

Litt fallgruver på HDR er vel å dra på for mye på effekten, poenget er ikke å lage tegneserie bilder, men å få det til å se mest mulig naturlig ut, og tettest opp mot det øyet ditt ser , som kamera ikke klarer å fange. Men er vel ofte veldig fristende og dra på med effekten også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal du ha! Er vel noe slikt jeg er ute etter tenker jeg! :)

Må ta å sette meg inn i manualen å se om det er noe med bracketing i kameraet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte bracket funksjonen og 2 sek selvutløser når jeg lekte litt med dette på mitt kamera i går (Panasonic Lumix DMC-LX3).

Slik ser det ut hos meg:

auto bracket.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mulighet for å få større EV enn -0.7 - +0.7? Merker at dette er på en måte "låst" i mitt kamera.. Skulle fått dem til -2 / +2.. Det hadde vært midt i blinken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mulighet for å få større EV enn -0.7 - +0.7? Merker at dette er på en måte "låst" i mitt kamera.. Skulle fått dem til -2 / +2.. Det hadde vært midt i blinken :)

 

På mitt Nikon D80 så er det bare å holde inne bracketing-knappen og rotere på ene innstillingshjulet og jeg får en bracketing-ramp på 2.0 (altså -2, 0 og +2 EV) - noe likt det på det kamera du har kanskje?

 

Jeg kan også stille EV -0.7 til +0.7 manuellt, men det forandrer da i såfall bare hvor bracketinga starter, f.eks. setter jeg +0.5 manuellt, forandrer rampinga til f.eks. 1.3 så får jeg følgende:

-0.8 (start EV (+0.5) minus ramp på 1.3)

+0.5 (start EV)

+1.8 (start EV (+0.5) pluss ramp på 1.3)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.