Hvordan få skikkeli HDR bilder?

Anbefalte innlegg

Klarer isofall ikke få det til på mitt kamera. Vet ikke helt hvordan man gjør det på mitt Sony A200 kamera :S eller om det i det hele tatt går ann :P

Er vel kun det som står igjen nå for at det skal bli skikkelige HDR bilder her :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du bracket-funksjonen da? Du må først sette kameraet i A (Aparture) - på knappen som du velger single-bilde/multi-bilde/timer-modus skal du nå få valgene BRK-C og BRK-S.

 

Fra manualen:

A200-man.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde litt mer research og kameraet ditt støtter faktisk bare det du har funnet ut..

Men, for dere som rett og slett ikke har bracketing i det heletatt - fortvil ei - man kan lage ett HDR på flere måter da, dem er bare litt mer manuelle ;)

 

a) Ha kamera i Automatikk eller hvilken modus du ønsker selv. Fokuser på objektet ditt.

b) Klin kamera over i Manuell.

c) Still inn aperture (blenderåpning)

d) La nå AEL måle lysmengde for deg - altså klikk AEL (eller klikk ned "skytern" halvveis)

e) Se på meteret til kameraet her vil det nå vises en liten pil på eksponeringsskalaen - juster lukketiden for å oppnå 0 EV på skalaen

f) Ta første bilde

g) Juster lukketid til meteret viser 2 EV

h) Ta andre bilde

i) Juster lukketid til meteret viser -2 EV

j) Ta tredje bilde.

k) Klin inn i Photomatix og ha det gøy med HDR :)

 

Jeg bruker normalt fire bilder: -3 EV, -1 EV, 1 EV og 3 EV :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som kanskje ikke er presisert godt nok, er at man så langt som mulig ikke må justere blenderåpningen når man tar bilder for HDR, da dette påvirker dybdeskarpheten ulikt på bildene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Canon EOS har ihvertfall et oppsett der det tar 3 bilder med 3 forskjellige eksponeringer som jeg selv har valgt. Men ikke i ett og samme bilde.. Det må liksom bli KLIKK,KLIKK,KLIKK :P

 

Jeg bruker selvutløseren.. da tar den alle 3 bildene fortløpende. Men det hjelper fortsatt lite om du tar bilde av noe som rører på seg.

 

Hvordan gjøres dette? Er det mulig på 450D?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det er måten man må bruke for å lage HDR av ett bilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltså for å få til et HDR bilde, så må man ta 3 helt like bilder med 3 forskjellige eksponderinger? Alltså, anbefales å bruke stativ da, å klikke 3 ganger av samme gjenstand? For så å legge i sammen i et program? Noen som har en god forklaring på hvordan man gjør dette med Nikon D40?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltså for å få til et HDR bilde, så må man ta 3 helt like bilder med 3 forskjellige eksponderinger? Alltså, anbefales å bruke stativ da, å klikke 3 ganger av samme gjenstand? For så å legge i sammen i et program? Noen som har en god forklaring på hvordan man gjør dette med Nikon D40?:confused:

 

Søker du litt på youtube så ser du forklaringer (kanskje ikke akkurat med D40, men det er ikke så store forskjeller på de andre Nikon modellene)

 

Der jeg lærte å gjøre slikt på mitt forrige D40 Kamera. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltså for å få til et HDR bilde, så må man ta 3 helt like bilder med 3 forskjellige eksponderinger? Alltså, anbefales å bruke stativ da, å klikke 3 ganger av samme gjenstand? For så å legge i sammen i et program? Noen som har en god forklaring på hvordan man gjør dette med Nikon D40?:confused:

 

Jepp! Man må ha stativ, det er minstekravet;) og helst trådutløser så du slipper å berøre kameraet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp! Man må ha stativ, det er minstekravet;) og helst trådutløser så du slipper å berøre kameraet.

 

MAn MÅ ikke ha stativ. Om det er ok med lys der man skal ta bilde kan man klare tre håndholdte eksponeringer (Ved bruk av AEB).

 

Slik som dette:

 

3519655186_5c7c6a2aef_b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjøres dette? Er det mulig på 450D?

 

Cam må stå på funksjon "M". Så trykker du MENU så et trykk til høyre så går du inn på AEB. Der justerer du 3 forskjellige eksponeringer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MAn MÅ ikke ha stativ. Om det er ok med lys der man skal ta bilde kan man klare tre håndholdte eksponeringer (Ved bruk av AEB).

 

Slik som dette: (Bilde av Golf)

 

Ok, sa er du usannsynlig stødig på hånden;) Respekt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har en ren tutorial for Nikon D40 a?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.