#1 Skrevet September 7, 2009 Hoi! Jeg vet at drivknutemansjetten på høyre side foran har ramlet litt av og fettet har sprutet utover. Hva er symptomer på at denne delen er gåen? Jeg har i lengre tid hatt klunkelyder i forstillingen ved lette dumper og ujevn vei osv, og fant ut et par uker før jeg dro på ferie hva som var galt - drivknutetingen. Men, har kommet tilbake fra ferie i helgen og tok min første tur til jobben i dag, da jeg trengte bilen. Det gikk helt problemfritt - og risting/klunking var ikke noe merkbart mer enn vanlig. Men, på vei hjem fikk jeg større problemer. Begynte og merke mer og mer vibrasjoner i bilen, så jeg dro av på nærmeste bensinstasjon og sjekket lufttrykk (som jeg så var litt lavt når jeg dro fra jobben - tenkte kanskje jeg hadde punktert eller noe). Det var 5psi på venstre fremdekk, kontra 35psi på høyre side. Fyllte opp og kjørte avgårde.. Merket ekstreme vibrasjoner, så stoppet og sjekket dekktrykk. Det så fortsatt fint ut... fortsatte å kjøre, så ble vibrasjonene bare verre og verre.. Fikk ringt en kamerat og satt bilen i garasjen hans, men jeg ønsker jo å finne ut av hva dette er... På det verste ristet det såpass mye at rattet gikk 5-7 centimeter rundt, frem og tilbake av seg selv... Følte ikke at det var så betryggende. Tenker jeg ringer verksted i morgen og får den satt inn der, men kan være greit å ha en pekepinn på hva som kan være galt, og hva kostnaden kan bli... Noen som har peiling? Og, noen i området Lørenskog, skedsmo osv. som har en bilhenger og mulighet for å frakte bil til verksted for meg? (Veldig lav bil, så burde være henger som takler det. ) Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 7, 2009 Mener du at du tok bilen til jobb selv om du har sett fett fra drivknuta som har sprutet utover og at mansjetten var av? There's your problem:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 7, 2009 hehehe! Det er akkuratt det jeg mener ja! Men, i dag har jeg vært å henta en Yamaha TZR 50cc moped jeg kan bruke litt fremover - så slipper jeg i hvert fall å ta bussen! Noen som har overslag på hva delene eller noe hele arbeidet kan koste? Finner ikke delene på Mekonomen. Vet at jeg får kjøpt hele akslinger på raxles.com - men er litt lang leveringstid. Dumt jeg ikke kjøpte derfra mens jeg var der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 7, 2009 Det du må finne ut er om tennene på akslingen din er gåen.. (de har et annet navn, men det har jeg glemt). Et endeledd koster 1000kr fra Garviks Autospar. Du kan vel få det for 920kr på nbs, siden de har prisgaranti + 10% avslag som 'finnerlønn'. Om jeg skulle tatt en sånn jobb hadde jeg vel tatt 1000-1200 for den eller noe.. Regne med 2000+ på verksted da. Av med hjulet, av med senterkoppen i navet, skru utav bolten, presse bolten inn for å presse akslingen inn. Lure akslingen ut.. skru av aksling innerst med diffen.. ta det i skrustikken, få av gamle drivleddet, pusse og rengjøre skikkelig, smøre opp på nytt, nytt lager, på med mansjett, få alt på plass igjen og stramme mansjetten. Totimersjobb om man tar seg litt tid med å rengjøre og plundre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 7, 2009 Det du må finne ut er om tennene på akslingen din er gåen.. (de har et annet navn, men det har jeg glemt).Et endeledd koster 1000kr fra Garviks Autospar. Du kan vel få det for 920kr på nbs, siden de har prisgaranti + 10% avslag som 'finnerlønn'. Om jeg skulle tatt en sånn jobb hadde jeg vel tatt 1000-1200 for den eller noe.. Regne med 2000+ på verksted da. Av med hjulet, av med senterkoppen i navet, skru utav bolten, presse bolten inn for å presse akslingen inn. Lure akslingen ut.. skru av aksling innerst med diffen.. ta det i skrustikken, få av gamle drivleddet, pusse og rengjøre skikkelig, smøre opp på nytt, nytt lager, på med mansjett, få alt på plass igjen og stramme mansjetten. Totimersjobb om man tar seg litt tid med å rengjøre og plundre. Splines? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 8, 2009 Noe som slår meg bare, men den ristingen, har du sjekket hjulboltene dine?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 8, 2009 Jepp, første jeg sjekket ved første busstopp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 8, 2009 Snakket med verksted i dag som sier det mest sannsynlig er Ytre Drivledd og at symptomene passer med det. De lurer og på om et eller annet ledd kan være røket, så jeg må finne en måte og få fraktet bilen på.. Fått pris av Møller på 2100kr for ytre drivledd/stk. Er det gale for helt nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 8, 2009 Ja, det er galskap! Sjekk norskbildelsenter.no autospar.no ebay.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 8, 2009 Takk Øyvind!! Kan stemme at dette er Ytre drivledd? http://autospar.no/show.asp?page=goxpage00000015dbpGA1452_00014.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 9, 2009 Jepp, der har du det du leter etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 21, 2009 Verksted har sagt det er Indre Drivledd som har røket. 2093kr for delen med monteringsting. Finner ikke dette noe annet sted. Andre steder har jo bare Ytre drivledd. Har bestillt dette nå - så får vi se om dette hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 23, 2009 Jajaja, Møller bestillte selvfølgelig feil del - og det viste seg jo at jeg må kjøpe hele akslingen! Ikke snakk om å kjøpe aksling minus ytre drivledd her - så da flyr jeg på over 6000kr (Frem til jeg får forhandlet frem noe rabatt. o_O) Dæven! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...