#1 Skrevet September 10, 2009 (endret) Ny info i #15 Har '89 A8 med Xenon nærlys og mer eller mindre siden jeg kjøpte den har det venstre nærlyset sluknet i tid og utide. Det tenner igjen når jeg slår av og på nærlyset, så problemet er enkelt å fikse (midlertidig). Så vidt jeg har lagt merke til er det helt tilfeldig og ikke i forbindelse med ujevn vei e.l., det skjer med høyst ujevne mellomrom og noen ganger kan det være bra i ukesvis, andre ganger bare noen sekunder. Nå er derimot frekvensen økt såpass at jeg ser meg nødt til å gjøre noe. Er det noen som har idéer på hva det kan være før jeg stikker hodet under panseret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 10, 2009 Dårlig kontakt inn på pæren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 10, 2009 Hei! Hadde det syndromet på et sett xenon xtralyssett en gang, noen av de første på markedet tror jeg. BOSCH ROBO XENON tror jeg de het. Kostet skjorta den gang. 19 laken i sverige: eek : jeg søkte feil en hel vinter. Solgte bilen med lysene, så hva som var den eksakte årsaken skal jeg ikke si. Har du prøvd å kople via rele og bare bruke original ledningene ut til pæra som styrestrøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 11, 2009 Ofte er det tenneren som blir dårlig, selvom det ikke nødvendigvis er det i dette tilfelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 11, 2009 Ofte er det tenneren som blir dårlig, selvom det ikke nødvendigvis er det i dette tilfelle. Har tenkt på det, men er det ikke slik som med f.eks vanlig lysrør at hvis det først har tent så kan man ta bort tenneren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 11, 2009 Ville gjort som det blir nevnt her oppe, å kople opp nytt relé til nærlysene. Kan bli noe lavere spenning ut til pæra (i dette tillfellet tenneren) med årene, av forskjellige årsaker. Dette er i allefall et BILLIG og enkelt alternativ, og hvis det ikke blir bedre, ja, så har man i allefall utelukket for lav spenning ut til tenneren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2009 Gjorde dette på den forrige bilen, og det kan nok la seg gjør igjen. Men hvor finner jeg enkelt strøm i motorrommet når batteriet er bak? Tilbake til mitt forrige spørsmål, når lampa har tent, så er det vel spenning nok til tenneren og kan man ikke da som med vanlige lysrør fysisk fjerne tenneren og lampa/røret fortsetter å lyse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 11, 2009 Nei, trur tenneren holder liv i pæra. Hvordan skulle ellers pæra slukke når du skrur av lyset Du bør nok trekke strøm direkte fra batteri og til 30 på reléet for å få best mulig spenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 12, 2009 Det er vell et tegn på at pæra begynner å takke for seg? Hadde samme symptomene på den ene bixenon pæra mi, skiftet og alt i orden etter det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 15, 2009 Hatt to A8 med de symptomene som du har forklart. Kjøpte nye pærer og problemet ble løst. Når det gjelder dette med tenneren, så fungerer den slik: Når du slår på xenonlyset, så tenner ballasten gassen i xenonpæra ved å sende 23 000 volt til pæra. Når gassen i pæra tenner, så faller spenningen til ca. 85 volt. Så om du tar av ballasten da, så vil pæra slukke. Sannsynligvis vil ballasten prøve å tenne pæra på nytt, dvs. 23 000 volt.. Kan være greit å holde fingrene unna da Om du er usikker, så kan du bytte side med pærene. Begynner den å slukke på andre siden, så er pæra gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 15, 2009 (endret) Hatt to A8 med de symptomene som du har forklart. Kjøpte nye pærer og problemet ble løst.Når det gjelder dette med tenneren, så fungerer den slik: Når du slår på xenonlyset, så tenner ballasten gassen i xenonpæra ved å sende 23 000 volt til pæra. Når gassen i pæra tenner, så faller spenningen til ca. 85 volt. Så om du tar av ballasten da, så vil pæra slukke. Sannsynligvis vil ballasten prøve å tenne pæra på nytt, dvs. 23 000 volt.. Kan være greit å holde fingrene unna da Om du er usikker, så kan du bytte side med pærene. Begynner den å slukke på andre siden, så er pæra gåen Takk for innsideinformasjon, skal prøve å bytte side og se hva som skjer. Btw, kan man skifte pære uten å demontere halve bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 15, 2009 Jeg hadde problemer bare på... høyresiden tror jeg, men jeg klarte å bytte uten videre knot. Litt trangere bare 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 15, 2009 Flottings! Leste en tråd her om å ta av fangeren på en Passat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 15, 2009 Nei, her skal du bare trenge å ta av baklokket til lampehuset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 7, 2009 Ny informasjon. Ok, pga av kontinuerlig pissvær har jeg ikke prøvd å bytte om på pærene. Men imens har jeg fått bragt på det rene at begge nærlysene faller ut av og til (ikke begge samtidig), og det er da nærliggende å tro at det er enten tennerne eller for lav spenning til tennerne. For et par år siden kjørte jeg på et rådyr og i den anledning ble hele høyre lykt komplett med pærer skiftet, spørsmålet da er om tenneren er en del av det som ble skiftet eller ikke. Noen som vet om tenneren er en del av lyktpakken eller om den sitter et stykke unna? Hvis ikke tenneren ble skiftet er det kanskje mest trolig at det er disse som begynner å bli slitne ('98 modell)? Hvis derimot tenneren er en del av lyktpakken som skiftes, er det vel mest sannsynlig at det er for lav spenning? Siden batteriet er i baggasjerommet, hvor finner jeg enkelt strøm i motorrommet hvis jeg ønsker å legge opp nye ledninger med relé osv som nevnt i tidligere innlegg? Hvor får man eventuelt kjøpt tennere og hva kan prisen være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 7, 2009 B+ på dynamoen er vel en sikker spenningskilde.... MEN husk, sett inn en sikring på den nye ledningen så nær dynamoen som mulig. Kortslutning her er ikke spesielt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 7, 2009 på S6'en ligger det en liten svart boks med ( + ) polen fremme i motorrom ifra batteriet baki.A8 vet jeg ikke sikkert, men mulig noe likt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 7, 2009 En ting jeg ikke ser er nevnt.. Når/om du finner ballasten til lysa, kunne du fått målt hva spenningen er inn til de? Eller så er fortsatt mulighet for at pærene rett og slett begynner å si takk for seg. Har du den fargen du skal ha på lysa? Hvis de begynner å se lilla ut, kan det også være et tegn å se etter. Bare noen ideer slengt ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 7, 2009 I følge svogern som er tekninker på møller (diskuterte dette litt etter jeg leste en annen tråd) så fortalte han at dette var vanlig på audi..hvis xenon-pærene var uorginale.. noe med ømfintelighet med pære/ballast..og det var pærebytte som gjorde susen i alle tilfeller hvor det var satt inn annen pære enn "skikkelige" (philips, borsh). Ikke ett ont ord om uorginale..jeg kjører med uorginale xenonpærer på passaten min fra dybvik..funker som os det! MEN dette var som regel ved "flimmer"-problemer. Så kanskje greit å begynne i den billige, enkle enden? som sikkert er å måle ballastene på 12V siden..men deretter Lykke til uansett! greit med lys til vinters! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2009 Takk for svar. Som nevnt er høyre lykt inkludert pærer nytt for et par år siden, men begge nærlysene har nå begynt å slukne av og til, dog ikke samtidig (mer utfyllende i innlegg 15). På bakgrunn av dette, anser jeg det som lite sannsynlig at den nye pæra allerede er begynt å bli sliten? Jeg går utifra at ballast og tenner kan være det samme? Hvordan ser denne ut og cirka hvor er den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 7, 2009 tenner og ballast er det samme. riktige ordet er vel ballast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 7, 2009 Har hatt det samme problemet tidligere,og da var det pærebytte som gjaldt!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 8, 2009 Trua på styreenhet eller, pære 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...