2,5TDI Tiptronic - symptomer på dårlig kasse?

Anbefalte innlegg

Hva er det som tilsier at en tiptronic kasse begynner å bli dårlig? Er det noen tegn som kan tilsi at et havari er nært forestående? Hva skal man se/kjenne etter?

 

Prøvde en tiptronic kasse i går og jeg synes ikke den var "helt" frisk. Den girte litt hardt i enkelte gir, men ikke i alle gir og ikke hele tiden. Merket også en svak antydning til gynging/lugging ved jevn gass, dette ga seg når jeg gikk av gassen og trilla. Det siste som jeg la merke til var at den var noen ganger litt treg/ufin med å hente seg inn etter å ha trilla med bilen. Jeg trilla for eks. i 40km/t for så å gasse på igjen, da hørte jeg liksom at motoren henta igjen farten i convertern, etterfulgt av et lite "hugg" og så dro den videre.

 

Det var ikke noe antydning til sluring i det hele tatt.

 

Er dette normal oppførsel ved en tiptronic kasse som har gått 185k?

 

Jeg kjører fra tid til annen en Bora 1,9TDI med tiptronic, denne er også litt "ufin" i giringa noen ganger, ikke plagsomt, men det merkes. Litt av det samme som på denne jeg prøvde i går, men de andre symptomene merker jeg ikke her. Denne har gått forøvrig 80k nå, og har aldri hatt bytte av olje på girkassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard giring, sluring (spesielt i revers), smånøkking/fjusking når du kjører i jevn fart med jevn gass på lavt turtall er alle tegn på trøbbel. Det kan skyldes gammel olje og filter, men kan like gjerne være feil på kassa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bora og Passat har to forskjellige girkasser. Tiptronic-kassene i de bilene med motor på langs er jo ikke kjent for å holde godt, men skifter man olje og kjører som folk holder de i alle fall helt greit.

 

Symptomer som beskrives høres jo typisk ut som gammel/dårlig olje eller følgende av dette.

Jeg hadde prøvd å skifte olje og filter, kjørt en ukes tid og skiftet igjen, og så sett hvordan det ble.

Blir det ikke bra er det nok overhaling neste (=

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at olja var byttet for ca 40k siden og omtrent 2år da. Kan det hjelpe å bare bytte olja så går den mange mil til, eller kan dette ende i et havari om kort tid?

 

Noen med erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det problemet i linken der var litt annerledes tror jeg. Det var at den virket som om kassa gikk i neutral noen sekunder ved giring fra 1-2, men sånn føltes ikke denne kassa. den var veldg tight og fin uten ulyder, bare litt hard i giringa noen ganger, pluss at den var litt slapp i fisken når jeg gikk på gass i ca 40km/t etter å ha trilla. Kom et lite dunk. Også var det en svak antydning til gynging/lugging ved mellomgass i lav fart. Nå skal det sies at det har vært flere som har prøvd bilen og ikke merka noe spesielt, så det kan jo hende jeg er "ekstra" på vakt også.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hard giring, sluring (spesielt i revers), smånøkking/fjusking når du kjører i jevn fart med jevn gass på lavt turtall er alle tegn på trøbbel. Det kan skyldes gammel olje og filter, men kan like gjerne være feil på kassa.

 

Det er bare overhale kassa,fins ikke noe anna utvei..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare overhale kassa,fins ikke noe anna utvei..:)

 

Den påstanden er vel litt bastant: rolleyes

 

Defekt LMM kan gi lignende symptomer på kassa. Hugging i gir når man flytter spaken til D og har de girskift. Motor "slapp i fisken" som du beskriver kan også tyde på slik feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.