Mine rettigheter ved garantisaker?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant ikke noe bedre sted å plasere dette enn her.. =)

Kjøpte en Audi TT brukt fra en forhandler for 4 uker siden. Fikk da med 6 mnd bruktbil garanti.

Etter en service og grarantiutløpstest kom det opp mange ting som måtte repareres og som kunne gå på garantien. I den forbindelse lurer jeg litt på mine rettigheter?

jeg kjøpte bilen i Oslo (bor selv i Bergen) og leverte bilen inn der på fredag. Hvor lenge kan de ha bilen, må de kompansere med leiebil til meg, eller ikke?

Ting som må gjøres med bilen er å sveise opp kanaler, oljelekasje motor, skifting av styrestag, katalysator, bunnskjold plate som manglet, motorfusk, motorstyringsfeil, instrumentfeil.

Grunnen til at masse av dette går under garanti er fordi at bilen har "smelt" en gang, dette ble jeg ikke opplyst om, da gikk det ille ut over kanalene, bilen har vært tunet til 239 hk. (vognkort reg. med 180 hk) så bilen skal nedjusteres til 215 så registrer jeg de resterende 35hk'ene.

Men hva er mine rettigheter, kan jeg kreve noe spesielt, siden bilen var smelt, og jeg aldri fikk dette opplyst kan jeg kreve ny lakkering av bilen også (dette har blitt gjort en gang, men utrolig dårlig arbeid). ken jeg kreve leiebil under hele perioden, og kan jeg kreve at jeg får en som er i Bergen? og ikke en som er fra oslo fra forhandleren?

Jeg vet jeg kan heve kjøpet, men det er et valg jeg ikke vil ta.. =)

Setter pris på alle tilbkemelding om mine rettigheter, og mine muligheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen har vært kollisjonsskadet, så hadde i alle fall jeg vurdert å heve kjøpet. Rust rust ruuuuuuust.... Jeg kjenner det knyter seg i magen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

joa... har tenkt tanken jeg også... Det er 2 år siden kollisjonen "inntraff"... og eneste som er skadet er kanalene, og det har ikke kommet noe rust ENDA, og bilen skal ikke være spesielt mye på veien i fremtiden. (da dette skal bli en utstillingsbil).

Og eneste som er skadet og som kan skape problemer er kanalene...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke kreve leiebil i Bergen. Det er ikke forhandlerens skyld at du har reist over land og strand for å handle bil. Dersom du har krav på leiebil må du innfinne deg med å hente den der du har kjøpt bilen.

(eks: Kaffetraktern du kjøpte på Expert i Kristiansand repareres ikke gratis av Kaffetrakteksperten i Bodø bare fordi du har reklamasjonsrett/forhandlergaranti.) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at selger plikter å opplyse om bilen har vært utsatt for større reperasjoner etter f.eks en crash..?

Hvis dette ikke har blitt gjort så mener jeg kjøper har en del rettigheter.

Hva med å ta kontakt med NAF..mener de har noe slags juridisk hjelpetjeneste ved bilkjøp..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe snakket med NAF... ble henvist til en Jurist... snakket med han i 10 minutter, fikk beskjed om at han kunne skrive et brev hvor han "prøvde" å kreve reperasjoner o.l. gratis, det ville ta ca 15 timer. på en timepris på (gunstige) 350,- kr. Men jeg har i alle fall klart å få forhandler til å ta det meste.. =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.