#1 Skrevet September 15, 2009 (endret) Jeg har kjøpt en 93 modell 100 2.6 quattro som skal avløse Allroaden inntil videre. Bilen virker god den, og motoren går jevnt og fint. MEN..Når den får stå ei stund, en dag eller to, uten å bli brukt blir den særdeles tungstartet.. Må kjøre den på startern i 15-20 sekunder før den våkner til liv..Da starter den ved å harke litt, men etter kort tid (noen sekunder) så går den som normalt. Da kan jeg stoppe og starte som jeg selv vil, uten problemer i heletatt. Sitter det en tilbakeslagsventil på bensinen en plass her muligens som ikke holder tett..?? Andre forslag mottas med takk Jeg har ikke funnet noen lekkasjer, så da er spørsmålet mitt bare: Hvor står tilbakeslagsventilen på bensinen her? Er den bak sammen med pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 17, 2009 Ingen som har noen formening om dette..?? Har også et annet problem.. Høres ut som startmotoren "jukser".. Når jeg vrir om så går alt som normalt, men plutselig så høres det ut som om du kjører starteren mot en motor som går..Dette varer et sekund eller to, så tar den som normalt igjen..Slik kan den holde på noen ganger, siden bilen ikke starter så fort at det gjør noe.. Noen tips her?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 18, 2009 Har du prøvd å la tenningen stå på i 20-30 sekund, før du vrir nøkkelen. Hvis den starter da, har du sannsynligvis en liten lekkasje, som tømmer bensinslangene dine. Se etter fukt, når motoren går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 18, 2009 Har du prøvd å la tenningen stå på i 20-30 sekund, før du vrir nøkkelen.Hvis den starter da, har du sannsynligvis en liten lekkasje, som tømmer bensinslangene dine. Se etter fukt, når motoren går. Skal prøve det, men stopper ikke pumpa etter et sekund eller to? Høres i allefall slik ut..Den starter akkurat når jeg skrur på tenninga, men 1-2 sekunder etterpå så stopper den igjen.Skal den gå kontinuerlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 23, 2009 Ingen flere tips..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 1, 2009 Har prøvd å vri tenninga av og på 4-5 ganger for å "bygge opp trykk" på bensintilførselen, og da starter bilen som normalt. Her tyder alt på at det er noe som lekker, men finnes det ikke noen tilbakeslagsventil her?Eller ligger den i bensinfilteret eventuelt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 9, 2009 Bilen jager også veldig på tomgang når den er kald..(Les de første 10-15sekundene)..Hvis jeg setter den i gir da risikerer jeg å kvele den.. Hvis jeg gir litt gass ei stund så går den normalt til slutt, og da er det ikke noe problem å starte og stoppe resten av dagen. Problemet er tydeligvis at motoren ikke får nok bensin når den er kald..Er det noen kaldstartsfunksjon her? Eller er det en tilbakeslagsventil som jeg tidligere har spurt etter? Jeg kan ikke se noen synlige bensinlekkasjer noe sted.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 13, 2009 Spisser spørsmålet i tråden til hvor tilbakeslagsventilen står? Står den bak på bensinpumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 13, 2009 Den står vel i pumpeenheten, altså pumpe med tilbakeslagsventil. Hvis du har ett manometer med stengeventil (eller låne deg ett teste sett) du kan koble på mellom bensinfilteret og bensinmanifoilden ,så er det jo greit å se om pumpa di holder trykk. Bør ikke falle mer enn 0,5 bar over 10 min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 17, 2009 Fikk testa litt i går, og trykket forsvinner etter bare 10-15 sekunder etter at pumpa stopper, så her lekker ventilen som en sil.. Er det noen som vet hvor man kan få tak i tilbakeslagsventiler i "løs vekt"? Har ingen planer om å bytte pumpa bare for at ventilen er gåen..Da monterer jeg heller en ekstra I motorrommet er det skrukoblinger, men jeg sliter litt med å bestemme hvilke gjenger det er som er brukt her..Regner med det ikke er noen som vet det i forbifarten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 17, 2009 Fant en grei test metode på youtube Her delenr på ny pumpe 8A0906091G. hos møller. Mener de selger denne på biltema Artnr: 52-207 til 449 kr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 17, 2009 Finnes i løs vekt ja. Men tror ikke du finner noen som passer direkte, da du har innebygd i pumpen.Ebay har diverse da. http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=bosch+check+valve&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=443906093&_osacat=0 Ro 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 26, 2009 Da har jeg fått tak i en tilbakeslagsventil for slange som jeg tenkte jeg skulle få montert for å se om det hjalp. Men hvor er det best å plassere denne? Den enkleste plassen å få montert den er bak ved tilkoblingene til pumpa..har er det slanger som er lett tilgjengelige om ikke annet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 28, 2009 Da er den nye tilbakeslagsventilen montert, men det ser ikke ut til å ha hjulpet noe særlig.. Har lest et sted at dysene kan legge gjennom når de begynner å bli gamle, men burde ikke da motoren ha vært enda mer tungstartet og jaget mer når den først startet..? I og med at det da vil være en del bensin i sylinderne når jeg starter opp så vil den jo gå rimelig "fett" til å begynne med.. Noen flere gode tips til hva som kan forårsake tungstartet motor..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 28, 2009 Mener det skal være dyseforvarming og noen spjeld som skal koble om på innsuget ved kaldstart, såkalt kaldstartventil... Har du sjekket dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 28, 2009 Jeg ser det står noe som ligner på ei ekstra dyse bak på innsuget..Har hørt rykter om at releet til dette kan ryke..Noen som vet hvor det står? Ellers vet jeg ikke helt hvor jeg skal starte for å finne ut av det du skriver om her Pål.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 5, 2009 Har forsket litt i ei rep.håndbok jeg hadde liggende på en rekke femmer her om dagen. Det jeg omtaler som dysa bak på innsuget og det som kalles kaldstartsventil er en og samme ting. I boka mi var det også et diagram over hvordan ventilen skal fungere. Ved kjølevannstemperatur på under 30 grader skal denne åpne og være åpen i et gitt antall sekunder. Denne skal tydeligvis kontrolleres av en egen temperaturmåler på kjølevannet..Noen som vet hvor denne står på V6erne? Skal prøve å forske på denne nå som neste punkt på agendaen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 5, 2009 Har forsket litt i ei rep.håndbok jeg hadde liggende på en rekke femmer her om dagen.Det jeg omtaler som dysa bak på innsuget og det som kalles kaldstartsventil er en og samme ting. I boka mi var det også et diagram over hvordan ventilen skal fungere. Ved kjølevannstemperatur på under 30 grader skal denne åpne og være åpen i et gitt antall sekunder. Denne skal tydeligvis kontrolleres av en egen temperaturmåler på kjølevannet..Noen som vet hvor denne står på V6erne? Skal prøve å forske på denne nå som neste punkt på agendaen. Nå må du huske på at 10v R5-motorene har et helt annet innsprøytningssystem (K-/KA-/KE3-Jetronic), og dermed har en kaldstartdyse styrt av en termoswitch. 2,6/2,8 V6 har ingen kaldstartdyse og ei heller noen termoswitch som styrer kaldstartdysen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...