Ønsker noen tips ang. lettere modifisering av 2.2T motor

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen tips når je nå etterhvert skal begynne på mitt S4 C4 prosjekt.

Planen er at det ikke skal behøve å byttes så altfor mye i selve motoren, da budsjettet er, dessverre, temmelig begrenset. Har kjøpt inn RS2 manifold. Ønsker også en noe større turbo, hvilken anbefales, som ikke koster altfor mye? Må være bolt-on. Må man da evt ha andre dyser enn de originale? Sitter ABT eksos på den nå, men regner med å bytte ut hele dritten fram til turbo. Sannsynligvis 3" rustfritt av ett eller annet fabrikat, ikke bestemt meg for hvilket enda. Vurderer også fmic, men den må være diskre, så hvis det ikke finnes noe på markedet som får plass bak fangeren så dropper je nok den. Fikk det til ganske bra på en A4 je hadde så regner med det skal gå.

 

Sitter en 303 chip på den nå, men den er vel bare å kassere dersom man specer om motoren?

Målet er IKKE mest mulig hk, men å få en motor som er driftssikker og med brukbart fraspark.

Altså holdbarhet foran morsomhet:)

Dette er da en 92 modell 2.2 S4

Ellers alt av tips om forbedringer på denne bilen mottas med takk:)

Veit det står MAAAASSE om dette på forumet, men det er jo så mange ulike kombinasjoner at man kan bli tullete. Hehe. Hvertfall for meg som kun er en selvlært hobbymekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større cooler, 7A kammer og rs2 turbo og dyser samt ein større cooler, så har du eit bra opsett som sparker bra i fra, veit ikkje korleis opsettet fungerer i lag med 303 oppsett, må nok finne eit beire oppsett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt noen tips når je nå etterhvert skal begynne på mitt S4 C4 prosjekt.

Planen er at det ikke skal behøve å byttes så altfor mye i selve motoren, da budsjettet er, dessverre, temmelig begrenset. Har kjøpt inn RS2 manifold. Ønsker også en noe større turbo, hvilken anbefales, som ikke koster altfor mye? Må være bolt-on. Må man da evt ha andre dyser enn de originale? Sitter ABT eksos på den nå, men regner med å bytte ut hele dritten fram til turbo. Sannsynligvis 3" rustfritt av ett eller annet fabrikat, ikke bestemt meg for hvilket enda. Vurderer også fmic, men den må være diskre, så hvis det ikke finnes noe på markedet som får plass bak fangeren så dropper je nok den. Fikk det til ganske bra på en A4 je hadde så regner med det skal gå.

 

Sitter en 303 chip på den nå, men den er vel bare å kassere dersom man specer om motoren?

Målet er IKKE mest mulig hk, men å få en motor som er driftssikker og med brukbart fraspark.

Altså holdbarhet foran morsomhet:)

Dette er da en 92 modell 2.2 S4

Ellers alt av tips om forbedringer på denne bilen mottas med takk:)

Veit det står MAAAASSE om dette på forumet, men det er jo så mange ulike kombinasjoner at man kan bli tullete. Hehe. Hvertfall for meg som kun er en selvlært hobbymekaniker.

 

 

Skal du ha større turbo Kan du legge 303chipen din på hylla, den hører mest sansynlig sammen med 2.5 bars map og standard dyser. Et oppsett som klarer ca 280 hk med orginal turbo som jobber overtid.

 

rs2 turbo er ikke så dumt dersom du bare skal ha litt mer effekt, men det er såvidt RS2 orker så mye mer enn 340 hk. Skal du ha mer enn det er Garrett GT2871R god for rundt 400 hk og GT3071R god for opp mot 450++

 

men på de to sistnevnte bør du bytte råder og da bærer det i vei med pengebruken. (veldi mangen ender opp med 700 hk etter at de åpner motoren å finner ut at det koster bare litt mer for en litt større turbo, og litt mer for noen enda større dyrer og og og og) Noen som kjenner seg igjenn? hehe

 

Så jeg vil anbefale en chip som er beregnet på rs2 turbo, 2,5 eller 3 bars map, rs2 dyser, 7a kammer eller rs2 kammer evt orginalkammer (akkurat det er ikke så viktig faktisk)

 

Med det oppsettet kan du lade 1,4-1.5 bar og det går mer enn godt nok i forhold til pris.

 

Det er i alle fall min mening, sikkert ikke alle som er enig, men er ikke noe fasit på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk for gode svar. Da ender det nok opp med rs2 oppsett og chip tenker je. Klarer meg lenge med i overkant av 300hk. Som det blir sagt her så baller det vel bare på seg dersom man skal begynne å åpne motoren, så det er best å holde seg unna:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du f.eks går for et 380-kit så trenger du vel ikke større IC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du f.eks går for et 380-kit så trenger du vel ikke større IC.

 

Du bør ha ein større ic for motoren sin del, men kan kjøyre originalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du f.eks går for et 380-kit så trenger du vel ikke større IC.

 

må ikke ha større IC, men det er jo ikke noe uting å ha en liten tempføler ut fra kjøleren for å se hvor ille det er. Å få på plass større ic på C4 er jo ett kapittel for seg selv. Personlig hadde ikke jeg gjort det for litt over 300 hk, nærmer det seg 400 er det jo å anbefale, 034 har jo ett bolt on kit som ser veldig bra ut. Sikkert noen i klubben som har prøvd dette. Effekten øker jo også i de fleste tilfeller om en monterer større kjøler, ...dersom noen lurte på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

anbefaler RS2 kit, som da er:

regulerbar bensintrykksregulator, bensintrykksmåler, rs2 dyser, rs2 turbo, rs2 eksosmanifoil og chip for dette oppsettet.

Å montere en større FMIC er heller ikke dumt, gjorde dette selv og merket litt forskjell på det ja. regne med MANGE timer med kapping i fangeren og sveising av rørgater. Jeg og min stefar brukte opp mot 10timer på dette fra ve begynte å demontere til bilen var hel igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

anbefaler RS2 kit, som da er:

regulerbar bensintrykksregulator, bensintrykksmåler, rs2 dyser, rs2 turbo, rs2 eksosmanifoil og chip for dette oppsettet.

Å montere en større FMIC er heller ikke dumt, gjorde dette selv og merket litt forskjell på det ja. regne med MANGE timer med kapping i fangeren og sveising av rørgater. Jeg og min stefar brukte opp mot 10timer på dette fra ve begynte å demontere til bilen var hel igjen.

 

Takk igjen for gode svar. Ålreit å bli litt sikrere på hva slags oppsett man skal gå for. Noen gode forslag til hvem som bør ta seg av chip til et sånt oppsett? Finnes jo temmelig mange aktører der ute nå, og noen er mer seriøse enn andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slike sett kommer stadig til salgs her på forumet. har et jeg skal selge når bilen er blitt eu godkjent...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slike sett kommer stadig til salgs her på forumet. har et jeg skal selge når bilen er blitt eu godkjent...

 

Husk gjerne på meg den dagen du skal selge:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli litt sjuk når je leser på 034motorsport sine sider, får lyst til å øke budsjettet litt for å si det sånn...:)

Men vurderer litt å handle en Garrett GT2871R, samt 440 dyser og slikt som 034 har i ett av sine chipset package til denne turbon. Men lurer da på to ting dersom je skulle gå for dette:

Er GT 2871R bolt on på rs2 manifold? Såvidt je kan skjønne er den det, men greit å være sikker.

Ønsker også da å bestille slik at je kan velge mellom to map, som dem kaller Map Select Option. Er det da slik at je på en enkel måte kan velge mellom to oppsett, og hvordan funker evt dette?

Ganske fersk på dette, da det begynner å bli mye mer komplisert enn det je først hadde tenkt meg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

få tak i en borgwarner RS2 turbo du. den passer rett på det du har fra før. Så trenger du bare chip-pakke fra 034 med RS2dyser, v-map, fuel og boost-chip + wg-fjær.

Så får du en kompis som har peil på elektronikk til å montere v-mapen og chippene.

Vips, der har du 330 meget kjørbare hestekrefter.

Bensintrykksregulatoren din er originalt 4bar, så du trenger ikke tenke på det.

Jeg har dette oppsettet selv. Er fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jau blir litt ivrig når man ser på dette serru:) Er nok det beste valget det ja, koster litt mindre, og mer driftsikkert. Takk for svar, godt noen passer på meg så det ikke tar helt av her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.