Anbefalte innlegg

Har litt problemer med ABS'en på min 88' 90Q

Når jeg har kjørt 500m så kobler den seg ut og da må jeg koble den inn med bryteren igjen. Så går det nye 500m og ABS'en kobler seg ut igjen og sånn bare fortsetter det.

 

PS: Har måttet ta vekk den ene føleren siden det ikke var hull for denslags på det nye fjærbeinet jeg fikk tak i.

Men skal ABS'en koble seg helt ut bare fordi det mangler en føler??

Hadde vert greit om den bare hadde lyst for å vise at det er feil men den kobler seg helt og holdent ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS-enheten tror at den siste sensoren er defekt, og kobler derfor ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt problemer med ABS'en på min 88' 90Q

Når jeg har kjørt 500m så kobler den seg ut og da må jeg koble den inn med bryteren igjen. Så går det nye 500m og ABS'en kobler seg ut igjen og sånn bare fortsetter det.

 

PS: Har måttet ta vekk den ene føleren siden det ikke var hull for denslags på det nye fjærbeinet jeg fikk tak i.

Men skal ABS'en koble seg helt ut bare fordi det mangler en føler??

Hadde vert greit om den bare hadde lyst for å vise at det er feil men den kobler seg helt og holdent ut.

 

Riktig som Rune sier, alle følerne må være koblet til. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke om en sensor er defekt? Går den an å måle noe "ohm`s" mostand på sensoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man sjekke om en sensor er defekt? Går den an å måle noe "ohm`s" mostand på sensoren?

 

Bruk ett multimeter å mål motstand på alle fire følerene, det skal være relativt lik motstand. Får du stort avik på en av følerene er den mest sansynlig deffekt. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Autohidden (ikke at jeg har det programmet :D ) skal verdien på en føler ligge mellom 600-1600ohm

 

Synes allikevel det er pussig at hele systemet skal koble seg ut og at man bare kan trykke på bryteren et par ganger så er den der igjenn for en liten periode.

Også rart at man skal miste hele systemet bare fordi en av fire følere er utkuttet. Må jeg bytte fjærbein igjenn??? Da blir det dårlig med vintertreff : syk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Autohidden (ikke at jeg har det programmet :D ) skal verdien på en føler ligge mellom 600-1600ohm

 

Synes allikevel det er pussig at hele systemet skal koble seg ut og at man bare kan trykke på bryteren et par ganger så er den der igjenn for en liten periode.

Også rart at man skal miste hele systemet bare fordi en av fire følere er utkuttet. Må jeg bytte fjærbein igjenn??? Da blir det dårlig med vintertreff : syk :

 

På S4 jeg hadde kuttet hele systemet ut når en føler var deffekt.... :cool:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Autohidden (ikke at jeg har det programmet :D ) skal verdien på en føler ligge mellom 600-1600ohm

 

Synes allikevel det er pussig at hele systemet skal koble seg ut og at man bare kan trykke på bryteren et par ganger så er den der igjenn for en liten periode.

Også rart at man skal miste hele systemet bare fordi en av fire følere er utkuttet. Må jeg bytte fjærbein igjenn??? Da blir det dårlig med vintertreff : syk :

Låsing på ett hjul høres lite morsomt ut :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker jo helt logisk at ABS'n bør koble seg ut når du kun har sensorer på tre av hjulene... noe annet ville bare vært tøv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv problemer med Abs systemet og skal feilsøke. Har lest flere plasser at man skal feilsøke ved å bruke et multimeterapperat. Det jeg ikke har funne er EKSAKT hvordan man går frem. Skal man måle når bilen er hevet og hjulene går rundt? Og skal man da måle der hvor de er skjøtet? Må man ha en bestemt fart på hjulene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har / holder også på med feil på min abs.

 

Fant ut noen ting :

 

 

En kan ohm e følerene - mine var 1000 ohm - ( den ene var 700 og deffekt ).

( denne var knust på enden ) Er det brudd - eller kortslutting vil du kjapt se det her.

 

 

Et annet altarnativ er ociloscop ( vet ikke om jeg skrev det rett i farten )

 

Koble dette på måleren - sveiv rundt hjulet.

( dette for å sejekke om noen av "hakkene" i den skiva som føleren står mot er borte ) .

Du får da opp kurver på osiloscopet (?) når du sveiver rundt hjulet.

 

 

Kan også - hvis måleinstrumentet ditt måler mV vekselstrøm måle rett på føleren å se om den gir ut spenning. Men dette er vanskelig da spenningen er lav.. og farten på dekket avgjør spenningen.

 

( et annet problem for meg var at jeg ikke kunne sveive på ene dekket da de andre fulgte med - Syncro )

 

Begyn med å ohme dem - tar ikke lang tid - å gjøres uten å jekke bilen opp.

 

Kan hende du er heldig å finner feilen allerede da ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.