Hvor bør man hente +12V/GND?

Anbefalte innlegg

Heisann, driver å kobler div. elektriske på en Audi 100 C4, bl.a. til el.just på seter og sidevinduer.

 

Når jeg koblet CD-spiller hentet jeg strøm fra en ledning jeg tilfeldigvis fant i midtkonsollen, sannsynligvis fra tidligere eiers spiller.

 

Handsfree koblet jeg under dashbordet merket med 2) på bildet under. Der stod det også 30A, noe jeg antok betydde strøm på 30A sikring, noen som kan bekrefte dette?

 

Det er også et punkt merket med 70A (hvis jeg husker riktig) merket nr 3) på bildet. Tenkte å trekke opp strøm fra denne 70A greia til sikringsholderen min under baksetet, for å så å dele opp med 5-10A sikringer herfra.

 

Noen formeninger/gode tips ang. dette?

audi_strøm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går sikkert an å bruke noen av de på bildet, men det du ikke vet er hvor mye de er belastet fra før. Hvis ingen andre vet noe og du ikke finner ut noe om ledig kapasistet så hadde jeg nok lagt opp en egen + ledning fra batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Bjørn, bare husk på å bruke sikring på kursen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 24mm2 kabel eller rundt der, som gå fra batteri til forsterker bak i bilen. hadde det vært en grei løsning å kutta denne og montert det inn på en fordelingsboks under baksetet? f.eks 24mm2 inn, og så 24mm2 + øvrig jeg trenger ut (seter og vinduer)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det burde gå bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 24mm2 kabel eller rundt der, som gå fra batteri til forsterker bak i bilen. hadde det vært en grei løsning å kutta denne og montert det inn på en fordelingsboks under baksetet? f.eks 24mm2 inn, og så 24mm2 + øvrig jeg trenger ut (seter og vinduer)?

 

Kommer litt an på hvor mye strøm forsterkeren din trenger, og hvor mye de andre tingene krever.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har et poeng der ja, mulig jeg bare legger opp den ekstra 10mm2 kabelen jeg har liggende fra batteriet. Litt usikker på hvor stor sikring det er på 24mm2 kabelen ved batteriet, tror det er 60A iallefall, og det burde nesten holde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det utført. Har lagt opp 10mm2 kabel fra batteri-rommet foran torpedoveggen og inn i kupeen.

 

Legger samtidig opp 10mm2 kabel fra jordingspunktet ved høyre A-stolpe til under baksetene hvor jeg kommer til å plassere sikringsboksen.

 

Så spørs det med el-vinduene... tenkte å prøve å finne ut hvor vindu/soltak ECU'n sitter, om den er oppe ved motoren til soltaket eller ei. Noen som har peil? litt off-topic riktignok men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh.. 30A og 70A er linjenavn, og ikke indikasjon på sikringsstørrelsen.. Sjekk skjemaet for å finne ut om terminalene er brutt eller ikke, eller om de har en annen funksjon. Ellers er det vel relativt riktig tenkt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor finner jeg så dette "skjemaet" ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Så ut som du fant det! Konge side, forresten, selv om den var på 'Deutch'!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det gjorde jeg... såg noe complicated ut though.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt utenom... Hva slags relè har vært der du har koblet inn en/ ledninger med kabelsko?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt utenom... Hva slags relè har vært der du har koblet inn en/ ledninger med kabelsko?

 

Hvis du tenker på bildet over... så aner jeg ikke. Det er 6 rele plasser der, men 8 punkter under...

 

I følge albumet er dette "elektrisk sentralenhet"

 

Det over er diverse releer, men om det har noen spesiell knytning til koblingspunktene under vet jeg ikke, men her er iallefall releene:

 

1. Avlastning for X-kontakt

2. Horn

3. Lyktspylere

4. Automatkasse

5. Vindusviskere

6. Bensinpumpe / glødeplugg (diesel)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det utført. Har lagt opp 10mm2 kabel fra batteri-rommet foran torpedoveggen og inn i kupeen.

 

Legger samtidig opp 10mm2 kabel fra jordingspunktet ved høyre A-stolpe til under baksetene hvor jeg kommer til å plassere sikringsboksen.

 

Så spørs det med el-vinduene... tenkte å prøve å finne ut hvor vindu/soltak ECU'n sitter, om den er oppe ved motoren til soltaket eller ei. Noen som har peil? litt off-topic riktignok men...

 

Jordingen er det best å ta der du trenger det, alltså i bagasjerommet til forsterkeren og f.eks. i dørene til den elektriske dørlåsen (hvis det er motor da og ikke vakuum).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du tenker på bildet over... så aner jeg ikke. Det er 6 rele plasser der, men 8 punkter under...

 

Min '92 S4 har nemlig startsperre relèet her. Sliter med å få den til å virke. Får koblet relèet slik at jeg får dradd motoren rundt på starteren, men det hjelper jo lite når det ikke gnistrer. Tenkte kanskje du hadde koblet ut startperra eller noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke startsperre på min, det står at den plassen er til automatkassa i blekka iallefall. Hvis ikke jeg er helt på jordet og ser på feil releblokk da. Jeg har jo ikke automatkasse, så hva den koblinga der er til aner jeg ikke, kanskje DEFA'n er hekta på der... selv om den ikke er operativ.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jordingen er det best å ta der du trenger det, alltså i bagasjerommet til forsterkeren og f.eks. i dørene til den elektriske dørlåsen (hvis det er motor da og ikke vakuum).

 

Har ordnet meg med en 25mm2 kabel til GND som jeg skal hekte på i bagasjelukelåsen (står en skrue der, som jeg bruker til GND pr. i dag, på tynnere kabel).

 

Har vakum jeg vettu, og vakumpumpa ligger under baksetet, sammen med masse slange-virvarr.

 

Er ikke så mange plasser å hente GND til seter fra egentlig, så det enkleste blir å trekke kabel fra A-stolpen(e) og under baksete. vil helst ha kablene til seter samlet (har kjøpt inn original-kontakter).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.