Generelt: Senking på AWD vs FWD.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Prøve å søke, men fant ikke noe konkret svar på dette.

 

Må man ta mer hensyn hvis man senker en bil med firehjulstrekk enn en bil med fremhjulstrekk?

 

Kan man senke forskjellig fram og bak osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare forskjellige senkesett. Finn ett som passer din bil. Forskjellig fram og bak går helt fint. Får jo kjøpt justerbare for den del. Slitasjen ved senking øker selvfølgelig, men det gjør det med "vanlige" biler også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veit ikke hvordan det er på audi. men vet at på bmw så skal du ikke senke mer enn 40mm på grunn av stikkaksler det er på 4wd forskjellig går som sagt her fint

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste bilen jeg har hørt om problemer med å senke, er Opel Calibra. Spør meg ikke hvorfor, ser ikke hvordan man skulle kunne få forskjellig omdreiningshastighet på hjulene ved å senke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel lite med omdreiningshastighet, men heller feil vinkel på stikkaksler iforhold til orginalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel lite med omdreiningshastighet, men heller feil vinkel på stikkaksler iforhold til orginalt.

Dette blir helt på kanten av det trådstarter spør om, men det dekkes nå av tittelen om ikke annet:

Hvordan klarer vinklene på stikkakslene å knekke en girkasse?

Mener ikke å være kritisk til andre poster, er bare nysgjerrig på hva jeg ikke har forstått :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir da samme problemet om man sitter 5 mann i bilen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir helt på kanten av det trådstarter spør om, men det dekkes nå av tittelen om ikke annet:

Hvordan klarer vinklene på stikkakslene å knekke en girkasse?

 

Ikke direkte men indirekte: Drivakselen maser i filler simmerringen på drivakselflensen (eller medbringeren, om du vil), så olje renner ut i leddet. Dersom dette ikke oppdages/leddet havarerer først går kassa tørr med påfølgende aksellererende slitasje. Men egentlig er det ikke vinkelen på akselen i seg selv som er problemet. Det egentlige problemet er at akselen blir for lang (pga. den endrede vinkelen) og dermed står i spenn.

 

Dette er dog et nøyaktig like stort problem på en forhjulstrekker (og forsåvidt for en bakhjulstrekker med uavhengig bakaksel, bortsett fra at der er det bare diffen som får unngjelde).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Ford Sierra Cosworth 4X4 med en del senk er det et stort problem med vinkelen på drivakselene foran, ser helt vanvittig ut når bilen står på hjula :) (f.eks. på en firsøylet løftebukk og du ser under) har hørt at en del sliter med at akslingene hopper ut og blir ødelakt .. spesiellt med org. motor/gir fester og litt exstra hk:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.