#26 Skrevet September 19, 2009 er rart at den skulle brekke akuratt der jah, tror det er materiel svikt eller noe jeg, ser ingen annen forklaring på dete, Ja, men likevel er det rart. Godset er jo tjukt der...vi må koble inn "havari-kommisjonen"....Ole Opsahl..svar på dette spm please.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 19, 2009 Alexander, ta med den gamle kammen, begge delene når du kommer. Er forøvrig hjemme nå, ring meg 10 min før du kommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 26, 2009 Er ikke "rart" at den vil knekke der, kammen er jo produsert av støpegods, ett materiale som ikke akkurat kan sies å ha gode mekaniske egenskaper hva anngår slag og støt. Det er maskinert en veldig skarp kant der hvor drevet presses innpå, noe som gir god bruddanvisning. Littegranne slakk i drevet, og kammen blir utsatt for mekaniske slag konstant. Men ikke noe vanlig at dette skjer, det tilhører absolutt skjeldenhetene, og de gangene det skjer kan det jo tenkes at det har vært ett litt uvørent bytte av drev av kyndige sleggemekanikere i forkant Trur eg er løysinga på ditta mysteriumet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 26, 2009 Hvis plasten på drevet på fordeleren har hatt litt skadde tenner kan det tenkes at kamdrevet har forsøkt å "klatre" oppå halve tenner slik at det blir stort press sideveis på kamdrev. Dessuten er det skråskjærte tenner som i seg selv vil gi sideveis krefter på hjulet ved brå akselsrasjon. Kombinert med Oles svar så er vi nok nær en løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet September 26, 2009 høres ut som vi har kommet fram til en ganske bra løsning her til hvorfor kamen brekker, må takke for svar=) og takk for delene steinar, bilen går som en drøm=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet September 26, 2009 materiale kammen er i,trøtthet i materialet...men vil nok tru at tiltrekningsmomentet har noe å si!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet September 26, 2009 men vil nok tru at tiltrekningsmomentet har noe å si!.. : klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet September 26, 2009 : klø : at de knekker på midten altså!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet September 26, 2009 det stemmer nok jah, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet September 26, 2009 Skjønner fortsatt ikke hva Øystein mener at momentet skal ha å si, men Aleksander har vel uansett fått bra nok spekulasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet September 26, 2009 så svaret var her var da at det har vært byttet drev på kammen fra fint til grovt ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet September 27, 2009 Feil moment på kambukkene eller noen som har satt på en kambukk feil er og god medisin for å få en kam til å skjære seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet September 27, 2009 Feil moment på kambukkene eller noen som har satt på en kambukk feil er og god medisin for å få en kam til å skjære seg. Generelt ja, men i dette tilfellet ville ikke slike feil ha økt vridningsbelastningen på kammen, da bruddet kom helt ytterst. Det eneste måtte vært dersom siste kambukk var feil og dette hadde medført enorm varmeutvikling som ble med på å forsterke tidligere omtalte årakser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet September 27, 2009 Har selv knekt kammen v/fordeleren som forøvrig hadde ståldrev. I mitt tilfelle spann den løs med et vel høyt turtall som resultat. Fikk konstantert materialsvikt av en kjenning som jobber på Sintef. Hadde problemer og finne en kam med samme drev og endte med og bruke en kam fra en tidlig s4 som jeg monterte det originale fordelerdrevet på. Mener og huske det var presspasning på drevet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet September 28, 2009 Har selv knekt kammen v/fordeleren som forøvrig hadde ståldrev. I mitt tilfelle spann den løs med et vel høyt turtall som resultat. Fikk konstantert materialsvikt av en kjenning som jobber på Sintef. Hadde problemer og finne en kam med samme drev og endte med og bruke en kam fra en tidlig s4 som jeg monterte det originale fordelerdrevet på. Mener og huske det var presspasning på drevet den kammen min som knakk, satt det press drev på, men nå har jeg drev med låsering, og ståldrev på fordeleren, funker såfal gull=) og den går penere, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet September 28, 2009 Samme greia på min RR motor, knakk rett av samme plass. Og jeg har ståldrev på fordeleren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...