#1 Skrevet September 18, 2009 Siden denne har quattro drivverk.... Er det diffsperre på disse bak? Er det noe som er elektronisk og kobles ut i en fart på 30km/t eller noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 18, 2009 (endret) er nok ikke diffsperre på denne nei. derfor jeg kun kjører biler med sperreknappen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 18, 2009 er nok ikke diffsperre på denne nei. derfor jeg kun kjører biler med sperreknappen:) 100% sikker på det? Trodde det var eds/edl på disse jeg? Er ihvertfall ikke noe problem å få hekken ut på min på glatta, så noe må det nå være som styrer systemet rimelig greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 18, 2009 100% sikker på det? Trodde det var eds/edl på disse jeg? Er ihvertfall ikke noe problem å få hekken ut på min på glatta, så noe må det nå være som styrer systemet rimelig greit. du får bilen ut i sladd på glatten uten sperre. en kompis har tilnermet lik bil og er ikke sperre på den. spant bare på 1 hjul i vinter, så måtte slepes bort igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 18, 2009 (endret) du får bilen ut i sladd på glatten uten sperre. en kompis har tilnermet lik bil og er ikke sperre på den. spant bare på 1 hjul i vinter, så måtte slepes bort igjen Hva er "tilnærmet lik bil"? Fant dette i en gammel tråd: Quattro IV: open front diff with Electronic Differential Lock (EDL), torsen center diff, open rear diff with EDL. Full-time automatically engaged four-wheel drive. Is on: all VW/Audi cars with longitudinally mounted engines, so A4/A6/A8 quattro, S4/S6/S8, RS4/RS6, Passat 4motion. Quattro with a blend of electronic wizardry, with ABS/ASR sensors acting to detect slipping wheels (the EDL system). First 4WD system which theoretically needs to have all four wheel slipping before it's rendered unmovable. Ikke vet jeg, men min erfaring med Passaten min på blank is tilsier at det MÅ være noe sperre greier der. Det jeg fikk til bør ikke være mulig uten sperre. Bratt bakke, blank is, piggfrie dekk. Kjørte rett opp. Gikk i grunn like mye sidelengs som fremover. Glenn Ove; Fått testet din Passat ordentlig da? EDIT; Anders; Du sier at kameraten din ble stående fast og måtte slepes bort. Til info så har jeg prøvd å sette meg fast med Passaten, har enda ikke fått det til. Får ikke til å spinne i det hele tatt, da må jeg koble ut ESP isåfall. Men med den inne er det umulig å spinne. Har stått i ro i bakker og tatt rivstart på snø uten at det spannt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 18, 2009 Hva er "tilnærmet lik bil"? Fant dette i en gammel tråd: Ikke vet jeg, men min erfaring med Passaten min på blank is tilsier at det MÅ være noe sperre greier der. Det jeg fikk til bør ikke være mulig uten sperre. Bratt bakke, blank is, piggfrie dekk. Kjørte rett opp. Gikk i grunn like mye sidelengs som fremover. Glenn Ove; Fått testet din Passat ordentlig da? EDIT; Anders; Du sier at kameraten din ble stående fast og måtte slepes bort. Til info så har jeg prøvd å sette meg fast med Passaten, har enda ikke fått det til. Får ikke til å spinne i det hele tatt, da må jeg koble ut ESP isåfall. Men med den inne er det umulig å spinne. Har stått i ro i bakker og tatt rivstart på snø uten at det spannt. ok. er en 2000 modell den jeg snakket om. men han har ikke noe knapp for å koble ut ESP. men hvilket år gikk de over fra 3b til 3bg? spant bare på et hjul, og kom seg ikke av flekken:p men du har 2003 modell og mulig der er forskjell på disse da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 18, 2009 ok. er en 2000 modell den jeg snakket om. men han har ikke noe knapp for å koble ut ESP. men hvilket år gikk de over fra 3b til 3bg? spant bare på et hjul, og kom seg ikke av flekken:p men du har 2003 modell og mulig der er forskjell på disse da? En 2000 modell er nok en 3b. Glenn Ove sin er en 3bg. Ser i tråden hans at han har bryter for ESP, samme som jeg har. Som sagt, jeg har VIRKELIG prøvd å få det til å slippe med min, men antispinnen overtar med en gang. Ser også på div sider at det er/skal være EDL (Electronic diff. lock) på disse. Gamle sjefen min har også en 2000 modell 4motion. Ser han klarer fint å legge den bred, noe jeg bare kan glemme. Så ja, er nok forskjeld på 3b og 3bg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 18, 2009 En 2000 modell er nok en 3b. Glenn Ove sin er en 3bg. Ser i tråden hans at han har bryter for ESP, samme som jeg har. Som sagt, jeg har VIRKELIG prøvd å få det til å slippe med min, men antispinnen overtar med en gang. Ser også på div sider at det er/skal være EDL (Electronic diff. lock) på disse. Gamle sjefen min har også en 2000 modell 4motion. Ser han klarer fint å legge den bred, noe jeg bare kan glemme. Så ja, er nok forskjeld på 3b og 3bg. Min funker som F på vinteren, står aldri fast og lett å få ut ræva, når man skrur av esp. Nesten for lett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 19, 2009 EDL (electronic diff. lock) er ingen fysisk sperre i bakdiffen...dette er et system som samarbeider med ABS-systemet. viss ett av hjulene spinner(høyere turtall enn det andre hjulet) blir det bremset ned ved hjelp av ABS`en slik at hjula får mest mulig lik kraft. dette gjør fremkommligheten mye bedre. Men dette systemet slutter å fungere ved ca. 30-40 km/t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 19, 2009 4motion med langstillt motor har torsen diff som i quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 19, 2009 4motion med langstillt motor har torsen diff som i quattro. ja, men er det diff sperre? Hvordan fungerer den i såfall? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 19, 2009 ja, men er det diff sperre? Hvordan fungerer den i såfall? Er vel en kombinasjon av ABS, Antispinn og ESP. Har forstått det sånn at ESP og EDL henger sammen, mulig jeg tar feil. Ihvertfall så er det elektronisk diff sperr, ikke sånn som før med mekanisk. 1 hjul spinner og elektronikken overtar. Hjulet som spinner blir bremset ned og kreftene blir overført til det hjulet med best/bedre feste. Funker ihvertfall utmerket godt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 19, 2009 stemmer sånn som freddy sier. er det ikke del mekanisk diffsperre som på de godt gamle audiene. ihvertfall på passat med 4motion så har man permanent 4 hjulsdrift med med ca 70/30 helling foran ved vanlig kjøring. så fort framdekkene går fortere enn bakdekkene kobler diffen inn å gir deg 50/50 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...