photoshoot! Clown edition!

Anbefalte innlegg

Klarer ikke helt å slutte å se på disse bildene : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene ble jo bare helt rå!!

Ta bildene i raw og få de gjennom photoshop for småjusteringer, ramme og vannmerke så er du faktisk i mål, ble litt ensformige motiver og oppstillinger kanskje, men det igjen gjør det jo lettere for meg å finne ut hvilken av disse bilene jeg likte best :)

 

Men Jan Kristian Amundsen sin A4 B7 var bare helt perfekt spør du meg! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt lenge siden denne har vært oppe, men det er vel lov å komme med noe tips allikevel ;)

Leste en bra guide til actionphotos på wheelwhores.com.

 

I korte trekk går de ut på:

 

BEST MULIG FORHOLD

- Bilen bør holde en hastighet på +/- 100 km/h

- Bilen med fotograf og objektet bør holde samme hastighet for skarpe bilder. Dette gjøres enklest ved at bilen med fotograf kjører med cruisecontrol. Da blir det lettere for objektet å holde konstant hastighet.

- For best mulig lys på bilen, sørg for at solen lyser opp bilen skrått forfra. Ta gjerne bildene sent på ettermiddagen, et par timer før solen går ned.

 

KAMERAINNSTILLING

- Bruk lukkertidpriotiering (TV på Canon)

- Juster eksponeringen manuelt. Ved sol, knepp ett eller to hakk ned, ved overskyet, knepp ett eller to hakk opp. Dette fordi den innebygde lysmåleren ikke alltid beregner lyset korrekt.

- Trikset for å få så blury bakrunn som mulig er å ta bilder med så lang lukkertid som mulig. Han som har skrevet dette tar først 25-50 bilder med lukkertid på 1/10

- Fortsetter så videre med en ny runde med lukkertid på 1/13 og jobber seg videre opp til 1/25

- Kjører bilen enda fortere kan man kompensere med raskere lukkertid, men da er det vel fort gjort å bryte fartsgrensene her hjemme.

 

Bildene og tipsene her er fra vedlagte tråd: http://www.wheel-whores.com/forum/viewtopic.php?f=47&t=3967

 

Alle bildene er tatt håndholdt. Si ifra hvis jeg skal fjerne de.

Gleder meg selv til å teste dette til sommeren :)

 

240sx6.jpg

 

fave1.jpg

 

mikeroll.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja!

Bare og øve ser jeg! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de trenger å kjøre fort er bullshit.

Tipp hastigheten tatt på dette bildet da.. Jeg påstår ikke at dette bildet er et perfekt bilde på noen måte, bilen er litt blurry pga det var litt dårlig "vei og føreforhold" på veien ved siden av riksveien der.. Men anyway, vi har ikke firefelts motorvei å leke oss på, så får bruke det vi har.. Men du har hastighetsfølelsen i omgivelsene?

Untitled-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smaken er jo som kjent som baken, personlig synes jeg bakgrunnen ser raskere ut over her. Dessuten kan lavere hastighet kompenseres med lengre lukkertid for å oppnå samme effekt. Og det er kanskje det du har gjort på dette bildet? Og da krever det mer av han som holder kameraet. Bør jo holde det stille for å få skarpe bilder. Bildet ditt lider vel skjebnen av å ikke være veldig skarpt.

 

Jeg er jo rimelig amatør på dette da, har jo ikke fått testet denne teknikken selv, men skal utforske dette til sommeren.

 

Edit: tipper hastigheten til rundt 30-40 kmh, da man ser eikene tydelig. Blir tøffere synes jeg om hjulene "raser rundt"

 

hva slags lukkertid er brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1/40sek var lukkertid, farten var nok rundt 35-40 ja.

Litt bedre vei og planlegging så ville vi nok kunne økt lukkertiden og fått mye bedre bilder. Det der var bare en illustrasjon på at du trenger ikke ligge i 100 for å få fartsfølelsen. Men klart, du har mye mer flyt i bildene du la ut, nydelige bilder det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips :) setter jeg stor pris på tørr ta til meg litt creds med tanke på at bildene er tatt i løpefunksjon i vanelig jpeg å kamere var bare holdt ut av vinduet mens jeg selv kjørte bilen :D hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips :) setter jeg stor pris på tørr ta til meg litt creds med tanke på at bildene er tatt i løpefunksjon i vanelig jpeg å kamere var bare holdt ut av vinduet mens jeg selv kjørte bilen :D hehe!

 

Da er forbedringspotensialet stort!!!

 

Tror liggende på gulvet i en Touran vare eller annen varebil (knyti godt fast selvsagt), så man kommer langt ned med kameraet, gir en meganice kameravinkel mot objektivet. Alternativt kjøpe monteringssett til kameraet som kan festes på utsiden av bilen og bruke fjernkontroll på kameraet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips :) setter jeg stor pris på tørr ta til meg litt creds med tanke på at bildene er tatt i løpefunksjon i vanelig jpeg å kamere var bare holdt ut av vinduet mens jeg selv kjørte bilen :D hehe!

 

Syns du var MEGET stødig jeg Bård :) Var en lang arm ut av passasjervinduet der : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns du var MEGET stødig jeg Bård :) Var en lang arm ut av passasjervinduet der : smil :

 

hehe takk Jan Kristian! :D skal få tak i nye linser å litt annen snakcs til våren så får vi ta en shoot da :D

 

 

Men jeg får ikke åpnet RAW filer i PS :S noen som kan hjelpe meg med det? evt en link til der jeg kan laste ned et program som kan lese RAW? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe takk Jan Kristian! :D skal få tak i nye linser å litt annen snakcs til våren så får vi ta en shoot da :D

 

 

Men jeg får ikke åpnet RAW filer i PS :S noen som kan hjelpe meg med det? evt en link til der jeg kan laste ned et program som kan lese RAW? :)

 

Lightroom eller Bridge. Begge er adobeprogram som er lisensert. Finnes nok tilgjengelig ulovlig på bukta vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger bare en plugin. Er det nikon eller canon du har?

I Photoshop cs4 så er det allerede støtte for nikon sine NEF-filer, det _tror_ jeg de har for canon også.

Men om du har cs3 så last ned plugin fra nett, men jeg tror det er forskjell på plugins for 32bit og 64bit OS, så du får ta en kjapp google-tur.

 

Men selvfølgelig, ta deg en tur til piratbukta å finn en grei versjon av cs4, den er easy-peasy å modifisere også. Bare å installere selve programmet og åpne i notepad: C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts fila

Bare legg denne linja i bunnen av filen:

127.0.0.1 activate.adobe.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert brenne ut en dvd med CS4+crack til deg Bårdi :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert brenne ut en dvd med CS4+crack til deg Bårdi :P

 

gjør det så henter jeg den etterpå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger bare en plugin. Er det nikon eller canon du har?

I Photoshop cs4 så er det allerede støtte for nikon sine NEF-filer, det _tror_ jeg de har for canon også.

Men om du har cs3 så last ned plugin fra nett, men jeg tror det er forskjell på plugins for 32bit og 64bit OS, så du får ta en kjapp google-tur.

 

Men selvfølgelig, ta deg en tur til piratbukta å finn en grei versjon av cs4, den er easy-peasy å modifisere også. Bare å installere selve programmet og åpne i notepad: C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts fila

Bare legg denne linja i bunnen av filen:

127.0.0.1 activate.adobe.com

 

Er ikke bare den lenger :P

 

#1 Be sure your file "\WIN\System32\drivers\etc\hosts" contains the following:

127.0.0.1 activate.adobe.com

127.0.0.1 practivate.adobe.com

127.0.0.1 ereg.adobe.com

127.0.0.1 activate.wip3.adobe.com

127.0.0.1 wip3.adobe.com

127.0.0.1 3dns-3.adobe.com

127.0.0.1 3dns-2.adobe.com

127.0.0.1 adobe-dns.adobe.com

127.0.0.1 adobe-dns-2.adobe.com

127.0.0.1 adobe-dns-3.adobe.com

127.0.0.1 ereg.wip3.adobe.com

127.0.0.1 activate-sea.adobe.com

127.0.0.1 wwis-dubc1-vip60.adobe.com

127.0.0.1 activate-sjc0.adobe.com

127.0.0.1 wwis-dubc1-vip60.adobe.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjør det så henter jeg den etterpå :)

 

Ligger og venter på deg :) Eventuelt ta det en annen dag, blir jo litt sent nå :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger og venter på deg :) Eventuelt ta det en annen dag, blir jo litt sent nå :P

Du eller CD'en? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.