#1 Skrevet September 19, 2009 En bitteliten skade på Golfen rettet av Gjensidige/NAF/NBS for noen få år siden visder seg å være mangelfull, det bobler i lakken ved et opprettingspunkt. Hvilke rettigheter har jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2009 De fleste verksteder har 1 års garanti på karosseri/lakkjobber, men stikk innom NBS og hør. Dem fikser dette om dem er greie/seriøse Men tror ikke du kan kreve reklamasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 19, 2009 Du har 2 år i hht håndtverksloven åkke som.. Dessverre er de aller aller fleste garantier "ulovlige", da de færreste gir noe mer enn forbrukerkjøpsloven, og derfor ikke lov å bruke som salgsfremmende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 20, 2009 trur du har 5år reklamasjonsrett da dette ses som att det skal var vesentlig lengre enn 2år, men dette gjelder berre vist det kan bevisest att det er gjort ein feil i frå verkstedet i utgangspunktet, vist det er ytrepåvirkninger som steinsprut, mengelfull vedligehold kan du risikere å få berre prosentvis dekning eller fult avslag. Men det er jo gratis å klage på eit arbeid, så lykketil:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 20, 2009 Utført august 2004 og oppdaget nå..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 20, 2009 trur du har 5år reklamasjonsrett da dette ses som att det skal var vesentlig lengre enn 2år, men dette gjelder berre vist det kan bevisest att det er gjort ein feil i frå verkstedet i utgangspunktet, vist det er ytrepåvirkninger som steinsprut, mengelfull vedligehold kan du risikere å få berre prosentvis dekning eller fult avslag. Men det er jo gratis å klage på eit arbeid, så lykketil:) Jeg er ikke 100% sikker, men så vidt jeg vet dekkes dette av Håndverkerloven og ikke av Forbrukerkjøpsloven. Fem-årsregelen gjelder så vidt meg bekjent ikke denne type jobb...eller andre jobber. Fem-årsregelen gjelder varer/produkter og ikke tjenester. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 20, 2009 Utført august 2004 og oppdaget nå..... Jeg hadde en Golf hvor jeg fikk samme type skade som du har. Dette ble oppdaget under 1 år etter at arbeidet var utført og ble etter litt diskusjon dekket av verkstedet. I følge Håndverkerloven kan reklamasjon skje senest innen 2 år etter avslutning av arbeidet og jeg kan ikke forestille meg at du kommer noen vei med dette. Selv hadde jeg antagelig ikke spurt en gang...det er tross alt mer 5 år siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 20, 2009 Har sendt en mail til Gjensidige, skader jo ikke......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 20, 2009 Jeg hadde en Golf hvor jeg fikk samme type skade som du har. Dette ble oppdaget under 1 år etter at arbeidet var utført og ble etter litt diskusjon dekket av verkstedet. I følge Håndverkerloven kan reklamasjon skje senest innen 2 år etter avslutning av arbeidet og jeg kan ikke forestille meg at du kommer noen vei med dette. Selv hadde jeg antagelig ikke spurt en gang...det er tross alt mer 5 år siden... Du tar feil - Robert har rett - det er 5 år dersom produktet er ment å vare lenger enn to år: 2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. http://www.lovhidden.no/all/tl-19890616-063-004.html#22 Det er jo ganske åpenbart egentlig - dette er jo en kjøpt tjeneste på lik linje med et produkt - så tidfristene er satt likt som forbrukerkjøpsloven. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 21, 2009 Du tar feil - Robert har rett - det er 5 år dersom produktet er ment å vare lenger enn to år: http://www.lovhidden.no/all/tl-19890616-063-004.html#22 Det er jo ganske åpenbart egentlig - dette er jo en kjøpt tjeneste på lik linje med et produkt - så tidfristene er satt likt som forbrukerkjøpsloven. Jeg er ikke overbevist, men det er nå forsåvidt greit nok. Spørsmålet er vel hvor lenge lakkarbeidet på en bil er ment å vare...skal bli interresant å høre resultatet av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 21, 2009 Uansett er vel løpet kjørt når det er over 5 år siden.. og hvis det ikke er oppdaget før nå så er det vel kanskje ikke av en veldig stor art heller? Og da skal det nok sees i forhold til om en bil av den alder den er (hvis det er caben, 12-13 år gammel) "normalt" vil kunne begynne å få slike rustskader / bobler... og det er vel kanksje ikke helt unormalt, skade eller ikke... ? Var faktisk ikke klar over at loven om håndverkertjenester også hadde ett "5års alternativ".. Men man lærer noen nytt hver dag .. i dag har jeg lært 2 nye ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 21, 2009 Gjensidige ber meg kontakte NBS direkte. Og sier "kan det se ut som du har en tung sak". Synd jeg ikke oppdaget dette litt tidligere. Men jeg tror dette skyldes opprettingen, uansett om det er gjort bra eller ikke, fordi den andre siden er helt strøken (sett utenfra, ihvertfall). En oppretting blir vel aldri så godt som nytt. Kan NBS ha brukt brukte platedeler? Er ikke sikkert at jeg gidder å forfølge dette, nei. Men tråden skapte jo litt folkeopplysning, da :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2009 Hvis jobben gjøres skikkelig så blir det like bra som nytt...om ikke bedre. Husk på at en standard bil er serieproduksjon de-lux, mens en oppretting som dette er manuelt arbeid. Som sagt...gjøres jobben skikkelig så blir det svært bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2009 Jeg er ikke overbevist, men det er nå forsåvidt greit nok. Spørsmålet er vel hvor lenge lakkarbeidet på en bil er ment å vare...skal bli interresant å høre resultatet av dette. I og med at jeg selger mellom 4- og 5000 biler i året i jobbsammenheng har jeg vært borti dette en del Ja - lakkarbeid er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år og derfor er det 5 år som er gjeldene for en forbruker. Det skal i teorien vare ut bilens levetid på lik linje med bilens tilsvarende komponenter som ikke er reparert. At det i praksis ofte viser seg å ikke være tilfelle gjør uansett ingenting for regelverket. (har en følelse at vi har diskutert det samme tidligere en gan for noen år siden ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 23, 2009 I og med at jeg selger mellom 4- og 5000 biler i året i jobbsammenheng har jeg vært borti dette en del Ja - lakkarbeid er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år og derfor er det 5 år som er gjeldene for en forbruker. Det skal i teorien vare ut bilens levetid på lik linje med bilens tilsvarende komponenter som ikke er reparert. At det i praksis ofte viser seg å ikke være tilfelle gjør uansett ingenting for regelverket. (har en følelse at vi har diskutert det samme tidligere en gan for noen år siden ) Antagelig i forbindelse med den gamle bilen min... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...