Snodige utmålinger av lambdaverdier

Anbefalte innlegg

Koblet opp en lambdamåler i bilen (egentlig bare for moro skyld) Polo '97 AEX 1.4 m/ 268 kam

Men eg får ut temmelig snodige målinger.

Ved 900rpm og opp til 3200rpm ligger den på 11.0 - 12.5 som er heilt greit.

Men idet eg passerer 3200 så våkner motoren litt til og drar litt bedre, men lambdaverdiene skyter til værs og er helt oppe i 19.5 og holder seg der gjennom resten av registeret.

Motoren må da gå forferdelig magert. Eller er dette normalt på sugemotorer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne litt... trenger hjelp

For å si det sånn så er tross alt 19 i AFR kraftig magert, men motoren fusker ikke og går egentlig heilt fint. Einaste eg har lagt merke til er at visst eg gir full gass og slipper opp ca. 1 mm på pedalen, så går lambdaen i closed loop og ligger å veksler mellom 16 og 11 ca 3 ganger i sekundet, og holder ikke en fast lambdaverdi. Men med en gang eg trør pedalen i bunn, så holder den 12 helt til eg passerer 3200 rpm, så fyker verdien opp i 19 og bilen drar nett såvidt dårligere. Har sett på pluggene og de ser egentlig greie ut (fin lys sjokoladefarge;))

Så det egentlige spm: Kan eg ha koblet måleren feil? 4 polt lambdasonde med varmeelement. Pin 1 og 2 ( hvit og hvit) går til varmer, og pin 3 og 4 (grå og svart) skal være signal. Eg har koblet meg paralellt med pin 4. Men skal eg koble meg til begge signalkablene eller kun pin 3 eller pin 4?

Dere som har montert AFR måler, hva gjorde dere?

 

Eg veit det høres heilt teit ut med AFR måler på en ussel polo;)

Men eg gjør det mest for å lære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres jo ut som den går for fett langt nede, og alt for mager høyt

 

Ville ikke kjørt på med en bil med så høye lambda verdier.

 

Hvilken kam har du? Hvordan er tenningen justert? Har du sjekket over alt av sensorer? Orginal chip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningen er justert til 11 grader før ØD,( 6 grader org.) 268 graders kam med 10mm løft ( 8mm org.) Chip er orginal. Får ingen feilmeldinger på trykksensorer, temp. følere eller bankesensor. Eneste eg får er : ''lambdaregulering verdi overskredet'' men gikk utifra at dette var grunnet kammen. Har utført grunninstilling av gasspjeld. Plugger er kjørt ca 6000km. Fordeler lokk + rotor er ny.

Kan det være selve lambdasonden som er defekt? Siden denne ikke er ny? Ser den ligger å regulerer mellom mager og fet blanding ved tomgang og delgass (closed loop) slik den skal, men lurer nå litt siden eg får feilkode. Eg har kjørt med det sånn nå i snart 4 mnd.

 

Bensintrykk er målt til 2,5 bar ved tomgang og 3 bar uten vakuum på BTR. Holdetrykket ligger på 2,3 bar etter 30 min.

Om pumpen leverer nok har eg ikke peiling på. Er dette noe å måle kansje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert lurt å måle leveringsmengda ja. Lambda-sonden er ikke med på å regulere blanding ved 3200 o/min. og oppover der ditt motorproblem ligger, Lambdasonden har bare innvirkning på tomgang/helt lave turtall, så problemet ligger nok en annen plass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket merke er kammen? Hva er lift on overlap og lobe separation?

 

Virker litt som chippen ikke klarer å regulere vekk nok bensin på lavt turtall. Vasser kammer gjør at motoren blir mindre effektiv på lavt turtall. Min 1,3L G40 har mellom 10-25% mindre bensin på lavt turtall (uten ladetrykk) enn det en standard G40 har. Det er mer enn hva lambdasonden klarer å regulere vekk på standard programmet. Dette er med en custom kam med 264/270 durasjon, 10,64/9,9 mm løft, 107 grader ls og 0, lift on overlap.

 

Holder bensintrykket seg hele veien? Mulig pumpen din er litt sliten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hidden på kammen.

DSC00068.jpg

 

Bilen er ikke chippet. Skal prøve å måle leveringsmengde på pumpen i dag og se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar denne opp igjen litt.

Eg skal få målt leveringsmendge på pumpen i morgen, ettersom eg ikke fikk tid til det. Så får eg se om pumpen bør skiftes.

Men som eg spurde om i starten: Hvordan kobles en Lambdamåler til ledningsnettet til O2 sensor. På lambdamåleren var det 3 ledninger. Pluss, minus og signal. På lambdasonden er det 4. To hvite til forvarming, en sort (signal +) og en grå (signal -) eg har koblet meg inn på signal + (sort) og får disse resultatene eg beskriver tidligere. Men skal eg koble meg inn på begge signal ledningene eller kun signal + eller signal - ?

 

Må da være noen her som har koblet opp en lambdamåler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut av koblingene, så det er greit.

 

Målt leveringsmengde på bensinpumpe: 1200ml på 30sek. Min. krav er 660ml på 30sek. Så der ligger eg godt innenfor.

Hva i huleste er det da som gjør at motoren går magert.: bh : Kan det være selve lambdasonden som har tatt kveld? Eller andre ting? Fikk også opp feilkode: ''lambdaverdi overskredet'' med andre ord AFR på 19,0 :confused:

Kom med forslag.

TRENGER HJELP!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er en AFR måler som bare kobles opp til standard smalbåndslambda ville jeg tatt verdiene med en stor klype salt. Det eneste de egentlig kan si noe om er om blandingen er fetere eller magrere enn 14.7:1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, eg tenkte på det eg også. Men det eg reagerer på er at det skjer så momentant. Ligger helt fint på 11,0 - 12,0 så med en gang eg passerer 3200 så spretter den opp, ikke gradvis, men akkurat som man skrur på en knapp opp til 19,0. Så tydeligvis er det jo noe som skjer. Hadde det nå vert rundt en 14-15 så hadde eg ikke brydd meg, men 19 er så magert at visst det er rèelt, så er det litt skummelt å kjøre med.

 

En annen ting eg tenkte på, kan det være ECU'en som justerer tenninga pga tenningsbank og for høyt justert tenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli desperat etter tips nå: bh : Har til og med lurt på å bestille en slik ''FSE power boost valve'' fra ebay. Som visstnok skal øke trykket 1,7 ganger sammen med belastning. Høres dette ut som en mulig løsning på problemet? Evt. andre progressive BTR.

Pedersens Racing kunne visst levere Malpassi 348 BTR som skulle fungere på VAG, om noen har hørt om dette?

 

En annen ting eg har lagt merke til:

Har voltmeter i dash også, og det måler noen ganger så lavt som 13,2 Volt med vanlige forbrukere på.Gjør dette noe, eller har det ikke noe å si, ettersom eg har målt bensinpumpen til å være OK?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk først med skikkelig bredbåndslambda.

 

Justerbar fpr har ingenting på din bil å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredbåndslambda er ikke så lett å få tak i billig, ettersom eg ikke har bruk for det senere, men kun til feilsøking. Men eg har fått lest av verdiene med Diagnose VAS 5052 verktøy. Den leser av akkurat de samme verdiene som måleren eg har installert. Eg får og feilkoder:

- Lambdaverdi underskredet (for magert)

 

Begynner å bli lei av å feilsøke nå: mad :

Men for all del, bilen går mye bedre etter kambytte, så lenge eg ikke gir helt full gass. (Da butter den litt ut) Har satt en liten gummibit på gasspedalen slik at full-gass-kontakten ikke slår inn. (da det er da problemet forekommer)

Ved (nesten) full gass nå, så ligger lambdaverdien å pendler mellom 0V - 1V eller 10,0 - 20,0 AFR ved fullgass. Men det er tross alt potensiale for mye mer, hadde eg bare fått en fast verdi på 13,0 ved fullgass over hele registeret.

Så kom med tips...

 

En flakse cognac til personen som kommer med forslag som løser problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut av dette? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... Bilen er nå solgt til eksen, men hun kjører den kvar dag. Snakket en del med velox som leverte kammen, og han sa at det kan skje at motoren magrer ut på turtall pga den økte luften som motoren får. Løsningen på dette er chip. Eg personlig syns det var for dyrt med 5000 for en chip som gir kansje 8 Hk på en sugemotor. Men da går hvertfall motoren med riktig lambda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigere med chip enn med motorras

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigere med chip enn med motorras

 

: rolleyes hehe, sant nok.

Men eg mistet liksom lysten på hele prosjektet. Fant ut at potensiale i den motoren ikke var helt på topp.

Hadde vert bedre slik du sa tidligere å montere en 16V motor med en gang. Men det ble liksom ikke noe av. Fikk plutselig lyst på noe med turbo ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.