Sprukket kjølerør Golf 3 VR6, demontere front?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Var ute å kjørte med en kompis sin Golf 3 VR6 92', og plutselig sa det _POFF_, og alt kjølevannet rant ut.

 

Fant en slange frempå motoren som var gått av, på et større plastrør som ser ut til å ligge på tvers fremme ca midt foran motoren. Noen som klarer å skjønne hva jeg mener? Midt på motoren halvveis ned, rett foran deg når du står midt foran.

 

Noen som vet hvilket rør dette er? Hvor mye må skiftes for å få orden på det? Har møller slike deler?

 

Og ikke minst, noen som har en kjapp guide på å demontere fronten på en Golf 3? :) Så er vi hvertfall litt lengre!

 

Takker for all hjelp,

Hans Frederik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

demontere fronten kan jeg hjelpe med :) tar ca 15-20 min inkl radiator etc..

 

1. Av med grill

2. Lyktene står skrudd med 4 skruer(et i hvert hjørne) og plugg ut stikka

3. Fangern sitter festet med plastpropper i hjulbuen, bolter under lyktene(du ser dem) samt bolter "under", dvs legg deg på bakken og kikk opp ved gitteret så ser du dem, er vel 5 bolter under der.. Så er det bare å skyve ut.

4. Koble fra radiator og stikkene, samt koble fra koblingen til lysa(står en rund sokkel under panserlåsen) og koble fra panserlåsen

5. 2 bolter på hver side av vangen som fangerbjelken er festet med, samt 2 bolter på hver siden av frontplata(festet på skjermen)

6 løft av hele frontplata.

 

Da er det fritt spillerom for å komme til alt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke demontere front for og bytte det nei, vet hvilket rør du mener.. Det er kjent for og ryke på VR6. Får oppgradert rør som er bedre fra utlandet, men hvis du trenger det kjapt er det greit og kjøpe hos VW;)

 

Demonter kjøleslanger på høyre side av motoren, så kommer man greit til for og bytte dette røret:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er en grunn til at disse kalles crackpipe :P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røret (aka crackpipe) er greit å bytte uten å demontere fronten, men noe "kjekling" er det. Bare ha på litt "smøring" i begge ender så smetter det lett på plass... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for nydelig hjelp her, IGJEN :)

Noen som vet hva dette røret koster på møller, vs utlandet og oppgradert versjon for 80dollar?

 

Men skal uansett opp til de og høre etterpå, så :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk marius! Da har vi noe å gå etter :)

 

Er termostat og termostathus greit å bytte? Og er GermanAutoparts bra greier?

 

Og mens vi er igang her:

Når vi vridde om tenningen etter vannet var rent ut (ikke startet bilen), så kom det en eller annen hylelyd fra motorrommet en plass. Den kommer nå hver gang, bare vi vrir om tenningen. Hva kan dette være? Kan det være noe annet som er røket også, som en følge av dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostathus og termostat er null problem, bytt for all del pakningene også. Mitt gamle (t.h.) vs nytt (som kosta ca 450,- på Møller med rabatter i fjor sommer):

 

Picture230.jpg

 

Hylelyden kan vel muligens være pumpa? Er jo tomt for vann.

 

 

http://www.gruvenparts.com lager ymse deler til VR6 i aluminium.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk marius! Da har vi noe å gå etter :)

 

Er termostat og termostathus greit å bytte? Og er GermanAutoparts bra greier?

 

Og mens vi er igang her:

Når vi vridde om tenningen etter vannet var rent ut (ikke startet bilen), så kom det en eller annen hylelyd fra motorrommet en plass. Den kommer nå hver gang, bare vi vrir om tenningen. Hva kan dette være? Kan det være noe annet som er røket også, som en følge av dette?

 

GermanAutoParts er veldig bra. Har handlet mye fra de. Delene de selger er enten originaldeler eller reprodeler i samme kvalitet. Vannrøret, termostathus o.l. er nok originalt. Litt knot å bytte termostathus pga. innsuget som sitter litt i veien, men det er ingen umulig oppgave. Du bør bytte det uansett når du "er der nede". Og som Gry sier, bytt pakninger/o-ringer når du er i gang. Du får alt du trenger på GermanAutoParts om det ikke haster å sette sammen motoren igjen (tar fort en drøy uke før du har delene).

 

VR6 fra 93(?) og nyere har en elektrisk vannsirkulasjonspumpe som går når tenninga står på. En del VR6-motorer sleit med for mye varme ved ventildekselet(?), og derfor ble det satt inn en elektrisk pumpe som kan sirkulere vann selv når motoren ikke går. Vil tro at det er denne du hører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fikk vi hvertfall ordnet! Tusen takk for all hjelp her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på passat vr6 91 modell så er crack pipe røret orginalt i alu.. var det iallefall på min passat vr6 orginalt, men får ikke tak på det orginalt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.