#1 Skrevet September 20, 2009 Hei Fikk plutselig problemer med min 1992 S4 2.2 Turbo AAN motor på vei hjem fra Gardermoen før helga. Vil nå bare gå på 4 sylindere. Sylinder nr 5 går ikke. Ingen grist ut fra coilen. Har prøvd å bytte om på coiler og pluggledninger, men fortsatt ingenting på coil nr 5. Coil nr 5 funker fint hvis jeg bytter den om med coil nr 3 feks. (Altså fin grist på coil 5 med signal fra nr 3) Jeg begynte derfor å mistenke at coil 5 ikke fikk signal fra hjernen. Har målt ledningene fra hjernen og fram til coilene og disse har fin kontakt fra hjernen og fram til coil kontakt på alle sammen. Alt på motor er nytt. Nye High output coiler og nye plugger, ledninger osv. Prøvde også med ny hjerne nå og da startet den opp på 5 sylindere,men etter en kort kjøretur kuttet nr 5 ut igjen! Nå veit jeg ikke helt hva jeg skal prøve. Eneste jeg ikke har prøvd er å måle at alle coilene får spenning. Noen som har noen andre tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 20, 2009 Tenningsforsterker? Står 2stk litt til venstre på torpedoveggen.. Mulig at den ene er gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 20, 2009 Hvis det er de "vanlige" High Output-coilene eliminerer disse de to tenningsmodulene som sitter på torpedoveggen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 21, 2009 Som Eyvind sier så bruker ikke jeg POS`ene lenger. Så er nok ikke de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 21, 2009 Det at nr. 5 kutta med annen hjerne spenner igrunn bein for teorien min, men jeg hadde en god del irr på loddepunktene på akkurat utgangene til nr.5 på ECU'n, uten at det var mitt problem akkurat da. Den står litt utsatt til under der hvis det er mye fukt under teppet, så det kan være verdt en titt. Jeg går ut fra at du har sett etter gnist på pluggen og at det ikke er bortfall av kompressjon på nr. 5? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 21, 2009 Sjekk også at du har 12v tilførsel til coil 5. Kan jo være dårlig kontakt der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 21, 2009 Hei Ingen irr på noen kontakter på noen av hjernene eller kontakten inn på hjernen. ikke på noen av kontaktene til coiler heller. Ingen gnist overhodet ut fra coil nr 5. Skikkelig gnist på alle de andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 21, 2009 2 Sylindere som ikke går nå! Da, har jeg skjekket at det er spenning til alle coiler. Er 12.6 volt med tenning på og 13.7 volt med motor i gang. Så dette er i orden. Det rare er bilen går på 5 syl i ca 30 sek. Så hvis jeg ruser den litt detter sylinder 3 og 5 ut. men fortsatt spenning inn til coilene. Litt vanskelig å skjekke om det er signalet som ikke blir sendt inn til coilene, da jeg kun har et multimeter og tviler på at det er kjapt nok til å fange opp signalet til coilene. Begynner etterhvert å lure på om det kan være Halgiver i bakkant av innsugskam som kan være litt ute av stilling. Dette vil vel gjøre at hjernen kutter signalet til coiler og ikke vil starte? Så hvis den står akkurat i grenseland kan vel dette gjøre at den kutter bare 1 eller 2? Eller virker det ikke sånn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 21, 2009 Da har jeg prøvd å justere på halgiver uten hell. Blir ikke noe bedre av det. Akkurat det samme. Justerer man for mye starter ikke bilen. Men,det er jo sånn det skal være. Noen som har noen tips her! Helt tom for ideer jeg nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 21, 2009 Få lånt deg ei org coilrekke med POS, eventuelt et makan sett til det du har og se om det funker? Signalet til coilene kan du få lest av med et Oscilloskop. De fleste el-verksted har et slikt instrument. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 21, 2009 Multimeter bør kunne vise signaler, i hvertfall sammenligningsvis mot de andre coilutgangene. Mål nede på ECU'n, så er du i hvertfall i riktig ende. (AC spenning mot pluss) Er nok ingen sensorer som gjør dette, men dette virket merkelig, da.. (Føler med deg, har slitt med tenningsproblem i over et år før jeg fant ut at det var pga. elendig/ufullstendig overhaling av toppen..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 22, 2009 nå har jeg ikke ni-lest alt, men sjekk om det kommer gnist frem.. om det gjør det så trenger du ikke sjekke signalet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2009 nå har jeg ikke ni-lest alt, men sjekk om det kommer gnist frem.. om det gjør det så trenger du ikke sjekke signalet.... Trur du bør lese hele tråden først ja. Tar med meg en oscilloskop fra jobben idag. har noen små nette noen her som funker bra. Hvis ikke må jeg bare kjøpe enda et high output coil sett. Huff. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2009 ehm, er jo "Very reliable, overbuilt coils, never deal with coil failures again. We stand behind these kits and offer a 100% lifetime waranty on all parts included with this kit from premature failure. This will be the last coil setup you'll ever buy." på disse om du har kjøpt fra 034MS. finner du ut at coilene dine er defekte så sender du dem bare tilbake ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 22, 2009 du trenger ikke no oscilloskop... du kan feks. bruke en pære.... Men siden du har bekrefta at coilen fungerer med et annet signal, dvs fra 3, så vet du at den fungerer og du trenger ikke vurdere å kjøpe no nytt... om du har gjort alt det du har gitt inntrykk av ordentlig så er det ikke no feil med coilen Men gjør som bjørn eirik sa og sjekk signalet inne ved ecu / sjekk om det er brudd e.l. i ledninga.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 22, 2009 hehe, Ja som sagt hvis du leser hele tråden så ser du at jeg har målt ut alle ledningene fra Hjernen til coilene. Ingen brudd på veien til noen av coilen. 1 ting jeg lurer på som kanskje en av dere har svar på. Pinne 1: 12 v Pinne 2: ??? spenning til POS? Pinne 3: Signal fra Hjerne Pinne 4: Jording . Når jeg måler mellom pinne 4 og 2 viser alle kontaktene 0.3-0.5v, men coil kontakt nr 5 viser 5v! Hva kan dette komme av? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 20, 2010 Noen løsning på denne eller? Har akkurat det samme problemet selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 20, 2010 Multimeter får du ikke målt med, det reagerer alt for tregt, En diodepære på 12 volt kan du bruke. Finn en med så lav watt styrke som mulig. Jeg mistenker kabelbrudd/jording eller ecu feil, Spesielt siden den gikk en kort stund med en annen ecu. Virket den som den skulle etterpå at du lånte den ecu`n eller ble den svidd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 20, 2010 Nesten samme problem her, alle coilene kutter ved pådrag. Funker fint til finkjøring. Alt funker med org coilrekke. 034 nekter for at det er noe galt med deres coiler. Kommer ingen vei med de, og de svarer ikke på mail lengre heller..... Sendt de 3 mailer uten svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 20, 2010 Nesten samme problem her, alle coilene kutter ved pådrag. Funker fint til finkjøring. Alt funker med org coilrekke.034 nekter for at det er noe galt med deres coiler. Kommer ingen vei med de, og de svarer ikke på mail lengre heller..... Sendt de 3 mailer uten svar. Du får melde deg inn i klubben for de som sliter med evighetscoiler fra 034. Gjør som meg. Montere originalcoilene der du har satt 034 coilene. Mine gamle coiler klarer fint 1.7 bar iallefall, aldri vært et feilslag enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 21, 2010 På min viste det seg å være dårlig kontakt i en av powerkontaktene ved topedoveggen. En av pinnene som sitter på "bilens" side hadde detti litt inn i kontakten så da kom å gikk feilen og var håpløs og finne ut av. Når dette var fikset funket den topp!. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 21, 2010 På min viste det seg å være dårlig kontakt i en av powerkontaktene ved topedoveggen. En av pinnene som sitter på "bilens" side hadde detti litt inn i kontakten så da kom å gikk feilen og var håpløs og finne ut av. Når dette var fikset funket den topp!. Akkurat samme feilen som på min. Tok på kontakten så gikk den plutselig på 5 igjen, åpnet kontakten og plugget inn igjen pinnen og alt var i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 21, 2010 Toppers! Jeg brukte bare 4 år på å finne feilen! huff.hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...