Plutselige startproblemer 1.9 Tdi

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med å starte min Golf 3 1.9 Tdi.

Det oppsto brått uten noen forvarsel, skjer ingenting når nøkkelen vries om.

Har sett over alt av kabelsko og batteripoler og det ser greit ut.

 

Er det noen som har tips til hva jeg kan feilsøke på, blant annet om det er noen relè eller sikringer som har med start å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår det som at ikke motoren turner når du vrir på nøkkelen..

Om tenningen er på, men ikke starteren går rundt ville jeg prøvd å "tjuvkoble" starteren. Dvs ta en ledning mellom innslaget og + på starteren. Turner den da så ville jeg byttet tenningsbryteren (bak nøkken din).

Om ikkeno skjer på når du gjør dette ville jeg byttet starteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gløder lampa? kan være glødereléet hvis den ikke starter, men "tørner"(var det på min)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødingen ser ut til å være i orden, lyser i den og slukner etter et sekund eller to, men starter er helt død.

 

Innslaget, er det de to tynne ledningene som sitter på oversiden av starteren, inne i en blå plugg? Skal man ta en ledning fra + på batteriet og til + på innslaget da for å se om det er det som er feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd å koble + fra batteriet rett innpå den pluggen der det gikk 1 middels tykk ledning innpå (trolig 4mm2).

Dette ble gjort mens tenningen stod på, men ingen reaksjon i hele tatt fra starteren.

Kan en da konstatere startmotor som kaputt, eller fins det andre måter å sjekke dette på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg et multimeter og mål heller,er så mye enklere,koster deg 99kr på biltema.

Da kan du måle om starteren(innslaget) får støm når du vrir nøkkelen,gjør den det så er det bare å ta den ut og skru opp innslaget(den minste saken) og rengjøre den.

 

Koble den direkte til et batteri og se om du får den til å funke..

 

Innslaget er bare en eletrisk spole som presser et stempel ene veien som aktiverer en "bryter" som gir starteren strøm og samtidig setter tannhjulet i inngrep med svinghjulet.

 

Får starteren(innslaget) ikke strøm når du vrir nøkkelen så er ikke starteren problemet.

 

Tar jeg ikke helt feil så koster startmotoren 3-3500kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg et multimeter og mål heller,er så mye enklere,koster deg 99kr på biltema.

Da kan du måle om starteren(innslaget) får støm når du vrir nøkkelen,gjør den det så er det bare å ta den ut og skru opp innslaget(den minste saken) og rengjøre den.

 

Koble den direkte til et batteri og se om du får den til å funke..

 

Innslaget er bare en eletrisk spole som presser et stempel ene veien som aktiverer en "bryter" som gir starteren strøm og samtidig setter tannhjulet i inngrep med svinghjulet.

 

Får starteren(innslaget) ikke strøm når du vrir nøkkelen så er ikke starteren problemet.

 

Tar jeg ikke helt feil så koster startmotoren 3-3500kr

 

 

Tusen takk for et utrolig hjelpsomt svar!

Ledning til innslaget ble plukket av og målt OK når man skrudde nøkkelen i startposisjon.

Starteren er nå demontert og feilen ble fort konstatert til at jordingen fra innslaget og til startmotoren var brutt, er en slags kobberlisse som så ut til at den hadde fått saltsyke eller noe. Var hvertfall kraftig medtatt. Så da spørs det om jeg bare skal skjøte denne på igjen med ny kabelsko eller om det fins og få kjøpt ny denne delen. Den henger sammen med 2 av børstene så vidt jeg kunne se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.