Anbefalte innlegg

Kogne!

 

... nå som det er så mye råskinn kommet (les: RS6 f.eks) så er det vel på tide at Audi lager en NY S1? :P 2005 mod. S1 :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kogne!

 

... nå som det er så mye råskinn kommet (les: RS6 f.eks) så er det vel på tide at Audi lager en NY S1? :P 2005 mod. S1 :D

 

Det skal jo komme en coupe-utgave av neste generasjon a4. Bare å lage en rs4-utgave av den så :) Og så leste jeg at audi 'har gjort noen grep' for å forbedre vektfordelinga på de nye bilene, men jeg vet ikke hva det innebærer av tekniske forandringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etterfølger til S1 med midtmontert motor

 

Dette bildet du har funnet frem her er hvertfall ikke en etterfølger til

S1 nei, det er en prototyp bil. Jeg mener å erindre noe om at den er

en prototyp for vanlig urquattro faktisk, selv om den ligner mer på

Sport quattroen. Kan godt hende jeg tar feil på det punktet der og

at prototypen er for å teste ut et kortere karosseri med

urquattro-komponenter. Men som sagt, noe sier meg det er for

urquattro.

 

S1 er jo evolusjonsbilen til Audi fra Sport quattro rallybilen.

Etter S1 ble gruppe B sluttet pga de sinnsyke bilene, dødsfall

der publikum ble meid ned og en RS200 vel som smalt i et tre og

momentant drepte kartleser og fører i en kjempeeksplosjon.

(enorme glødende turboer og bensinlekkasje var fallgruven her).

Dette er også grunnen til at endel gruppe B biler endte opp i

USA på Pikes Peak og andre bakkeløp, for at de kunne hevde seg

bra i de klassene. Peugeot 205 T16, Ford RS200 og Audi S1

da med mer vinger enn standard S1 og kalt Pikes Peak) er jo

de jeg har i hodet her og nå i alle fall!

 

Derimot bestemte FIA seg for å lage en "superbilklasse" etter

gruppe B, nemlig gruppe S. Dette var en klasse som hadde mye mer

frie tøyler fra starten av, og som hadde et lavt homologiseringskrav

til bilene på 10stk. Litt av tanken var at det skulle fremme

bilprodusentenes produksjon av prototyper og få opp et skikkelig nivå

på disse. Vet Audis gruppe S bil er nevnt som '002 quattro'.

men den ser litt mer ut som noe GTO/Le Mans bil og med

midtmontert motor etc, uten at jeg vet noe mer tekniske specs på

denne.

 

edit: kan legge til at disse gruppe S bilene er maksimert til 300hk

for å unngå å ende som gruppe B. Klassen ble jo kansellert og

gruppe A startet opp, da med relativt samme specs som gr S.

er litt usikker, men tror det vi bare kjenner som WRC er gruppe A

fortsatt, med 10 eller 20 biler, og maks "300hk"...

 

Her er Audis gr S bil (tatt av John-Arild her inne):

ingolstadt_010.jpg

ingolstadt_011.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh. S1 er mer brutal enn pen... men denne var ingen av delene...

 

Andre biler som var tiltenkt gruppe S er bl.a Ford RS200, Porsche 959 og Ferrari F40. Tragisk at den klassen ikke ble noe av : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at dette er en bil som muligens ville erstattet S1 i rally sirkuset, hvis gruppe B klassen hadde fått fortsette. Audiene hadde jo alltid handikapp med at bilene var/er framtunge, det kom vel til et punkt der de fant ut at de ikke lenger kunne kompensere dette med stadig mere power. Alle konkurentene til Audi den gangen hadde jo midtmotor og de begynnte å få rimelig mye gamp i de bilene og etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh. S1 er mer brutal enn pen... men denne var ingen av delene...

 

Andre biler som var tiltenkt gruppe S er bl.a Ford RS200, Porsche 959 og Ferrari F40. Tragisk at den klassen ikke ble noe av : bh :

 

 

Hadde vært kult å sett Porsche 959 i aksjon i rallyløypa ja......brutal kjerre det der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der ser ut som en hore-rigga Lupo...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tro at dette er en bil som muligens ville erstattet S1 i rally sirkuset, hvis gruppe B klassen hadde fått fortsette. Audiene hadde jo alltid handikapp med at bilene var/er framtunge, det kom vel til et punkt der de fant ut at de ikke lenger kunne kompensere dette med stadig mere power. Alle konkurentene til Audi den gangen hadde jo midtmotor og de begynnte å få rimelig mye gamp i de bilene og etterhvert.

 

Noen kaller det kanskje handicap, men jeg ser på det som genial tysk

ingeniørkunst å få en tilpasset PERSONbil til å kjempe mot homogent

utviklede løpsbiler! Når en rally-Audi kjempet så bra som den gjorde

mot midtmonterte T16, RS200er og Lanciaer...ja, da TRENGER man

ikke si noe mer om den saken ang gode prestasjoner.

 

 

 

Det der ser ut som en hore-rigga Lupo...

Skal du yppe på deg Mattis? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kaller det kanskje handicap, men jeg ser på det som genial tysk

ingeniørkunst å få en tilpasset PERSONbil til å kjempe mot homogent

utviklede løpsbiler! Når en rally-Audi kjempet så bra som den gjorde

mot midtmonterte T16, RS200er og Lanciaer...ja, da TRENGER man

ikke si noe mer om den saken ang gode prestasjoner.

Grunnen til Audi gjorde det bra i 85, var pga de var kommet lengere enn sine konkurentene på det tidspunktet. Mange av konkurentene som blir nevnt hadde ikke fått prøvd bilene i mer enn et par løp høsten 85 og våren 86 (med unntak av Peugeot som kjørte hele '85) før hele Grp B ble lagt ned.

 

Dessverre så har ikke vektfordeligene og akselavstanden på S1 mye å stille opp med mot Lancia Delta S4 og Ford RS200 hvis de hadde fått mer utviklingsarbeid spesielt på holdbarheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kaller det kanskje handicap, men jeg ser på det som genial tysk

ingeniørkunst å få en tilpasset PERSONbil til å kjempe mot homogent

utviklede løpsbiler! Når en rally-Audi kjempet så bra som den gjorde

mot midtmonterte T16, RS200er og Lanciaer...ja, da TRENGER man

ikke si noe mer om den saken ang gode prestasjoner.

 

 

Jeg er også tilhenger av audi sin måte å bygge bil på, det at motoren ligger langt fremme. Det er deres måte å bygge bil på. Akkuratt som porsche har motoren langt bak, kanskje ikke helt etter læreboka men det er deres greie. (Porsche har også bygget biler som ikke er helt i henhold til til "filosofien" sin, tenker da ikke på gatebilene deres som 924,944 og 928 osv, men på renspikka racebiler som kun er laget med det mål for øye nemlig det å vinne løp, det var mulig å få skilter på gateversjonene som de måtte produsere) Men det var ikke det som var poenget mitt, audi holdt lenge på prinsippene sine med å forberdre bilene hele tiden slik at de lå foran sine konkurenter. Men alt racing på det nivået der handler om å vinne, og du vinner ikke noen ting med å holde på prinsipper hvis dine konkurenter kjører i fra deg, eller kan gjøre det i fremtiden. Derfor måtte de konstant utvikle bilene og prøve ut alle mulige oppsett.

 

 

 

Dessverre så har ikke vektfordeligene og akselavstanden på S1 mye å stille opp med mot Lancia Delta S4 og Ford RS200 hvis de hadde fått mer utviklingsarbeid spesielt på holdbarheten.

 

My point excactly.........

 

men når det er sagt så synes jeg at S1 er noe av det råeste fra gruppe B sine glansdager, nesten verdt turen alene til våler og rudskogen å få se og ikke minst høre når mr nilsen er utpå banen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt uten grunn at jeg alltid velger audi s1 som bil når kompisene møtes til en duell i wrc eller c.m.r.r el hva det nå heter på xbox :) selv er jeg vant til understyringen, og synes spillene tar godt var på den "egenskapen". Morro :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre så har ikke vektfordeligene og akselavstanden på S1 mye å stille opp med mot Lancia Delta S4 og Ford RS200 hvis de hadde fått mer utviklingsarbeid spesielt på holdbarheten.

 

Men igjen, her har vi jo spesialbil mot personbil ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men igjen, her har vi jo spesialbil mot personbil ;):D

 

Er ikke Lancia Delta også en gatebil, og ford rs200 er vel bygd på escort? Jeg mener at S1 er en spesialbil bygd for løp, men man måtte produsere et visst antall gatebiler (sport quattro) for å kunne stille. UrQ og SQ er vel egentlig kun like når det kommer til quattro og femmer.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jo bli S2 det da :confused:

 

 

 

Å dæven, den var dårlig :D: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke Lancia Delta også en gatebil, og ford rs200 er vel bygd på escort? Jeg mener at S1 er en spesialbil bygd for løp, men man måtte produsere et visst antall gatebiler (sport quattro) for å kunne stille. UrQ og SQ er vel egentlig kun like når det kommer til quattro og femmer.

 

mvh

EW

Alle grp B bilene måtte produseres i minst 200 eksemplar.

 

Lancia Delta S4 var utviklet videre på Lancia 037

 

Lancia Delta S4 hadde 4wd, midtmotor med kompressor og turbo.

s4.jpg

S4.jpg

 

s47.html

 

 

 

Felles mellom Ford Escort og Ford RS200 på den tiden var vel kun det blå Ford merket på panseret og motoren fra Escort RS1700T prototypen (vei utgavene hadde dog XR3i ratt ;)).

 

rs2002.jpg

 

rs2005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke Lancia Delta også en gatebil, og ford rs200 er vel bygd på escort? Jeg mener at S1 er en spesialbil bygd for løp, men man måtte produsere et visst antall gatebiler (sport quattro) for å kunne stille. UrQ og SQ er vel egentlig kun like når det kommer til quattro og femmer.

 

mvh

EW

 

Lanciaene som ble brukt i gruppe B var jo fortsatt med midtmontert motor,

det jeg snakker om her. RS200 er vel bygget opp helt fra scratch?

Den har jo doble dempere bak hvertfall, ille mye standard Escort over

det bygget synes nå jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er noen få ord som summerer hvor mye galskap Gr.B-bilene var:

 

For instance, the Lancia Delta S4 could accelerate from 0 to 100 km/h in 2.3 seconds on a gravel road. Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix. Nigel Mansell sampled a Peugeot 205 T16 and said it could out-accelerate his F1 car

 

Helt fantastisk! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter S1 ble gruppe B sluttet pga de sinnsyke bilene, dødsfall

der publikum ble meid ned og en RS200 vel som smalt i et tre og

momentant drepte kartleser og fører i en kjempeeksplosjon.

(enorme glødende turboer og bensinlekkasje var fallgruven her).

Ikke en RS200, men en Lancia Delta S4:

Lancia's lead driver, Henri Toivonen, was dominating the 1986 championship and the Tour de Corse rally when his S4 left the road during a twisty tarmac stage. The car went off the edge of the road, hitting trees and rocks while sliding down a hillside. Toivonen and his navigator, Sergio Cresto, were killed.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere tenker på to forskjellige ulykker. Først skjedde ulykken hvor en RS200 dro rett inn i en folkemengde med mange omkomne, deriblandt kartleseren.

 

However, the inevitable finally happened: during the 1986 Port Wine rally in Portugal, a Ford RS200 left the road on a spectator stage, killing three and injuring dozens; after the crash, all the works teams withdrew from the rally. But the final blow for Group B came on May 4, 1986.

 

Senere skjedde ulykken med Toivonen, etter dette trakk Audi seg fra resten av 1986-sesongen, og både Gr.B og Gr.S ble avblåst for 1987.

 

Lancia's lead driver, Henri Toivonen, was dominating the 1986 championship and the Tour de Corse rally when his S4 left the road during a twisty tarmac stage. The car went off the edge of the road, hitting trees and rocks while sliding down a hillside. Toivonen and his navigator, Sergio Cresto, were killed. There were no witnesses to the crash, and the subsequent fire completely destroyed the car, leaving the remains unrecognizable as a vehicle. The heat from the fire was so intense that all that remained of the car was a blackened space frame.

 

http://www.stormloader.com/groupb/history.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

j**lig mye rart som skulle kveruleres på her i denne tråden da.

Det er jo summen av ulykker som stoppet gr B.

 

Jeg har klipp på ene DVDen min fra den ulykken jeg snakker om,

og det var en eller annen vei jeg mener var grus, grønne

åkre eller enger eller noe likt det på sidene og et stort tre han

førerer smalt inn i sidelengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

"The full potential of four-wheel-drive was realized when Audi pilot Hannu Mikkola used a Quattro as a course opening vehicle for one rally. Had Mikkola been entered, he would have won by nine minutes!"

 

Sick! :-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gruppe B VAR sjef !!!!!!!! Period !!!!!!!!!!! :tilber::tilber::tilber::tilber: Da menn var menn og kjørte uten aktive differ og andre "barnesikringer" :tilber::tilber::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.