Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter en periode med noe bastardaktig i oppkjørselen er nå endelig garasjen blitt ren med to quattros! Så da var det på tide med en reinnmelding i klubben!

 

Vel til ponget med tråden:

 

Kjøpte nylig en -06 A6 2,7tdi, og har nå bestillt en "powergate" hvor jeg skal ha to program, "øko" og "max effekt"

 

Ettersom markedet nå har mange tilbydere etterhvert hadde det vært interessant å gjøre en liten test av de forskjellige. Og hva er vel ikke bedre enn at testen blir utført av oss brukere selv?

 

Her i Rogaland finnes det jo både dynoer og arangement som mulligjør en praktisk test. Og ikke minst en langtidstest som kan si noe om drivstofforbruk o.l.

 

Hadde en kunne samlet samme bil/motor-type med forskjellige software oppgraderinger så kunne vi gjort en liten "roadtest" på hvordan disse kommer ut i praksis og ikke bare på papiret.

 

Noen interesse? Hvis det er noen der ute som har en tilsvarende bil som min og har samme eller andre sw produsent er jeg hvertfall interessert i å sammenligne prestasjonene.

 

mvh

 

Vegard Male

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var boksen kommet og har nå kjørt en ukes tid med den. Så langt har jeg disse erfaringene:

 

Powergaten fra Alientech kom raskt levert. Installasjonsveiledningen som fulgte med var meget dårlig. Det var noen sammenstiftede A4 ark som ikke var lagt i rikgtig rekkefølge og hadde kun italiensk og engelsk tekst. Dvs at noe "tuning for dummies" var dette ikke. Har en gjennomsnittlig hiddenkunnskap og vet hvordan man legger inn driver til enheten manuelt så går installasjonen greit. Ingen kræsj eller feilmeldinger.

Etter at programvaren var installert og driveren til boksen var ok, valgte man hvilken bil og motor boksen skulle "pare" seg med. Dette fungerte også greit. Men følte at prosessen med å legge inn programvare i boksen tok litt lang tid.

 

Så skulle boksen lese ut den originale fila i bilens computer. Dette tok da altså over 45 min!!! Bilen ble nesten tom for strøm, og med tanke på at det er en ganske kritisk fase når man er inne i bilen aller helligste, var ikke dette særlig hyggelig. Kunne godt ha stått en advarsel om dette slik at en kunne ha en lader stående å forsyne med ekstra strøm.

 

Etter at dette var over, lastet jeg originalfilen inn på pcen og mailet dette til vedkommende som forhandlet boksen. To programmer ble bestillt, max effekt og økonomi. Dette gikk meget fort! en time etter jeg sendte mailen klokka åtte på kvelden kom to program tilbake klare for å legges inn i boksen. Dette gikk også ganske smertefritt. Men her også sviktet bruksanvisningen totalt.

 

Tilbake i bilen som nå hadde fått starthjelp pga flatt batteri, men som nå stod med ladespenning. Iflg selger skulle innlasting ta vesentlig kortere tid en lesing av originalfilen. Men dette tok også godt over tjue minutter. Her og kunne bruksanvisningen sagt noe om at FIS ville hyle og pipe med feilmeldinger slik at en ikke ble unødvendig bekymret. Men for min del var jeg på tlf med vedkommende jeg kjøpte utstyret av og ble for så vidt beroliget av det.

 

Etter en uke med kjøring er min umiddelbare følelse at den er betraktelig kvassere fra mellom 0-100kmt, men det toppdraget som jeg savnet fra starten mellom 80-120 føler jeg ikke svarer til forventningene. Men dette er jo en stor og tung bil så mulig det føles bare sånn. Føler også kanskje at girkassen ikke girer sånn jeg vil når den står i auto, da jeg ved maks pådrag (uten kickodwn) føler at den girer for mye.

 

Om en halvannen ukehåper jeg å få satt bilen i dynapacen på åsen sa da fåren hvertfall de reelle tallene. Ble vel forespeilet 225hk, og 440Nm, skal bli interessant å se hvor nært det er sannheten.

http://pschiptuning.com/en/detay.asp?ProdID=233

 

Forbruk er også noe jeg er interessert i å måle så dette legger jeg ut for hver tank jeg fyller.

 

Var ikke så masse tilbakemeldinger på denne tråden, har fått noen pm så kom gjerne med det hvis det er noen med tilsvarende motor/bil som vil hive seg med!

 

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk og teste bilen med orginal software også da, så du får se økningen, og ikke bare en evnt misvisning i dynoen..

 

En annen ting, om det skal testes flere leverandører, så er jo dette veldig morro og gjøre det.. :) Men gjør det på samme bil, ikke flere forskjellige! Forskjellige biler reagerer VELDIG forskjellig til tider på samme tuning..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja bilen skal bremses både med original-fil, og de to andre.

 

Og som du nevner så er det klart at biler kan reagere forskjellig, men ikke så forskjellig at det vil ha noen store utslag. Når en tilbyder av chip sier at den vil gi 225hk så er jo dette selvfølgelig et anslag, men en bør jo absolutt forvente at alle motorer havner da innenfor en pluss minus 5%.

Men som tidligere sagt er det vel akkurat derfor jeg vil prøve ut dette i virkeligheten. Og jeg kunna godt tenkt meg å prøvd flere tilbydere på min bil og gitt de en anmeldelse , men skal jeg ut med 5 lapper for hvert program sier det seg selv at det blir vel i overkant...

 

Koster jo noen penger å sette den i dynoen og.

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På oppfordring fra trådstarter, som ikkje likte den orginale bruksanvisninga, har eg no laga ei på Norsk. Håper denne vil være til nytte for nye kunder. Denne vil bli vedlagt når eg sender ut nye powergater.

Installasjon og bruk av powergate.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott Kåre Petter!

 

Du skal ha skryt for god og hurtig service! :)

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble utfallet her ? Fikk du testa noen flere ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.