Anbefalte innlegg

Har fremdeles problemer med temperaturen på min g60.

 

Lurer mer å mer på om det er toppakningen som er gåen.

 

Vannslangene er meget harde.

 

Den bruker vann. ( men ryker ikke hvitt )

 

 

Bruker litt olje ( ryker heller ikke sort )

 

 

Slangen som går inn øverst på motor - og øverst på radiator er varm.

 

Mens den nedre - som går nede fra termostaten og til ned på radiatoren er kald.

 

Skal det være slik ?

 

Trodde det skulle vert motsatt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett radiator? Overtrykk i kjølesystemet vil føre til at damp slippes ut gjennom toppa på ekspansjonstanken (forklarer vanntap)....

 

BH

 

Har fremdeles problemer med temperaturen på min g60.

 

Lurer mer å mer på om det er toppakningen som er gåen.

 

Vannslangene er meget harde.

 

Den bruker vann. ( men ryker ikke hvitt )

 

 

Bruker litt olje ( ryker heller ikke sort )

 

 

Slangen som går inn øverst på motor - og øverst på radiator er varm.

 

Mens den nedre - som går nede fra termostaten og til ned på radiatoren er kald.

 

Skal det være slik ?

 

Trodde det skulle vert motsatt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan noen svare på om varmtvannet skal komme fra motor og ut til radiator oppe eller nede ?

 

 

Skal sjekke om radiator er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 99% sikker på at der er toppakning som er gåen.

 

Starter demontering i morgen.

 

Noe spesielt jeg bør huske på når denne skal skiftes ?

 

Har bestilt fult slipe sett , nye bolter og reg reim sett.

 

 

Løftere blir ikke skiftet i denne omgang da jeg tror det blit ny kam ut mot sommeren ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 99% sikker på at der er toppakning som er gåen.

 

Starter demontering i morgen.

 

Noe spesielt jeg bør huske på når denne skal skiftes ?

 

Har bestilt fult slipe sett , nye bolter og reg reim sett.

 

 

Løftere blir ikke skiftet i denne omgang da jeg tror det blit ny kam ut mot sommeren ...

dersom du har en 90 mod eller nyere har de stort sett stål pakning og den ryker sjelden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 91 mod.

 

Forstår ikke hva annet det kan være ?

 

Trykket øker i ekspansonstanken.

 

Den går varm ( koker )

 

Bruker opp vannet

 

Ser ikke noe lekasje noe plass .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 91 mod.

 

Forstår ikke hva annet det kan være ?

 

Trykket øker i ekspansonstanken.

 

Den går varm ( koker )

 

Bruker opp vannet

 

Ser ikke noe lekasje noe plass .

 

Hvordan er temp på varmapperatet ditt? Funker som normalt? På min så var den ventilen som fordeler vann til varmapparatregisteret tett/gåen så da fikk den ikk den sirkulasjon som måtte til. Bilen ble meget fort varm. Regelessig at det kokte over. Har du sjekket termostaten din? Slik at det blir gjennomstrømning. Kan være som du sier en tett radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er utrolig usikker på hva jeg skal gjøre.

 

Har skiftet termostat. og termostaten som starter vifte.

 

Varmeapperatet fungerer meget bra ( varmt som bare ... )

 

 

Den bruker mye vann - måtte fylle flere ganger på ei mil ...

 

Skal få sjekket radiatoren før jeg begynner i morgen - er den åpen forstår jeg ikke hva annet en toppakning det kan være.

 

 

 

Prøvde å strupe på den slangen som går nedenfra ( der med vannpumpe ) og opp til klossen som temp følerene. Da ble radiatoren varmere - og viften startet. Kan da radiatoren være tett ?

 

har noen en skikkelig tegning over hvordan dette med termostat og vann system virker ?

 

Hvis vannet går i den nevnte slangen i stedenfor igjenom radiatoren så vil den ikke få kjøling ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag skifet termostat til 87 grader -som jeg moddet litt med ekstra hull.

 

 

Sjekket at radiator ikke er tett.

 

 

Kjørt igjenom radiator rens.

 

Alikevel koker faenskapen like godt. ( noen som trenger damp kjele? )

 

Forstår ikke en dritt.

 

Hvordan sjekker jeg at vanpumpen virker ? at vannet sirkulerer ?

 

 

HJELP

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså, du etterfyller mange liter vann/kjøleveske på ei mil? HVOR blir det av vannet? sikkerpå at du ikke har sprekk i en slange en eller annen plass? ved så stort vann tap så skulle man trodd at det rant vann utav eksosen viss alt var tett... eller at olja var veldig utvannet... er ingen spesialist på motor, bare slenger ut ett par spørsmål.. og når du er ferdig med din så kan du fikse mitt vann problem ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobl fra vifta og la den gå seg varm, da vil du etterhvert se en lekkasje temmelig tydelig.

 

Hender lokk er dårlig og at diverse plastflenser på motor sprekker osv.

Ekspansjonstanken kan og sprekke i skjøtene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å bli utrolig lei nå.

 

 

Den bruker ca 0,5 liter vann pr mil ca

 

vann tempen varierer mye.

 

oljetempen varierer også mye - men ligger mest rundt 100 grader.

 

 

har skrudd på faenskapen i 12 timer i dag ( skifet da også muttrene på k&w senkesettet ( fra alu til plast ) ) og fjærbeislagrer.

 

 

forstår ikke noe av hvor vannet blir av.

 

ser ikke noe lekasje men får leite mer etter det.

 

Hvordan finner jeg ut om toppakingen er gåen ?

 

måle co i ekspansjons tank ?

 

komposjons test ?

 

Den ryker ikke noe synlig hvitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått et tips nå om at en annen hadde problem med vannpumpen , den lek vann når bilen fikk belastning. Dette høres meget likt ut som på min.

 

Men hvordan kan jeg være sikker på at det er den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått et tips nå om at en annen hadde problem med vannpumpen , den lek vann når bilen fikk belastning. Dette høres meget likt ut som på min.

 

Men hvordan kan jeg være sikker på at det er den ?

 

Hører når vannpumpa surrer/hyler eller skurrer(skramling)..skifte på PG motoren er gjort på 45min,gjorde dette på min. Denne får du billig,koster ikke mye på møller heller. 2-400kr,alt hvor du kjøper den. Den på biltema passer også. Alle 1.8L er så og si like. :)

Brukte flytende tetningsmasse på min når jeg skrudde den sammen. Vær forsiktig når du skrur den opp,boltene knekker nemlig lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt lyspunkt utpå kvelden - tok en økt til.

 

 

Fant To! plasser det lekte.

 

 

Pakningen i lokket hadde forskjøvet seg og en slange nede ved vannpumpen hadde løsnet litt ( drit slange klemmer ).

 

Metoden jeg brukte var litt ( ! ) trykkluft inn på ekspansjonstanken igjenom den nippelen som er for utluftingen - fra slangen som går til radiator. Denne slangen blendet jeg slik at jeg fikk overtrykk i systemet.

 

Da dukket feilene opp av seg selv ...

 

 

Er ikke 100 % sikker på at den er i orden nå.

 

Men får prøve å lufte ut skikkelig i morgen å ha på frostveske.

 

Så nå får jeg sove litt før jeg skal opp kl 6 i morgen å komme meg på jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører når vannpumpa surrer/hyler eller skurrer(skramling)..skifte på PG motoren er gjort på 45min,gjorde dette på min. Denne får du billig,koster ikke mye på møller heller. 2-400kr,alt hvor du kjøper den. Den på biltema passer også. Alle 1.8L er så og si like. :)

Brukte flytende tetningsmasse på min når jeg skrudde den sammen. Vær forsiktig når du skrur den opp,boltene knekker nemlig lett.

Kjøp komplett pumpe på biltema så får du med "huset" ;)

koster ikke mange kronene mer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min, der var det 90 graders adapteret på toppen av radiatoren som var lekk + toppakning. Så tydelige spor på pakningen hvor trykket hadde lekket ut i kjølevann. Min er 90 mod men det var papir/papp pakning på den, skiftet den ut med stål pakning. (Tok meg ca 5 timer)

 

Hvor fikk du tak i 87 graders thermostat? Pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte termostaten på mekonomen.

 

120 kr .

 

 

 

Er på jobb nå - oppdatering kommer senere i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen forhåpentlig vis i orden.

 

Fikk luftet å fult på frostveske så nå ser det ut til å funke.

 

olje temp ligger rundt 100 grader. vann temp rett opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen forhåpentlig vis i orden.

 

Fikk luftet å fult på frostveske så nå ser det ut til å funke.

 

olje temp ligger rundt 100 grader. vann temp rett opp.

 

Den er jo ganske trivelig bilen din når den er i orden :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå når jeg fikk kontroll på tempen er den faktisk blitt litt kjekkere.

Kjennes ut som om den liker seg bedre med lavere temp.

 

Går unna nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt i orden nå asså? Var vannpumpa som streika?

 

Deven..er ikke så dum likevell da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det var ikkke vannpumpe - heller ikke toppakningen.

 

Totalt har det vert :

 

 

deffekt termostat

lekasje i slange v/termostat

forskjøvet pakning i lokk på ekspansjons tank ( lekasje )

luft i systemet

for lite kjøleveske ( lavt kokepunkt )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.