ABS hjerne / styreenhet S4 B5

Anbefalte innlegg

Har nå skiftet ABS/ESP hjerne, men det er akkurat samme feil som før.. motor lugger når jeg kjører i nedoverbakke og bremsepedal vibrerer og synker. hvilke flere givere virker inn på ESP/ABS?? har sjekket at alle 4 ABS følere viser det samme så er vel ok da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved bilder dersom noen kjenner disse igjen. I følge verksted kunne ... AT være en nyere versjon av T . regner med at jeg kan bruke begge versjoner da?

IMG_1764.JPG

IMG_1762.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg ser ikke helt hvordan ABS sentral /hjerne kan ha noe med symptomene dine? Jeg hadde defekt elektronikkenhet til ABS når jeg kjøpte min S4. Bytta denne og alt fungerte som smurt. Ikke noe motorlugging når jeg kjørte i nedoverbakke eller vibrerende og synkende bremsepedal, hverken før eller etter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg ser ikke helt hvordan ABS sentral /hjerne kan ha noe med symptomene dine? Jeg hadde defekt elektronikkenhet til ABS når jeg kjøpte min S4. Bytta denne og alt fungerte som smurt. Ikke noe motorlugging når jeg kjørte i nedoverbakke eller vibrerende og synkende bremsepedal, hverken før eller etter...

 

Jeg mente det var ABS hjerne ettersom en kan høre abs kompressoren gå samtidig som motoren begynner å lugge. Prøvde å ta ut sikring til ESP og da er motor helt fin. Bensinforbruket ca halveres når jeg kjører uten ESP sikring! Annet symtom er at når jeg bremser rolig inn mot f.eks lyskryss, så hogger plutselig bilen i bremsen rett før den stopper.

 

Kan det være andre følere i bilen? f.eks ratt? Hvilke andre komponenter er det som blir påvirket av ESP sikring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg ser ikke helt hvordan ABS sentral /hjerne kan ha noe med symptomene dine? Jeg hadde defekt elektronikkenhet til ABS når jeg kjøpte min S4. Bytta denne og alt fungerte som smurt. Ikke noe motorlugging når jeg kjørte i nedoverbakke eller vibrerende og synkende bremsepedal, hverken før eller etter...

 

Hvilke symptomer hadde du når elektronikk enhet til ABS var defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ingen andre symptomet enn at det ikke var ABS og at det peip 3 ganger hver gnag jeg starta bilen og det flotte bremseadvarselsgreiene blinka i kjørecomputeren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ingen andre symptomet enn at det ikke var ABS og at det peip 3 ganger hver gnag jeg starta bilen og det flotte bremseadvarselsgreiene blinka i kjørecomputeren...

 

Dette får jeg om jeg tar ut sikringen men ikke ellers. Skal prøve å bytte alle 4 abs sensorene nå, så får vi håpe det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du, vent litt med det! Det er dyrt!

Ta vekk baksetet ditt, finn klipsene til ABS-sensorene. En på hver side. Mål resistans med voltmeter. Om begge to har samme verdi +/- 15ohm er de OK.

Gjør det samme med de foran.. husker ikke heelt hvor gjennomføringen var, men det er det sikkert en gluping som leser her som gjør.

Du bør definitivt debugge med vagcom, den pleier å gi svaret på slike ting.

Når ABS-systemet registrerer feil skal det lyse en gul varsellampe og ABSen koble seg ut. Det gjør den vanligvis etter å ta en gjennomsnittsmåling når du er over minimumshastigheten, så den skal begynne å lyse etter 100m - 1km.

 

Om den ikke gjør dette vil jeg anta det er ESPen din som er ute å kjøre på en eller annen måte. Byttet bremser i det siste?

Om du ikke finner feilkoder - avlesing av hidden direkte fra hjulsensorer i bevegelse kan avsløre synderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABS sensorene koster forøvrig rundt 2500,- pr stk og er tysklandsdel sist jeg bestillte..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis pedalen synker er det ikke absfølere...ABS enheten er byttet på min bil og ser jeg forrige eiger har gjort...har du vag-com?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ingen andre symptomet enn at det ikke var ABS og at det peip 3 ganger hver gnag jeg starta bilen og det flotte bremseadvarselsgreiene blinka i kjørecomputeren...

 

Hadde også det samme på min, måtte kjøpe ny elektronikksentral.

Kan våre noe dær siden det skjer noe når du fjæner sikringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for mange innspill! Har hatt diagnose på bilen, men det er ikke registrert noe feil. ABS kobler seg heller ikke ut, og det er ingen lys i dashen som indikerer at noe er feil. Har byttet ABS enhet (hydraulisk og elektrisk del), men er akkurat lik som før. Har lånt Vag-com og sjekket hastighet som gis av ABS følerne, og alle ser ut til å vise samme tall.

 

skal prøve å feilsøke litt mer før jeg bytter ABS sensorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig med flere andre som har svart deg. Dette høres ikke ut som ABS føler-feil.

 

Tror det må være no mekanisk trøbbel et sted. Gåen forsterker kanskje?

Du er sikker på at det ikke lekker bremsevæske noe sted?

Det at motoren lugger kan jo være en feil som er helt uavhengig av bremse-feilen din...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig med flere andre som har svart deg. Dette høres ikke ut som ABS føler-feil.

 

Tror det må være no mekanisk trøbbel et sted. Gåen forsterker kanskje?

Du er sikker på at det ikke lekker bremsevæske noe sted?

Det at motoren lugger kan jo være en feil som er helt uavhengig av bremse-feilen din...

 

Har hatt dette problemet i ca halvt år, og det er ikke antydning til lekasje av bremseveske. Det jeg ikke helt skjønner er at når motoren lugger, så hører jeg et rele under ratt klikker samtidig som motor lugger, og det høres ut som abs kompressor går. Om jeg tar ut sikring til ESP så er motor helt perfekt, så luggingen har iallefall sammenheng med ESP sikring, men skjønner ikke hvordan. Når ESP sikring er ute, så fungerer bremser helt perfekt og ingen antydning til at pedal synker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ligger jo evt feilen med ESP'en din? Hvilke andre funksjoner er det som går på den strømkursen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en del med ESP i funksjon i Julen, og det virker som problemet er hastighetsavhengig. Over 100km/t kan jeg ikke merke noe som helst galt hverken ved bremser eller motornykking. under 20km/t er det klart verst og mellom er det bare litt nykking på motor, og en merker at ABS kompressor går av og til.

 

Indikerer ikke dette at det er ABS følerne som er gale? Dersom det var mekanisk feil ville vel problemet vert konstant?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk jording til abs enheten. Har hatt lignende saker der jordinga var opprustet og hatt dårlig kontakt da ristet det etc. Etter at jeg fikk det i orden vart det ingen problem. Og den feilen klarer ikke vag com å spore.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt dette problemet i ca halvt år, og det er ikke antydning til lekasje av bremseveske. Det jeg ikke helt skjønner er at når motoren lugger, så hører jeg et rele under ratt klikker samtidig som motor lugger, og det høres ut som abs kompressor går. Om jeg tar ut sikring til ESP så er motor helt perfekt, så luggingen har iallefall sammenheng med ESP sikring, men skjønner ikke hvordan. Når ESP sikring er ute, så fungerer bremser helt perfekt og ingen antydning til at pedal synker.

 

 

Og med tanken på at du får releen til å klikke med når motor lugger så er jeg nesten 99% sikkert at det er feilen. Det er en jordledning rundt abs enheten som går til en skru i chasien i nærheten med flere ledninger. Ta av, rens godt smørr litt med fett og da burde det vare i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og med tanken på at du får releen til å klikke med når motor lugger så er jeg nesten 99% sikkert at det er feilen. Det er en jordledning rundt abs enheten som går til en skru i chasien i nærheten med flere ledninger. Ta av, rens godt smørr litt med fett og da burde det vare i orden.

 

Takk! Skal gjøre et forsøk med dette ASAP!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenke eg ville legge til at problemet endelig er løst etter utallige tusenlapper ut vinduet :-). det var en abs ring på bakaksel som var rustet under og dermed presset litt ut. Kostet 140kr å fikse, så godt at eg har byttet deler for sikkert 30.000,- ... men det setter sikkert en eventuell ny eier stor pris på :-). Uansett, godt at det er løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på meg og dama sin bil, men der kan jeg lese ut km/t verdier på alle hjulene med VAS og se hvilken som føler som viser feil. Her er det også en abs ring som har tatt kvelden. Ingen lampe i instrument heller. Bare buring i pedalen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.