Håndbrekktrøbbel på venstre side (vaier el kalipper?)

Anbefalte innlegg

Audi 100 C4 Quattro

Skivebrems bak

 

Problem:

Vil ikke låse venstre hjul ved å dra i brekket og at det er dødgang i brekket som kan være litt varierende etter hellinga du står i (virker det som). På EU-kontrollen mente mekaniker at man måtte bytte begge kalipperene bak for å løse problemet. I midlertidig tror jeg dette var en bråsnar løsning for å koste på meg penger etter når jeg sjekka litt selv under bilen. Eneste han kunne fortelle var at det var et typisk Audi-problem (brukte ikke merkeverksted).

 

På høyre side kan hjulet låses helt. På venstre side skjer et "nada".

 

Uten berøring av håndbrekket sitter brekkvaieren på høyre side ganske stramt og man kan ikke bevege den stort ved å prøve å fomle den fram eller tilbake. På venstre side er den veldig slakk, og kan bevege den 2-3 cm før den tar tak i mekanismen hvis du først strekker vaieren i strømpa mot mekanismen. Har samtidig funnet ut at det mangler en metallsak på venstresiden rett før mekanismen, som går rundt vaieren (bøyle eller noe liknende). Hva er den god for?

 

Når du tar i brekket ser man at mekanismen på høyresiden vandrer slik den skal. På venstresiden vanderer den og, men ikke fullt så mye. Den går tilbake når du slipper brekket på begge sidene.

 

Tyder dette på at vaieren på venstre side har fått slitasje? Ligger inni en strømpe hele veien så har ikke funnet ut av det. Har forstått det slik at det er en vaier fra brekket til en "plate", som har to vaiere som går til hver sitt hjul?

 

Andre ting som kan ha skjedd, eller kan man konkludere med at den vaieren har røket? Kan denne "platen" ha fått vridd seg slik at det tar ulikt på begge hjul?

 

Hvis det er brekkvaieren som er slitt, vil det lønne seg å bytte alt i samme sleng, eller får du tak i den delen av vaieren jeg trenger?

 

Har forresten søkt litt, og fant ut at det ser ut som et vanlig problem dette. Men i og med at mekanismen på kalipperene mine beveger seg, og går tilbake når man bruker brekket vil jeg tro at det ikke er der feilen ligger?

 

Takknemmelig for alle svar

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi 100 C4 Quattro

Skivebrems bak

 

Problem:

Vil ikke låse venstre hjul ved å dra i brekket og at det er dødgang i brekket som kan være litt varierende etter hellinga du står i (virker det som). På EU-kontrollen mente mekaniker at man måtte bytte begge kalipperene bak for å løse problemet. I midlertidig tror jeg dette var en bråsnar løsning for å koste på meg penger etter når jeg sjekka litt selv under bilen. Eneste han kunne fortelle var at det var et typisk Audi-problem (brukte ikke merkeverksted).

 

På høyre side kan hjulet låses helt. På venstre side skjer et "nada".

 

Uten berøring av håndbrekket sitter brekkvaieren på høyre side ganske stramt og man kan ikke bevege den stort ved å prøve å fomle den fram eller tilbake. På venstre side er den veldig slakk, og kan bevege den 2-3 cm før den tar tak i mekanismen hvis du først strekker vaieren i strømpa mot mekanismen. Har samtidig funnet ut at det mangler en metallsak på venstresiden rett før mekanismen, som går rundt vaieren (bøyle eller noe liknende). Hva er den god for?

 

Når du tar i brekket ser man at mekanismen på høyresiden vandrer slik den skal. På venstresiden vanderer den og, men ikke fullt så mye. Den går tilbake når du slipper brekket på begge sidene.

 

Tyder dette på at vaieren på venstre side har fått slitasje? Ligger inni en strømpe hele veien så har ikke funnet ut av det. Har forstått det slik at det er en vaier fra brekket til en "plate", som har to vaiere som går til hver sitt hjul?

 

Andre ting som kan ha skjedd, eller kan man konkludere med at den vaieren har røket? Kan denne "platen" ha fått vridd seg slik at det tar ulikt på begge hjul?

 

Hvis det er brekkvaieren som er slitt, vil det lønne seg å bytte alt i samme sleng, eller får du tak i den delen av vaieren jeg trenger?

 

Har forresten søkt litt, og fant ut at det ser ut som et vanlig problem dette. Men i og med at mekanismen på kalipperene mine beveger seg, og går tilbake når man bruker brekket vil jeg tro at det ikke er der feilen ligger?

 

Takknemmelig for alle svar

:)

 

Kan du ikke prøve å bare dra wire'n ut da, på den siden brekket ikke tar?

 

Eller kanskje jeg er på villspor her, den tar litt sier du? Kan være at den har delvis røket og at den har strekt seg. Kjøp to nye wirer og bytt de du...

 

Kaliperne ser like ut vel? Altså samme posisjon på armen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjapt svar :)

 

Går vel ann å prøve å dra vaieren ut jo, men kommer meg ikke til under bilen, så jeg får ikke sett hvordan det er under der. Kan prøve å se om man ikke får lånt en grav på en bensinstasjon. Blir for kaldt å stå ute og plages..

 

Kalipperene ser like ut, og jeg mener dem står i samme posisjon på begge sidene.

 

Men hvorfor bytte to vaiere da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min er wiren på venstre side mye tregere enn den andre, har en tendens til å henge litt på brekket enda, selv om jeg byttet begge kalippere pga. ekstrem treghet i brekk-arma.

 

Bytter du begge er du sikkert på at de holder en stund :)

 

PS! nå blir det snart fetere interiør på min C4 også :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen tregheter i mekanismen (arma), og den henger seg heller ikke. Vil ikke det utelukke problem med kalipper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, hvis arma går helt tilbake av seg selv kan du utelukke det ja.

 

Hva var den delen du sa manglet på den ene siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe uvist hva den delen var. Så bare kjapt over det hele. Men det er en slags bøyle som lå rundt vaieren mot motsatt side av festepunktet av vaieren. Minner meg om slike festebøyler som er rundt om på kontaktene i motorrommet og på kontakten til slitasjevarslene, men den var kraftigere.

 

Er mulig at den holder enden av vaieren inntill festet. På høyresiden hvor den fortsatt var der, kunne man ikke vrikke vaieren ut eller inn. På venstresiden derimot, kunne den beveges..

 

Vet ikke.. bare en tanke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe uvist hva den delen var. Så bare kjapt over det hele. Men det er en slags bøyle som lå rundt vaieren mot motsatt side av festepunktet av vaieren. Minner meg om slike festebøyler som er rundt om på kontaktene i motorrommet og på kontakten til slitasjevarslene, men den var kraftigere.

 

Er mulig at den holder enden av vaieren inntill festet. På høyresiden hvor den fortsatt var der, kunne man ikke vrikke vaieren ut eller inn. På venstresiden derimot, kunne den beveges..

 

Vet ikke.. bare en tanke

 

Ahhh... disse bøylene ja. De sitter vel over festet til kabelen på kalippern tror jeg. Har et par slike slengende rundt jeg også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.