#1 Skrevet September 25, 2009 "Hva er den beste oljen?" er vel ett at de mer spurte spm på forumet....men føler ikke jeg finner noe svar på det jeg lurer på... Greia er at motoren, som nå har 295'km på telleren, uten bytte av noe store mekaniske deler, bruker plutselig 1-2 liter olje. Dvs, jeg kan ta oljeskift, og kjøre ett par mnd, uten forbruk i det hele tatt, og deretter "plutselig" bruke 1-2 liter. Og da begynner det jo å bli på tide med påfyll, og så kan jeg kjøre noen mnd igjen før det "plutselig" forsvinner igjen. I tillegg til at motor sikkert er noe slitt, så får det meg til å tenke at Fuchs oljen jeg bruker blir "slitt", og ikke lenger tetter så godt, og deretter forsvinner gjennom turboen eller andre steder. Turboen har ikke noe aksial slakke, forressten. Så, noen som har erfaring med olje som holder og tetter bedre på slitte motorer? Slik det virker nå så er "holdbarheten" til Fuchs er dårlig... Er det noen andre steder enn turbo som det er sannsynlig oljen forsvinner? Er ikke noe ytre lekkasje (etter at jeg fikk oljeåndingen tett). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2009 gå over til en tykkere olje evt. men det beste er jo å finner årsaken til problemet og evt vurdere å reparere det om det er så enkelt som slitte ventiltettninger evt. Om du har bilen på et bra verksted kan de måle og sjekket om det er slitte stempelringer eller ventiltettninger osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2009 Du skriver ett par mnd, men mer interessant er hvor langt du har kjørt og type kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2009 Mesteparten av kjøringen består av 30 minutter kjøring hver vei til jobb, langs landevei i ca 80 km/t, ca 4 mil hver vei. Ca 2500km i måned, eller ca 5000 km pr. 1,5-2 liter. Isolert sett ikke så mye, men for 50'km siden kunne jeg kjøre hele 15'km intervallet uten at oljenivå sank mer enn ca 0,5 liter. Når er forbruket ca 10x så høyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...