Kranglete KE-Jetronic (2.0 16V/2.3E)

Anbefalte innlegg

En kamerat har en A6 2.0 16V. Dette er en motor med KE-Jetronic, altså samme type innsprut som på Golf/Passat med 16V og katalysator uten Digifant eller Audi med 2.3E. Denne bilen har problemer - noe som ikke er helt ukjent med dette innsprøytningssystemet.

 

Målte CO, og den var på 7.5 (!!), så det er helt tydelig at noen har vært der. Justerte den ned til riktig grunninnstilling, altså CO før katalysator på snaut 1.

 

Symptomer:

Om trykkregulatoren på mengdefordeleren og temperatursensoren til motoren er tilkoblet samtidig starter ikke motoren i det hele tatt, og kobler man en av de til mens den andre er tilkoblet og motoren går, stopper den momentant.

 

Om man kobler fra trykkregulatoren går bilen noenlunde greit, men uten lambdaregulering, og den vil derfor ikke komme gjennom noen EU-kontroll, da selv om CO blir riktig er lambdaverdien for høy i forhold til kravet. I tillegg mister man fetere blanding ved fullgass og ved kald motor.

 

Har byttet temperatursensor til motorstyringen to ganger, og samme symptomer både med den gamle og med de to nye. Det er rett og slett umulig å ha sensoren innkoblet samtidig med trykkregulatoren. Om jeg trekker ut temperatursensoren og kobler sammen ledningene slik at motorstyringen tror at motoren er varm, går bilen noenlunde greit med regulatoren tilkoblet, men da blir den omtrent umulig å starte kald/lunken.

 

Jeg anser det som lite sannsynlig at *tre* temperatursensorer, hvorav to splitter nye har akkurat samme feil. Noen som har noen anelse? Evt. defekt lambdasonde er det ikke, da den ikke påvirker motoren i så stor grad at den ikke går, og den uansett ikke er aktiv ved kald motor før etter noen minutter.

 

Begynner å lure på hva som er problemet, da det er umulig å få bilen til å fungere bra med alt tilkoblet, og med trykkregulatoren frakoblet blir det ihvertfall å bare kjøre på mekanikken, hvor både ytelse og avgasser er relativt dårlig, for dårlig til å komme gjennom EU-kontrollen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en kar som jobber for meg på verkstedet som er helt rå på KE-jetronic. Han er utdannet Bosch systemteknikker (en av gamlekara), og finner garantert feilen. Si fra hvis du gir opp, og vil ha profesjonelle hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.