#1 Skrevet Januar 7, 2005 Såvid jeg har forstått: Brun = GND Rød = +12V Helfarget = permanent GND/+12V Stripet = vekslende med relle/bryter Men har f.eks grå / gul / lilla / blå / hvit / sort / grønn spesielle betydninger, eller varierer det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 7, 2005 Ja, det er standard farger, men også, ja det varierer. Dvs at det kommer an på til hvilket bruk ledningene er. Det kan godt hende at det er samme farger på ledninger til hovedlys som til elvinduer, men siden det er to forskjellige komponentgrupper så lar det seg gjøre uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 7, 2005 Men de generelle antagelsene mine over er korrekte eller hur? EDIT: Et par tilleggsspørsmål, et rele som er merket med 30A, det er maks belastning det er bygd for ja? Hvordan bør man plassere en sikring i forhold til dette releet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2005 Så vidt jeg kan huske (har på ingen måte pugget ledninger) så har ingen farger, bortsett fra brun, noen spesiell betydning. På et 30A rele så er 30A maks belastning ja. Høyere belastning enn dette kan få releet til å smelte, osm kan resultere i brann. Når det gjelder sikring så bør den selvfølgelig monteres så nære batteriet/strømkilde som mulig, men hvis det ikke lar seg gjøre, så i hvertfall på + før releet. Regn ut hvor mye strøm du kommer til å trekke (A=W/V), og monter sikring ut i fra dette, uavhengig av hvor mye releet kan takle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2005 Noe man bør vite om kabeldimm. før man setter i gang og trekke som en jævel? F.eks hvor mye kan man peise gjennom en 1.5mm2 kabel? Per, du er rene oppslagsverket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2005 Nja, oppslagsverk? Vet ikke det helt. Jeg vet f.eks. ikke hvor mye belastning en 1.5 kabel tåler, det kommer an på lengden selvfølgelig, men hvor mye A du kan trekke gjennom en 1 meter lang 1.5 vet jeg rett og slett ikke. Husk bare at når du skal regne ut A så må du tenke 14 volt, ikke 12. Dynamoen lader som regel 13.8 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2005 Får søke litt etter slike hidden tenker jeg. Kommer i utgangspunktet til å bruke 10A på det seter/vinduer. Så får jeg justere opp/ned når jeg får regnet på ting. Så en 10A sikring holder til 120-140W i beste fall? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 8, 2005 10A x 14V = 140W. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 8, 2005 Hvis du er ivrig så kan du regne ut spenningsfallet i kabelen din for en gitt strøm: Kobber har 0,0172 ohm pr m kabel (for kabel på 1mm2) Eksempel 1: 5m 2,5mm2 kabel, og du ønsker å overføre 10A på denne. Motstand i kabelen: 0,0172 ohm/m x 5m / 2,5mm2 = 0,0344 ohm Spenningsdall for 10A blir da U = R x I 0,0344 ohm x 10A = 0,34V Eksempel 2: 5m 25mm2 kabel, 60A (f.eks til en bilstereoforsterker). Motstand: 0,0172 x5 / 25mm = 0,00344 ohm Spenningsfall: 0,00344 x 60A = 0,21V Verdiene over gjelder ved en kabeltemp på 20 grader C. En kan nok få et avvik på +-10% på disse tallene ved andre vanlige temperaturer (mindre motstand når det er kaldt, høyre motstand når det er varmere). Fint om noen andre elektrofolk kan bekrefte dette, er ganske sikker på at det er riktig, men det er lenge siden sist jeg har regnet på slikt... BB 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 8, 2005 Med samme formlene så kan en regne seg motsatt vei også, dvs hvis du har en 1,5mm2 kabel (på f.eks 5m) og ønsker å vite hva som er maks strøm så må du stille krav til maks spenningsfall du tolererer. R i kabel: 0,0172 x 5 / 1,5 = 0,0573 ohm Maks strøm ved 1V spenningsfall: U = R x I I = U / R 1 / 0,0573 = 17,5 A Maks strøm ved 0,5V spenningsfall: 0,5 / 0,0573 = 8,73A Hvis du er enda mer ivrig så kan du regne ut effekttapet i kabelen (dvs kabelen din er egentlig en liten varmeovn). For kablene i innlegget ovenfor (60A og 10A): U = R x I P = U x I P = (R x I) x I = R x I^2 60A eksempel: P = 0,00344 x 60 x 60 = 12,3W 10A eksempel: P = 0,0344 x 10 x 10 = 3,44W Husk at du også må regne med total lengde på kabelen, fra + på batt til + på strømforbruker og fra - på strømforbruker til jord (men en pleier som regel å ha kortere jordingskabel). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 8, 2005 Bare til info...pluss og minus (jording) er akkurat like lange. Forskjellen er at plusskabelen "ser" du...mens minus er festet til chassiet...chassiet er jo koblet til batteriets minus igjen...ergo like lange kabler. Husker ikke formelen i hodet, men det er en svært enkel formel som beregner kabelkvadratet direkte...skal titte etter den i morgen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 8, 2005 Lengden totalt er den samme ja, men tversnittet er jo ganske stort på karosseriet kan en si så spenningsfallet blir ganske lite der. Av enkelthetsskyld så ser en mange ganger bort fra det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 8, 2005 Selv om tverrsnittet er stort i chassiet er det som regel lite på batteritilkoblingen... Som du sier...normalt sett tenker man ikke på dette og det tas vel heller ikke hensyn til ved beregninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 8, 2005 Jepp, batteritilkoblingen til jord (som er +-30cm lang og kanskje 20-30mm2) spiller også litt inn ved større strømmer. Hvis en driver med tung bilstereo eller annet som krever store strømmer så bør en forbedre koblingen der også (og evt ha ett ekstra batt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 3, 2007 noen som veit hvor my ohm det eventuelt skal være i jordledningene til bensinpumpe s4 aan? stever med no starting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...