Bedre lys på typ85 90/coupe

Anbefalte innlegg

Hepp. Har kjørt en del på mørke vinterveier (og regnvåte : bråk : ) de siste ukene, og merker behovet for bedre lys. Har søkt litt på forumet og har skjønt at biltemas rele-sett (lysforsterkersett) er en bra ting. Det jeg lurer på er hvor mange sett jeg trenger. På bilen har jeg jo H4 med nærlys og fjernlys og H1 fjernlys.

 

Kan jeg bruke et rele til nærlys på begge H4-pærene og et rele til til fjernlys på begge H4-pærene _og_ begge H1 pærene? Eller trekkes for mye strøm gjennom et rele da?

 

Dere som har kobla opp releer, hvor mange har dere brukt?

 

 

Og, så har jeg sett at det går å montere xenon-kit i H1-soklene. Trenger jeg å ha rele til de da, eller vil trafoen/ballasten til xenon-kitet øke spenninga nok slik at rele-kit ikke er nødvendig?

 

 

Mange spørsmål her altså : klø ::rolleye:: hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg burde ha svarene da jeg har identisk bil til deg, og at jeg har gjort alt du spør om nå : smil :

 

1 stk rele-kit fra Biltema holder til begge H4-pærene, som det er beregnet for. Dette kittet har 2 releer, ett til nærlys og ett til fjernlys. I tillegg la jeg opp to separate releer, et til H1-fjernlysene og ett til tåkelysene. Disse ble enkelt montert foran radiatoren (god plass). Da jeg senere monterte xenon i H1-lysa så koblet jeg bare disse inn på releet som jeg allerede hadde montert. I tillegg la jeg inn en ekstra varmetråd-bryter på dashen for å kunne skru av xenon-lysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Omtrent som jeg tenkte da altså. De er jo såpass billige de settene at det ikke blir noen stor utgift med to sett.

 

Ekstra bryter til xenon-pærene er nok ikke dumt nei... takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kjekt å ha den bryteren, f.eks hvis man bruker lyshornet på dagen så behøver man ikke blinke med xenonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp. Har kjørt en del på mørke vinterveier (og regnvåte : bråk : ) de siste ukene, og merker behovet for bedre lys. Har søkt litt på forumet og har skjønt at biltemas rele-sett (lysforsterkersett) er en bra ting. Det jeg lurer på er hvor mange sett jeg trenger. På bilen har jeg jo H4 med nærlys og fjernlys og H1 fjernlys.

 

Kan jeg bruke et rele til nærlys på begge H4-pærene og et rele til til fjernlys på begge H4-pærene _og_ begge H1 pærene? Eller trekkes for mye strøm gjennom et rele da?

 

Dere som har kobla opp releer, hvor mange har dere brukt?

 

 

Og, så har jeg sett at det går å montere xenon-kit i H1-soklene. Trenger jeg å ha rele til de da, eller vil trafoen/ballasten til xenon-kitet øke spenninga nok slik at rele-kit ikke er nødvendig?

 

 

Mange spørsmål her altså : klø ::rolleye:: hjelp :

 

Heisann!

 

Har du sjekket reflektorene dine? Jeg byttet mine i november og det var som å få nye lys!! Koster ca. 1000,- for nærlysreflektorene på Audi..

 

Vil anbefale å ta en titt på de først, de er enkle å bytte og...

 

Øyvind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kobla biltemareleer. Gjorde som Per Lindgren, brukte et rele-sett på h4-lysene og et på h1 og grøfte/tåkelys. I tillegg satte jeg inn ge megalight plus som skal gi 60% mer lys i h1 og h4-lampene. Stooooor forskjell på lyset ("som natt og dag" : smil : ). Ble spesielt overraska over hvor hvitt lyset var, selv om disse pårene ikke skal være spesielt hvite/blå... Pærene ble kjøpt på clas ohlson.

 

Spenning målt over h4-pærene gikk fra 10,8 til 13,8 volt : eek :

 

Øyvind: Reflektorene er ganske ok, selvfølgelig ikke helt som nye, men slett ikke værst i forhold til alderen. Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en annen ting som kan også hjelpe er at når dere skal hente strømt(30) til releet deres hent dette da rett fra dynamone og ikke fra bateriet, kan utgjøre så mye som 1v, hvis du har litt spendings fall på ledningene dine og bruk gjærne 4/6 kvadrat frem til releet.

 

Dette vil også hjelpe til med bedre lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis ein enkelt vil bedre spenninga på hovedlykter kan ein klyppe jord som går frå lykt og legge den rett i chassis. dette er veldig raskt og enkelt og gjer iallefall at ein får litt bedre spenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning målt over h4-pærene gikk fra 10,8 til 13,8 volt : eek :

 

Oi, det var jo enda verre en jeg hadde! En slik oppgradering er verdt hver eneste krone, og koster lite attpåtil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 stk rele-kit fra Biltema holder til begge H4-pærene, som det er beregnet for. Dette kittet har 2 releer, ett til nærlys og ett til fjernlys. I tillegg la jeg opp to separate releer, et til H1-fjernlysene og ett til tåkelysene .

 

 

Det er Kabelsett for Lyskaster (lysforsterker) med nr 42-680 dere bruker ikke sant? Kjøpte du et ekstra sett til H1 fjernlysa også Per, eller kjøpte du et enkelt rele?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det settet som jeg har brukt ja, men jeg la bare opp et vanlig ekstra rele til H1-lampene (og ett til tåkelysene). Da er det bare å strekke en ny pluss fra batteriet til releet og plugge signalet til releet inn i den originale H1-tilkobligen, en ledning til jord, og en lednign ut fra releet til H1-pæra. Enkelt og greit! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Takk skal du ha. Får prøve på dette tror jeg. Ikke så fryktelig bra lys på mørke regnvåte veier nei. Har brent en del lysbrytere p.g.a. sterke pærer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Xenon i langlysa (h1) ble mørkekjøring en ny verden på min, selv med dårlig reflektor på den ene siden...

 

Har også relesett fra biltema på H4..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.