#1 Skrevet September 27, 2009 Har en merkelig styringsfølelse på s6'n ved kjøring på ujevn vei med vaskebrett og lign. Må virkelig holde i rattet for at det skal holde seg i ro. Spes på når man treffer småe hump så resulterer det i rattutslag, kjennes ut som bilen begynner å ratte selv.. må legge til at det ikke kjennes ut som sporing. Det som er skiftet på begge sider er bærarmer med stabstag foringer - men ikke de fremre foringene på stabstaget, ytre drivledd, fjærbeinslager og endeledd samt tatt firehjulskontroll. Merker heller ingen slakk i forstillinga, virker meget tight under der. Så det jeg står igjen slik jeg kan se det er 1: styringsdemperen, hvilken symptomer er det når denne er gåen? Har lest flere plasser at mange ikke merker at den har tatt kvelden, og ved bytte så er det ingen umiddelbar forkjell i hvordan bilen oppfører seg 2: tannstanga, merker ingen slakk i denne, har tightet litt på den "preload" skruen men der er ingenting som tyder på slark, lekkasje eller ulyd av noen slag. Men en det slik at det ikke nødvendigvis trenger å være slark osv om denne har tatt kvelden? 3: Indre foringer på styrestaget/innfestninga mot tannstang, merker ingen slark i de, men mulig jeg ikke har den rette fremgangsmåten... Takknemlig for hjelp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 27, 2009 Har akkurat samme følelse på min 100 c4, og lurer også litt på hva dette kan være.. ganske irriterende igrunn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 28, 2009 Jeg har det samme på min A6 C4. Den har alltid vært litt lett på rattet, men den har blitt mer og mer slik du beskriver på S6en. Har nettopp byttet servoolje uten at det gjorde noe utslag. Hva er denne "preload"-skruen du nevner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 28, 2009 Jeg har det samme på min A6 C4. Den har alltid vært litt lett på rattet, men den har blitt mer og mer slik du beskriver på S6en. Har nettopp byttet servoolje uten at det gjorde noe utslag. Hva er denne "preload"-skruen du nevner? http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/susp.html#steerplay Strammet denne litt, ble litt bedre= litt tightere.. Men den bør ikke strammes så mye, grunnet unødig slitasje på tannstang Bestillte ny styringsdemper idag, tysklandbestilling så tok 10 dager mente dem. Om ikke det funker blir det sannsynligvis ny tannstang mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 2, 2009 du får si hvordan det går når du har byttet styredemperen da. virker som det er en del som har dette problemet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 2, 2009 Har samme problem på 100'n min jeg også. Den er så lett på rattet at det hele føles veldig vinglete, akkurat som beskrevet over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 2, 2009 min er helt jævlig på vaskebrettvei, eller om du treffer en hump med ene hjulet i en sving.. Får prøve stramme til denne skruen litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 2, 2009 Har lest litt på benzworld, der virket det som det var et gjennomgående problem,med skifte av demperen hver 50' km, med lignede symptomer som vi har på bilene våre. Tok løs styringsdemperen på bilen min, denne var helt ferdig...ingen motstand. Til dere som event måtte ha en urs4/s6, vær klar over at der er en demper fra en sør amerikansk vw modell ved navn "gol" som går rett på. Denne er både kraftigere og koster 405,- med klubbrabatt kontra 1388,- for "orginal" demperen. Delenr. 305 425 021 2. Men det delenr finnes ikke iflg en viss møller bil forhandler her i nord, men har dere en like en behjelpelig lokal forhandler som jeg, les Alta Motor, vil de finne den. Men litt usikker på om modellene under s4/s6 ble levert med styringsdemper..dette grunnet bredere dekk org. På etka får jeg opp både biler med og uten styringsdemper, dette gjelder da s4/s6. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 2, 2009 Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal komme til den forbaska demperen, med den svære 2,8'n så ser jeg jo knapt tannstaget.. noen tips? må jeg ha ut hele motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 16, 2009 Det lurer jeg også på. Har ikke fått se noe om hvordan det er å komme til denne på 2.8 men hvis noen har gjort dette før så hadde jeg satt pris på litt info:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 17, 2009 Har lest litt på benzworld, der virket det som det var et gjennomgående problem,med skifte av demperen hver 50' km, med lignede symptomer som vi har på bilene våre. Tok løs styringsdemperen på bilen min, denne var helt ferdig...ingen motstand. Til dere som event måtte ha en urs4/s6, vær klar over at der er en demper fra en sør amerikansk vw modell ved navn "gol" som går rett på. Denne er både kraftigere og koster 405,- med klubbrabatt kontra 1388,- for "orginal" demperen. Delenr. 305 425 021 2. Men det delenr finnes ikke iflg en viss møller bil forhandler her i nord, men har dere en like en behjelpelig lokal forhandler som jeg, les Alta Motor, vil de finne den. mvh Dette var et godt tips, får prøve å bestille en slik en selv. Alltid fint å få deler som er bedre til mindre enn 1/3 av prisen Si ifra når du har montert om hvordan følesen blir da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 7, 2009 Da var styringsdemperen montert, og jeg har fått en "ny" bil.. Ble endel tyngre på rattet og kjennes rett og slett mere fast ut.. utrolig behagelig.. Er kvitt problemet med det som kjenntes ut som slag i rattet ved små hump og ujevnheter samt slapp styrefølelse. Den nye demperen var faktisk endel kraftigere enn jeg hadde trodd, og den ble enda noen kroner rimeligere med rabatt. De mest velbrukte 344 kronene på lang tid.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 7, 2009 Kanskje det er denne som har røket på min A4 også.. bilen retter seg opp, men ikke helt den siste biten, den må jeg rette opp selv. Ingen klunking eller noe sånt, men den er vannvittig upresis og har dødgang og etterslep på rattet. Kjører jeg over en hump kan den finne på å dra til ene siden etter humpen. Føles veldig 'løs' å kjøre. Er det disse symptomene dere har fått også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 7, 2009 er det noen som vet om det er slik demper på coupe 2,3 10v quattro da? har samme problemene der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 15, 2010 Tok du noen bilder når skiftet denne ? Jeg regner med det er en del trangere på V8 :-( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 24, 2010 Nei tok ingen bilder. På 5'ern var dette gjort på 10 min. Drei rattet slik at innfestningen mot tannstanga blir lettere tilgjengelig. Løsne boltene i begge endene. Bolten som er skrudd i tannstanga er sikret med med en leppe på nedsiden som er bøyd over bolthodet. Denne må du bøye tilbake for å kunne skru ut bolten. Nå er det bare å dra ut styringsdemperen. Den leppen må du bøye tilbake når den nye demperen er montert, er der for å sikre at bolten ikke kiler seg mellom tannstang/girkasse om mutteren skulle løsne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 24, 2010 Har en klonk lyd som kommer når jeg svinger litt, spesielt over noen humper/ujevn vei. Kan ikke kjenne slarke i noen foringer,styreledd etc. Prøvde å bytte drivknute uten hell også. Dette er en 92 Audi V8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 28, 2010 Kan skrive under på at dette slett ikke var samme jobben på V8'ern. Brukte omtrent 2 timer, og da var vi to stykker. Vi måtte gjøre følgende: Var ikke mulig å komme til hverken nedenfra eller fra hjulsiden. Måtte demontere krengestag, luftfilterboks, poppe av diverse bremseslanger og ledninger for å komme til. Var nesten umulig å få skrudd den av siden den lå helt inn mot veggen bak filterboksen. Fiklet med masse rare verktøy før vi til slutt fant en bøyd fastnøkkel som passet. Mest stress var det å få entret bolten mot høyre side etter å ha satt på ny styringsdemper. Her strevde vi sikkert i 40 minutter, ufattelig trangt. Dette er en jobb for folk med små hender og god tålmodighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 28, 2010 Har samme rare styrefølelsen her også, men ingen slakker. Jeg syns også den er verre med sommerdekk i år, i forhold til i fjor. Men hva skal vi gjøre vi som har biler det aldi har vært styredemper på? Er det noen som har erfaring med bytte av foringer i bakstillinga? Mine ser litt slitne ut, men det er ingen slakk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 29, 2010 Kan skrive under på at dette slett ikke var samme jobben på V8'ern. Brukte omtrent 2 timer, og da var vi to stykker. Vi måtte gjøre følgende:Var ikke mulig å komme til hverken nedenfra eller fra hjulsiden. Måtte demontere krengestag, luftfilterboks, poppe av diverse bremseslanger og ledninger for å komme til. Var nesten umulig å få skrudd den av siden den lå helt inn mot veggen bak filterboksen. Fiklet med masse rare verktøy før vi til slutt fant en bøyd fastnøkkel som passet. Mest stress var det å få entret bolten mot høyre side etter å ha satt på ny styringsdemper. Her strevde vi sikkert i 40 minutter, ufattelig trangt. Dette er en jobb for folk med små hender og god tålmodighet. Var redd for at dette ble en trang jobb ja. Merket du noe forskjell på styringa etter modden ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 29, 2010 Jeg byttet styringsdemper mens jeg hadde av toppen, (myyyye enklere!) og bilen ble mykere og mer ufølsom for ujevnheter. Min var til VW Fox, tror jeg ga under 200,- for den fra US. (fra SJM-Scott) Sjekk over gummibelgen på tannstanga med det samme, den kan sprekke rett under demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 30, 2010 Delenr. 305 425 021 2 hos nbd.no til 250,- 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 30, 2010 Var redd for at dette ble en trang jobb ja. Merket du noe forskjell på styringa etter modden ? Jeg vil vel si tja. Ikke så fryktelig stor endring. Har nå også byttet bærearmer, men fortsatt ikke supertight, men mye bedre. Mulig jeg prøve å gjøre justering på tannstag som er foreslått. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 30, 2010 Sjekk over gummibelgen på tannstanga med det samme, den kan sprekke rett under demperen. Stemmer, denne var sprukket på min. Regner med at det er en rimelig stor jobb å bytte. Er det noen mulighet for å "reppe" dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 1, 2010 Jeg vil vel si tja. Ikke så fryktelig stor endring. Har nå også byttet bærearmer, men fortsatt ikke supertight, men mye bedre. Mulig jeg prøve å gjøre justering på tannstag som er foreslått. Er sikkert mye å hente på styrefølelse å gå opp til 17" også :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...