Skjøte 4mm stålrør i bensinvarmer

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få kupevarmeren min i drift før vinteren. Det er en Eberspächer B1L av eldre årgang, bensindrevet luftvarmer.

Den er montert med gummipakningen på det første bildet ned mot gulvet i bilen slik at rørstussene stikker ut under bilen. Problemet er at det minste røret, som er bensintilførselen, har rustet så kort at jeg ikke klarer å feste slangen skikkelig på undersiden. Finnes det noen muligheter for å skjøte et 4mm (utvendig) stålrør? Jeg har snakket med en rørlegger jeg kjenner, men han hadde ingen løsninger. Jeg har sett på bremserør med tilbehør, men det blir litt feil dimensjon. Det er mulig å ta av all plasten, men det er likevel litt trangt å komme til.

Jeg har tenkt på å skjøte med gummislange, eller dra slangen fra pumpa gjennom gulvet og koble den inni varmeren, men jeg er redd det blir for varmt der, det er nærme selve brenneren.

Det siste bildet viser toppen av varmeren, med den andre enden av røret som er for kort.

Jeg tar gjerne imot alle typer tips og ideer, så jeg slipper å sette meg i kald bil i vinter. :)

DSC00522%20_Custom_.JPG

DSC00521%20_Custom_.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hardloddes.

Du trenger Acetylen/oksygen og en liten brenner. Og sølv eller messingbasert loddetinn,. Loddetemp ca 600-1000 grader. Husker ikke detaljene. Lenge siden jeg gikk yrkeskolen hehe... Søk hjelp hos et mekanisk verksted eller en yrkesskole.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da gå ann å kappe røret feks. 2 cm fra det det går inn(nederste bildet) og sølvlødde på en muffe og nytt rør?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rørleggeren ville også lodde med muffe, men han trodde ikke han fikk tak i små nok dimensjoner. Hvem kan ha det?

De mekaniske verkstedene jeg vet om driver med mye større dimensjoner, så jeg har ikke tenkt på å snakke med dem. Får kanskje se etter noen andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne jo bare brukt et 6mm rør utpå..vist du må ha 4mm rør til slange så lodde du det på i andre enden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjøte muffe, med klemhylser får du hos Active, Hydroscan eller Tess.

Bruk gjerne litt pakningsilikon på hylsa, før den trekkes til skikkelig.

Da vil det bli tett, selv om røret har litt rust-porer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket om røret fortsatt kan leveres som reservedel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det finnes som reservedel, det ser lite "byttbart" ut. Alt er loddet eller sveiset.

Snakket tilfeldigvis med en som driver med kompressorer i dag, han regnet med han skulle klare å lage flens og skjøte med med en type koblinger han brukte. Ellers prøver jeg Tess.

Takk for tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.