#1 Skrevet September 28, 2009 Hepp.. Er ikke ute etter å høre hva folk tror, men hva folk vet, er det noen inne her som har erfaring, eller har prøvd/bygd/lånt/sett biler med stumme motor og gir fester/alu motor og girfester som kan gi meg noen fordeler og ulemper? Fordelene klarer jeg egentlig tenke meg fram til selv, men det er ulempene jeg er på jakt etter, Er klar over att bilen vil bråke mer, jeg vil få resonanse osv osv. men ellers? Bare så ingen tror att jeg har planer om dette i bruksbilen, kan jeg avkrefte dette, dette er en banebil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 28, 2009 Jeg henger meg på denna jeg. Lurer i grunn på akkurat det samme Rein banebil her også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 29, 2009 jeg kjører med disse på bilen min sef bråker og rister det MYE mer en før. men det er greit siden motor og girkasse sitter dønn fast og det merkes godt når man girer, gir gass. nå var det temmelige gåene motorfester på den fra før. men etter at jeg bytta så skjer ting med en gang. man trenger ikke å vente til festene skal "strammes" bilen drar med en gang og det er ikkenoe slakk. edit: du spurte etter det negative. sett bort ifra bråket så har ikke jeg noe negativt å komme med enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 29, 2009 Fint på banebil, ubrukelig på bruksbil. Så enkelt kan det faktisk gjøres. Er det snakk om kun banebil - go for it! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 29, 2009 Er snakk om en bil som bygges for bane ja. seff, kommer til å lufte den litt ellers å, men er ikke noen daily cruiser;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 30, 2009 En klar ulempe er jo selvfølgelig at alle krefter blir direkte påført på festene i chassiset. Dette betyr jo mer krefter på fester som i noen tilfeller fører til sprekker/brister i chassiset. Har sett dette i noen tilfeller, -men det kommer jo an på effekt/grep og hvor voldsomt bilen blir brukt, samt at det er forskjell fra forskjellige biler og deres konstruksjon.... En annen negativ effekt er at ting/bolter løsner mer over tid, da vibrasjonene fører til at bolter skrur seg ut. Men er i utgangspunktet ikke negativ til stive fester så lenge det ikke er en bruks-bil, -altså! :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 30, 2009 Har erfaringer med røde polyfester i Golf 1 og til dagligdags bruk blir det litt vel mye bråk og during (typ innvendig speil rister så mye at du ser bare "tåke" i det) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 10, 2010 løfter denne igjen da bilen blir mer og mer ferdig for hver dag som går, bilen blir bygd for ren banebruk og bruk på "stripa". Effekt vil havne på i mellom 600 og 700hk en plass, med påfølgende dreimoment. Bilens vekt blir forhåpentligvis i mellom 1100 og 1200kg. Håper å kunne kjøre lave 11ere eller høye 10'ere på 1/4mila etterhvert. Travers på bilen er montert stumt, altså med stål mot stål, og bære armer osv er montert med harde nylon foringer, det samme gjelder bakaksling som blir hengt opp med uniballs. Står nå i mellom 3 valg, og skulle hatt noen tips. 1) montere motor/gir 100% stumt, stål mot stål. 2) få noen til å dreie alu motor/ gir fester ( blir det noe mykere enn stål mot stål egentlig?) 3) stikke på intersport å handle hockey pukker, men da bruke gjennomgående bolt, som igjen vil gjøre det ganske stumt, men problemet da er jo att alle vibrasjoner/krefter vil taes opp av bolten og ikke puckene. Noen formeninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2010 Kjørte med alu motorfester og gir+diff fester, samt alu traversforinger og steinharde delrin bærearmsforinger og harde topplagre fra 034 på urq'en min... Her var altså eneste gummien som eksisterte på hele bilen dekkene som berørte veien. Så er dette en ren racerbil er dette veien å gå, har aldri hatt noe problem med at noe bolter eller annet løsnet... og denne bilen ble temmelig utprøvd og brukt før den ble parkert etter nesten 3år med disse foringene. Eg brukte bilen som hverdagsracer og var på flere treff og herjet... ikke noe comfort, men faen så morro;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2010 men dette var da foringer av bare alu? ikke noe gummi rundt og greier? for disse er vel ikke i "hel-alu" : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 11, 2010 Slike på motoren ja, er ikke hel alu nei, men de beveger seg bortimot null og niks så vil kalle de stumme iallfall... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...