Mitt første forsøk på "detailing" - Audi A6

Anbefalte innlegg

Da har man begitt seg ut på noe man ikke har prøvd på egenhånd før, nemlig å gjøre et forsøk på å "detaile" sin egen bil : klø :

Vi i Nordmøre lokallag hadde Scandic Shine AS, v/Ketil og Vidar, på besøk hos oss her en helg for ett par uker siden for å gi oss et lite kurs i bilpleie. Dette kurset var både interessant og lærerikt :) Og her i helgen, så var dagen kommet for at man skulle gjøre et forsøk på egenhånd. Bilen som måtte "lide" var min egen, en -99 Audi A6 Avant 2.8 Quattro :o En bil som ikke var så voldsomt pen i lakken mange plasser, samt at den på et eller annet sted hadde blitt påført fullt av hvitt lakkstøv : bh :

Følgende framgangsmåter og produkter har blitt brukt under prosessen så langt;

- Avfetting og avspyling med høytrykk.

- Skumvask med 'CG Citrus Wash and Gloss'.

- Håndvask med 18 l bøtte, gritguard, washmitt og 'Mequairs NXT Generation Car Wash'.

- Sto så en god stund med 'CG Light'- og 'CG Medium'-clay.

- Bilen ble så kjørt inn i garasjen og tørket med 'SS Drying Towel'.

- Deretter var det å gå på med maskering med 3M's grønne maskeringstape.

- Panser ble delt inn i diverse soner, for utprøving av hvor grov rubbing og hvilke pads som skulle brukes. Valget falt på 'Scholl S03+', påført med blå pads og 'Flex 3403 VRG'-poleringsmaskin.

- Enkelte plasser fikk både to, tre og til tider fire runder 'Scholl S03+' før hele bilen til slutt ble gått over med 'Scholl S40' (påført med orange pads).

- Deretter ble det lagt på voks av typen 'CG 5050'.

- Felger ble vasket med 'Bilberry Safe Wheel Cleaner'. Voksen som ble lagt på felgene til slutt var 'Swissvax Autobahn'.

- Dekksider ble behandlet med 'Optimum Tire Shine'.

- Mens hjulbrønnene fikk smake en runde med 'CG Bare Bones'.

- Det ble brukt 'CG Metal Shine' på rails, krom, endestusser til eksos etc.

- Alle ruter ble behandlet med 'Nano Lotus'.

- Svarte plastikkdeksler etc. ble behandlet med 'CG New Look Trim Gel'.

- Før det hele ble avrundet med 'CG Pro-Detailer'.

Det ble lite med "før bilder", da man av og til glemmer kameraet helt. Man er jo så engasjert når man holder på! :P

Men jeg har noen få bilder som ble tatt dagen før jeg begynte med dette "prosjektet".

Før behandling.

IMG_4150.jpg

Før behandling.

IMG_4151.jpg

Felg før behandling.

IMG_4153.jpg

Etter vasking og noen runder med clay, så bars det inn i garasjen igjen for tørking. Begynte en stund å lure på om jeg hadde vært vel ivrig med clay'n : flau :

IMG_4166.jpg

IMG_4170.jpg

IMG_4171.jpg

Venstre bakskjerm - En del kjekke riper å ta fatt i for en "førstereisgutt" : rolleyes

IMG_4167.jpg

IMG_4168.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deretter var det på med maskeringen.

IMG_4173.jpg

IMG_4174.jpg

IMG_4172.jpg

Selv om jeg ikke er noen ekspert på dette området, så er det jo alltid gøy med litt 50/50-bilder.

Her er panser behandlet med 'Scholl S03+', mens forskjerm er ubehandlet.

IMG_4186.jpg

Halve panseret behandlet med 'Scholl S03+' :)

IMG_4189.jpg

IMG_4192.jpg

Deretter ble det gått over med 'Scholl S40'.

IMG_4196.jpg

IMG_4199.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og slik ble det seende ut etter at ett lag med voks av typen 'CG 5050' var lagt på :)

IMG_4229.jpg

IMG_4230.jpg

IMG_4242.jpg

IMG_4259.jpg

IMG_4262.jpg

IMG_4277.jpg

Til slutt et nærbilde av panser.

IMG_4278.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NYDELIG : rock :

Edit: Bård ble før meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også reservehjulet fikk seg en behandling som startet med 'Bilberry Safe Wheel Cleaner', og endte med 'Swissvax Autobahn'. Dekksidene ble tatt med 'Optimum Tire Shine'.

IMG_4309.jpg

IMG_4316.jpg

Har litt lyst til å legge ut noen bilder som viser venstre bakskjerm underveis i prosessen.

- Før:

IMG_4152.jpg

- Underveis:

IMG_4167.jpg

- Etter:

IMG_4331.jpg

Til å være første gang jeg virkelig prøver meg på denne prosessen, så må jeg si meg fornøyd med resultatet på bakskjermen :) Det kunne helt sikkert vært mye bedre, men det får vi ta til våren :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er hele bilen gått over med 'CG New Look Trim Gel', samt 'CG Pro-Detailer'.

IMG_4326.jpg

IMG_4327.jpg

IMG_4358.jpg

IMG_4353.jpg

IMG_4364.jpg

IMG_4395.jpg

IMG_4422.jpg

IMG_4401.jpg

IMG_4407.jpg

IMG_4408.jpg

IMG_4425.jpg

IMG_4430.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chemical Guys' 'Metal Shine' gjorde susen for endestussene i allefall! :evil:

IMG_4340.jpg

IMG_4302.jpg

IMG_4303.jpg

Lurer på å gå over de igjen en runde (da med Dremel'n) i morgen for å få de enda bedre, da det sitter igjen noe lakkstøv der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rakk å ta motorrommet en runde også før mandagskvelden var omme ;)

IMG_4366.jpg

IMG_4365.jpg

IMG_4367.jpg

IMG_4368.jpg

IMG_4369.jpg

IMG_4371.jpg

IMG_4377.jpg

I morgen (eller, i dag er det jo blitt :o ), så er det hovedsaklig interiøret som står for tur, da det stort sett er kun dette som gjenstår på bilen i denne omgang nå. Så får vi satse på litt bedre vær utover uken, slik at man kan ta seg en liten photosession utendørs også. Frister ikke veldig å kjøre ut fra garasjen slik som været er nå :(

Ellers så må jeg jo få lov til å takke Bjørnar for en hjelpende hånd av og til, samt lån av diverse utstyr og kjemikalier :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra resultat...

Eneste jeg lurte på var: Etter at du brukte Scholl S40 la du voksen rett på da eller fjernet du oljene som lå igjen etter S40?

Samt også neste gang du skal bestille noe fra Ketil så bestill Scholl Crack 9000, det sparer det for veldig mye clayjobb, asfalt og tjære renner av og det er kun piggstøv som henger igjen somregel..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forbedring, men dårlig kamera-lys i den garasjen din. :)

Jeg skal ta en tilsvarende bil om 2 uker, men den er nok værre i lakken enn din. Skal ta noen fotos selv, i bedre lys men med dårligere kamera.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra arbeid til å være første gang. Jeg har selv lyst til å sette i gang på min bil, men tør ikke helt enda. Må nok lese litt mer på forumet først. Ellers utrolig pen bil med helt riktig farge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dypt imponert Eskild!! Hvis jeg får til bare halvt så godt resultat første gang jeg skal ta en bil er JEG mer enn fornøyd : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende arbeid, ble steike bra!:P Må få gjort noe liknende på min bil også iløpet av vinteren , må bare skaffe litt vitenskap om hvilke produkter man trenger og hvordan det skal utføres først :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for positive tilbakemeldinger :)

Utrolig bra resultat...

Eneste jeg lurte på var: Etter at du brukte Scholl S40 la du voksen rett på da eller fjernet du oljene som lå igjen etter S40?

Takk. Brukte ikke noe stoff/middel mellom bruken av S40 og voksen nei. Burde jeg ha gjort det?

Dog ble hele bilen gått over med microfiberklut for å fjerne "restlaget" etter S40 og støv/andre polishrester før voksen ble lagt på selvfølgelig.

Samt også neste gang du skal bestille noe fra Ketil så bestill Scholl Crack 9000, det sparer det for veldig mye clayjobb, asfalt og tjære renner av og det er kun piggstøv som henger igjen somregel..

Ja, har hørt snakk om denne 'Scholl Crack 9000', så var meningen å bestille det :)

Det skal sies at denne bilen hadde en del "lakkstøv" på lakken, så hadde nok blitt en stund med clayen allikevel tror jeg. For denne 'Scholl Crack 9000' fjerne vel ikke dette?

Stor forbedring, men dårlig kamera-lys i den garasjen din. :)

Jeg skal ta en tilsvarende bil om 2 uker, men den er nok værre i lakken enn din. Skal ta noen fotos selv, i bedre lys men med dårligere kamera.:)

Ja, 8 lysrør i taket og 3 x 150W lyskastere ellers var nok ikke nok for å få skikkelig kameralys nei, dog kunne sikkert lyskasterne vært plassert litt annerledes etterhvert som bildene ble tatt da, men men :o

Du har en liten jobb foran deg da ja, for jeg hadde en skikkelig jobb med min ;) Skulle gjerne hatt flere "før-bilder" av bilen min, for å vise den virkelige forskjellen, da det var litt å ta tak i her også. Får vel sitere Mikael sitt utsagn på forumet til 'Detailers Club Norway';

Utrolig bra jobbet Eskild!! Så denne med egne øyne i sommer, og det var nok å korrigere for å si det sånn

...i bedre lys men med dårligere kamera... ja, hva skal man si? Det finnes ikke dårlig kamera, bare dårlig lys? Hehe : smil :

Er dypt imponert Eskild!! Hvis jeg får til bare halvt så godt resultat første gang jeg skal ta en bil er JEG mer enn fornøyd : ja :

Det klarer du nok! Du har vel sett såpass på at slike jobber blir gjort at du har fanget opp noen triks du også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Brukte ikke noe stoff/middel mellom bruken av S40 og voksen nei. Burde jeg ha gjort det?

Dog ble hele bilen gått over med microfiberklut for å fjerne "restlaget" etter S40 og støv/andre polishrester før voksen ble lagt på selvfølgelig.

Det kan være en fordel å gå over med en wipedown med f.eks. en 50/50 blanding av Isopropanol og destillert vann for å fjerne oljene som ligger igjen etter S40 på lakken, dette er også en fin måte å inspisere lakken på da oljene kan skjule litt swirls og hologrammer:) Samt at det kan være en fordel med en forbehandling av lakken så voksen får bedre heft og varighet, til CG sin 5050 voks så er CG Vertua Bond en god investering.

Ja, har hørt snakk om denne 'Scholl Crack 9000', så var meningen å bestille det :)

Det skal sies at denne bilen hadde en del "lakkstøv" på lakken, så hadde nok blitt en stund med clayen allikevel tror jeg. For denne 'Scholl Crack 9000' fjerne vel ikke dette?

Aha, jeg trodde det var asfalt og tjære som var på bilen din, så nei den fjerner ikke det. Men uansett så prøv det neste gang så sparer du mye på clayen og mye tid spart på en kjedelig jobb...

Svigerfaren min kjøpte seg en Caddy for noen år siden som jeg shinet opp, den var dekket med piggstøv og på den brukte jeg 4 timer med en aggresiv clay: bh : Det var kjedelig det..

Men uansett så er det ett kanonbra resultat, ser ut som at du har gjort det før: rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solen lar tydeligvis vente på seg : mad :

Men fikk tatt ett par bilder ute i dagslys i dag i allefall, innimellom alle regnbygene...

Eksterir07.jpg

Eksterir06.jpg

Eksterir03.jpg

Eksterir02.jpg

Eksterir01.jpg

Speil01.jpg

Panser01.jpg

Panser02.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interiøret ble ikke tatt så veldig nøye, men fikk seg en kjapp runde med 'CG Green Clean' og 'Scholl Purple 9000'.

Bagasjerom02.jpg

Baksete01.jpg

Baksete02.jpg

Midtarmlenebak01.jpg

Drside01.jpg

Drside02.jpg

Drside03.jpg

Drside04.jpg

Forsete01.jpg

Forsete02.jpg

Frermilj01.jpg

Frermilj02.jpg

Frermilj03.jpg

Ratt01.jpg

Stoffmatter01.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen bil du har der, Eskild. Nydelig farge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Jørgen, pen bil i nydelig farge.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.