Quattro - type firhjulsdrift

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som kan fortelle meg om Quattro på min A4 B6 er et permanent firehjulssystem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Mener å ha hørt at det er Haldex-kobling nemlig og at denne kun slår inn etter behov, f.eks. ved hjulspinn. Men muligens jeg har misforstått noe i denne sammenheng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.

Mener å ha hørt at det er Haldex-kobling nemlig og at denne kun slår inn etter behov, f.eks. ved hjulspinn. Men muligens jeg har misforstått noe i denne sammenheng.

Biler med tverrstilt motor har Haldex. Sånn som A3 og TT osv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er permanenet firehjulstrekk uansett (shoot me if i'm wrong here), men haldex'en justerer krafta som skal til bakakselen etter behov. Men det er alltid drift på alle 4 hjula samtidig.

Det samme gjør torsen-diffen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil kan man igrunn si at Torsen er mekanisk overført og regulert, mens Haldex er mekanisk overført via en slureclutch som igjen er elektronisk styrt. desto mer krefter den vil ha bak, desto strammere strammer clutchen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er permanenet firehjulstrekk uansett (shoot me if i'm wrong here), men haldex'en justerer krafta som skal til bakakselen etter behov. Men det er alltid drift på alle 4 hjula samtidig.

Det samme gjør torsen-diffen.

Da skyter jeg.

Det er kun Haldex 4 som er permanent. Tidligere versjoner var forhjulstrekk til systemet merket hjulspinn, for så å overføre trekk til bakhjulene. Haldex 4 har konstant 5%/10% evnt hvilken prosent produsenten har lagt inn i kraft til bakhjulene konstant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skyter jeg.

Det er kun Haldex 4 som er permanent. Tidligere versjoner var forhjulstrekk til systemet merket hjulspinn, for så å overføre trekk til bakhjulene. Haldex 4 har konstant 5%/10% evnt hvilken prosent produsenten har lagt inn i kraft til bakhjulene konstant.

Takk for godt skudd! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vi enig om at torsen er mest skuddsikkert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"uno-does-tres-QUATTRO.. rumba -- sie..."

:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble jeg noen hakk klokere i hvertfall.

Takk og ka'piiing!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.