Problemer med Ladingen på VR6

Anbefalte innlegg

Har problemer med ladingen på VR6en min.

Dynamo skal ver ok.

Spørsmålene jeg lurer på er.

B+ skal kobles via starter til + på batteriet?

D+ skal kobles hvor?

Kjøpte bilen med gåen topppakning og en del av ledningene var frakoblet.

Ene ledningen var tatt teip rundt og skrevet Dynamo på, er en grønn ledning med en form for hurtikobling i enden. finner ingen plass denne passer, gamle eiger husker heller ikke hvor den skulle.

Finnest det noe rele spenningsregulator jeg bør sjekke?

Edit: Har null spenning ut fra dynamoen.

Takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne løse ledningen kan være signalet til dynamoen at den skal starte. Hadde vært bedre å sett et bilde av dette du lurer på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjetil Ose i Ørsta kan hjelpe deg. Han har en Vento VR6 Biturbo du kan titte på. Så ser du hvordan det er koblet opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal høre med han:)

Ingen som kan forklare meg hvordan dette signalet fungerer, om jeg kan tyvkoble det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

går vel en blå ledning fra dynamoen bort til lednings matta ved batteriet vel? som går videre inn i bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den er koblet til D+ å den går bort til en hurtikobling rett ilag med starteren og deretter går den inn i ledningsnettet

Vet du hvor denne går til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sikrings boksen tror jeg uten å vite det sikkert. kanske det er brudd i kabelen? for uten dette singnalet så vil ikke dynamoen ikke lade i det heletatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette bare et pluss signal? sann jeg kan ta en ledning fra batteriet og til D+ på starteren for å se om den ladder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke sikker om det er noe som styrer det singnalet av og på eller om det er noe variabel strøm styrke på den. er vel noen på forumet her som vet noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er D+ det er snakk om så er dette en kabel som kommer fra tenningslåsen, via ladelampen og videre til dynamoen.

Når tenningen skrus på tenner ladelampen og aktiviserer på den måten feltet i dynamoen.

Hva skjer med ladelampen når du skrur på tenningen?

Hva skjer med ladelampen når motoren starter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladelampen slår seg på når jeg skrur på tenningen og slår seg av når jeg starter bilen.

Men etter den har stått på tomgang en liten stund, så begynner den og glødelyse, og deretter lyse sterkere etter hvert som jeg går tom for strøm.

Hadde dynamoen i testbenk i går, resultatet der blei meget utslitt dynamo, som ga lav spenning ut.

Så tar sjangsen på at det er dynamoen som er gåen og får tak i ny:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. kan du gjøre det en del rimeligere å bytte regulator og børster. Kjenner ikke den dynamoen du har, men som oftest sitter regulator og børster i samme enhet og er festet med 2 skruer på baksiden. Realtivt enkelt å bytte og koster gjerne ikke mer enn et par-tre hundrelapper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tak i en brukt dynamo jeg håper fungerer.

Stemmer det du sier med spenningsregulator er bak på dynamoen, men lagerene og sleperingen var gåen i tillegg til børstene, så den var nok ikke mye å samle på:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet dynamo, men fortsatt null spenning ut.

Trenger tips!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du på noe vis lakkert braketten dynamoen sitter ?

Er den skikkelig jordet? Hørt med K.Ose?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet dynamo, men fortsatt null spenning ut.

Trenger tips!!

Ikke spenning i det hele tatt eller for lav spenning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ladelampen tenner når du skrur på tenningen...og slukker når motoren starter?

Har du sjekket at dynamoen har tilstrekkelig jording?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladelampen tenner når jeg skrur på tenningen og sløkkernår jeg starter ja.

Dynamoen er vell jordet gjennom feste den er festet i? finner vertfall ikke noe annet punkt det skal jordes.

Eneste tilkoblingspunkt på dynamoen er B+ og D+

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å sjekke om det er skikkelig jording. Dette kan du enkelt gjøre ved å sette den ene målepinnen på B+ og den andre på chassiet til dynamoen.

Du bør da lese av en spenning på ca. 12.5 VDC.

Hvis dette er i orden setter du den ene målepinnen på D+ og den andre på minus på batteriet (uten tenning på). Da skal du ikke ha spenning.

Skru deretter tenningen på og les av spenningen som da skal være nokså lik til den første avlesningen din.

Er det en ny eller brukt dynamo?

Når du sier null spenning så tar jeg det som en selvfølge at du har målt direkte på B+ på dynamoen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.