start problemer nok en gang audi 10v

Anbefalte innlegg

Har fått start problemer igjen når motoren er kald på min 10v i audi Typ 44Q

 

Har skiftet selve kaldstartdysa første gangen jeg fikk problemet, og da ble alt ok.

 

Når når motoren er helt kald (stått over natta) er den et mareritt å få start på. Kan stå å turne på starteren i 20min...før tegn til liv...da begynner den å å hoste og harke samt gå på 3-4cyl og etter 3-4 min så går den rent og normalt. Har målt strømmen ut til kaldstart dysa, og her kommer ikke strøm.

 

Vet der er et relè som skal hjelpe til å styre dette, og jeg har et ekstra liggende som funker...så vil prøve å bytte dette.

 

MEN...hvor sitter dette pokkers relèet?? Står ikke noe om det i instr.boka til bilen. Noen som vet?? Som nevnt opp her så er det en audi typ44Q

 

Trenger hjelp fort:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sugemotor?

 

på min 2.1 10v motorkode WC, var det den store thermosensoren som sitter i bakkant av toppen som var synderen, kunne bare glemme å starte den når det var bare et par varmegrader. jeg bytta den sensoren, og problem løst. den gir signal til kaldstartdysa om bilen er kald. kjøpte den ny, og den plukket jeg av da jeg hugde bilen.

 

edit: sitter samme på 2.2 10v KU også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sugemotor?

 

på min 2.1 10v motorkode WC, var det den store thermosensoren som sitter i bakkant av toppen som var synderen, kunne bare glemme å starte den når det var bare et par varmegrader. jeg bytta den sensoren, og problem løst. den gir signal til kaldstartdysa om bilen er kald. kjøpte den ny, og den plukket jeg av da jeg hugde bilen.

 

edit: sitter samme på 2.2 10v KU også

 

håhååå!!! dette må prøves:) takk skal du ha!! er det den kobber-farga bryteren? er vel kun en stor slik giver i bakkant av toppen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, den store 2 pola sensoren, er kun en slik stor en baki der..

 

om du vil kjøpe min kan du bare si fra, da den bare ligger på hylla her, den er kun brukt et års tid, og ble kjøpt ny. koster rundt 1000kr på møller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, den store 2 pola sensoren, er kun en slik stor en baki der..

 

om du vil kjøpe min kan du bare si fra, da den bare ligger på hylla her, den er kun brukt et års tid, og ble kjøpt ny. koster rundt 1000kr på møller

 

hihi...bestilte hos møller i tr.heim, 305kr:) men HÅPER så inderlig det er den som skal til...er lei av å stå opp hver 3 time om natta...og ut å starte opp, la gå driftsvarm før jeg kan legge meg å sove igjen: bh : men dette må til for at jeg skal komme meg på jobb om dagene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Serr? Faen så kjett:P Ha på hiddensprut, er del mer pålitelig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åhh...1 uke leveringstid på den føler'n..jaja..la gå: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føleren beskrevet er thermoswitchen (termotidsbryteren). 10v R5-motoren til Audi - vel og merke ikke MC/MC2 - har denne for å styre kaldstartdysen, noe som gjelder alle motorer med ren K-Jetronic.

 

Thermoswitchen gjør at kaldstartdysen gir bensin når kjølevannet er opp til 35 C samt opp til 8 sekunder, også dette avhengig av kjølevannets temperatur.

 

Dersom thermoswitchen blir ødelagt skjer det på to måter:

A) Den tror at motoren alltid er varm; da merker man som regel ingen ting. K-Jetronc starter fint ned til -30 og kaldere uten kaldstartdyse.

B) Den tror at motoren alltid er kald. Da vil den pøse på med bensin uansett hvor varm motoren er, og den vil ei heller variere lengden på hvor lenge kaldstartdysen kan sprøyte inn bensin - som jo egentlig skal være maks åtte sekunder.

 

Dersom man mistenker at B har skjedd, kan man enkelt og greit trå gassen i bunnen før man vrir på nøkkelen, da dette vil føre til en magrere blanding i startøyeblikket. Konstaterer man feilen kan man da trekke ut kontakten til kaldstartdysen til man får skiftet sensoren. Selv om B er tilfellet skal det vel og merke ikke ta 20 minutter for å starte bilen. 30-40 sekunder kanskje..? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som skjer er at visst bilen står lengre enn 4-5 timer...og motor blir kald...vil den ikke starte. samme pokkrn om jeg trør på gassen eller ikke før jeg vrir om nøkkelen. må dra rundt starteren omtrent helt til batteriet er flatt...og dette er ikke sunt. Når den først starter...kan den gå på 2-3 cyl virker det som...hoster og harker noe jeevligt. det går 2-3 min slik, så går den helt fint.

 

når motoren er kald, og jeg skrur på tenningen til siste hakket før turning av startmotor...har jeg gått frem i motorrommet , nappet av kontakten til kaldstart dysa og målt for strøm...her kommer ingenting. den er like tungstartet selv om kontakta til kaldstart dysa er på eller av. har sporet ledninger og målt med prøve lampe for å finne synlige brudd...har ikke funnet noen feil. Om jeg tar ut kontakten til denne thermoswitch'n når den er kald...og prøver starte...er det heller ingen forskjell. like tungt startet med og uten kontakter plugget i.

 

når motoren har en liten lunk...starter den med engang..uten antydning til problemer.

 

 

begynner å bli lei dette...og håper at med ny thermoswitch...skal det ordne seg:tilber:

 

tennplugger er nye...ngk, korrekt type for motor, rotor, fordeler-lokk, pluggkabler og slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første er du nødt til å måle strøm på kaldstartdysen når startmotoren går. Det skal kun komme strøm der i startøyeblikket. Kommer det strøm der noen annen gang er det absolutt noe feil.

 

Du har ingen annen oppvarmingsregulator du kan prøve?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første er du nødt til å måle strøm på kaldstartdysen når startmotoren går. Det skal kun komme strøm der i startøyeblikket. Kommer det strøm der noen annen gang er det absolutt noe feil.

 

Du har ingen annen oppvarmingsregulator du kan prøve?

 

har målt det også...kommer ikke strøm når jeg dreier på starter heller. Oppvarmingsregulator???!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt ingen har skrudd på blandingsskruen slik at bilen omtrent ikke får bensin eller neo annet er galt, er kaldstartdysen strengt tatt ikke nødvendig på vanlig K-Jetronic. Oppvarmingsregulatoren sitter litt nede på blokken til venstre i kjøreretningen, har to bensinledninger, en elektrisk kontakt og en vakuumslange. Prøv å bytte den med en fra en bil du vet virker; dog må det være fra en lik bil.

 

...bare et lite eksperiment.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såfremt ingen har skrudd på blandingsskruen slik at bilen omtrent ikke får bensin eller neo annet er galt, er kaldstartdysen strengt tatt ikke nødvendig på vanlig K-Jetronic. Oppvarmingsregulatoren sitter litt nede på blokken til venstre i kjøreretningen, har to bensinledninger, en elektrisk kontakt og en vakuumslange. Prøv å bytte den med en fra en bil du vet virker; dog må det være fra en lik bil.

 

...bare et lite eksperiment.

 

Nå skjønte jeg hvilken del du menter. Den har jeg byttet, for den som stod på min før var dårlig..så den skal fungere den som er der nå.

 

men nye symptomer: Når jeg vrir om tenninga, starter bensin pumpa....og lar det hele stå å dure i noen minutter...for så å prøve å starte, blir d fyring på motoren...den går i 2 sec ujevnt og så stopper den. Merklige greier.

 

må som regel ut av huset 1 time lr 2 før jeg skal på jobb...for å se om bilen starter, og om jeg kommer meg på jobb..visst ikke må jeg stikke av med fruen sin bil: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.