tuning vs statens vegvesen....er det "lov" egentlig?

Anbefalte innlegg

hei....så var det dette med tuning og statens vegvesen....hva skjer hvis jeg drar til statens vegvesen og de oppdager at jeg har tunet bilen og lagt på en god del hester? har lest om dette her på forumet. fikk såvidt med meg at det var bot for sånt, og her var det snakk om store bøter da: eek :...så jeg lurer på om noen har svar på dette...evt tips og triks hvordan dette kan gjøres om til "lovlig":)

takker for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lov å tune opp bilen din sålenge du godkjenner opptuningen. Viktig at resten av bilen også tåler de ekstra kreftene motoren produserer. Når du har godkjent dette så skal tollvesenet ha sin del av kaken. De skal ha avgifter for de nye kreftene du har fått i bilen og disse blir regnet ut prosentvis utfra hvor mange år bilen har gått på veien med norske skilter. Etter at bilen har vært registrert i norge i 10 år trenger du ikke lenger å betale avgift for effekten. Men godkjennes må den uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha....sånn ja. enkelt og greit. takker for det Knut:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå finnes det vel en "uskreven" regel at man kan tune opp mot 10-15% - uten at jeg tør garantere for noen her. :)

Blir du oppdaget med for mye effekt, kan du risikere å måtte betale engangsavgift for effekten du har + straffegebyr (som vel kan være opp mot 100% av engangsavgiften om saken er grov nok?).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man bot om man blir stoppet da? Om bilen har vært i Norge i over ti år

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bli bøtelagt for alle forhold som ikke er iht regelverket, deriblant effektøkning, som skal godkjennes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har 15% regelen pga at produsenten ikke klarer å lage alle motorene 100% like...noen er sprekere enn de andre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bli bøtelagt for alle forhold som ikke er iht regelverket, deriblant effektøkning, som skal godkjennes.

Senking av bil skal og godkjennes,du får ikke bot for å kjøre senket bil som ikke er godkjent,blir ikke det noe av det samme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei du får ikke bot men du får mangel lapp og må dra og godkjenne det. De kan gi deg bot hvis de vil men 99,9% av tilfellene så får du isteden muligheten til å dra å få det godkjent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er en del forvirring ute og går her... Dessverre ser det ut som de ansvarlige autoriteter har fått for seg at de kan 'bøtelegge' folk for å ha for mye hester. Det du betaler for her er såklart avgift for effektøkning. Det som jeg har sett i det siste med trallen i trøndelag har vært at autoriteten har fremmet krav om avgift pga effektøkning på biler som ikke er godkjent til å ha så stor effekt, eller som på andre måter har en ureglementert ombygging. Bør ikke dette i praksis bli møtt med en mangellapp framfor et stort avgiftskrav? Det virker som de bare er ute etter pengene dine, og ikke sørge for at biler er ombygd iht. gjeldende krav.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er en del forvirring ute og går her... Dessverre ser det ut som de ansvarlige autoriteter har fått for seg at de kan 'bøtelegge' folk for å ha for mye hester. Det du betaler for her er såklart avgift for effektøkning.

Forvirring ja, og du er her med på å forsterke det.

Som jeg nevnte tidligere, i tillegg til avgift kan du få tilleggskrav;

§ 2. Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i medhold av denne lov, straffes

med bøter,

...

§ 3. Dersom den avgiftspliktige på straffbar måte har overtrådt bestemmelser gitt i medhold av

denne lov, kan han av vedkommende departement pålegges å betale inntil det dobbelte av det

avgiftsbeløp som er eller kunne vært unndratt statskassen. Hvis vedkommende tidligere er straffet

for overtredelse av bestemmelser som nevnt eller pålagt forhøyet avgift etter første punktum, kan

avgiftsbeløpet økes inntil det firedobbelte.

Fra

ENGANGSAVGIFT

MOTORVOGNER MV.

2009

Rundskriv nr. 1/2009 Mo II

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok så jeg kan dra til statens vegvesen og si at jeg skal godkjenne tuning på bilen min....men hva hvis de oppdager at jeg har hatt dette lenge uten å ha meldt ifra tidligere, kan jeg få bot da? tror det går litt usikkerhet rundt om her i denne tråden, så jeg tror jeg tar meg en tur innom statens vegvesen i morgen og får oppklart dette her. skal nok ikke si jeg HAR tunet bilen, men heller hva HVIS jeg tuner hehe;) så får jeg se hva de sier om det....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager for mitt lite velformulerte innlegg! Bøtene og tilleggsavgiftene er jeg klar over, men det doble avgiftsbeløp her menes vel ikke som bot, men som en 'straffegebyr', stemmer ikke dette?

Og det kan jo ikke faktureres for noe som ikke er fakturerbart, altså det kan ikke taes betalt for en ulovlig ombygging. En bot kan såklart foreligge.. men jeg har fått inntrykk av at om man er så uheldig og blir satt til å betale en slik avgift, så har man jo også rett på å skrive inn det man betaler for i vognkortet, ikke sant? Hvis det ikke er en mulighet.. så har man jo et dilemma?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er tilfelle at du ikke skal måtte betale avgift hvis det ikke blir godkjent så er det jo ikke noe farlig lenger, man får det jo ikke godkjent ;) MEN, det er nok ikke tilfelle, da man har brukt bilen på gate med denne effekten som man ikke har betalt for.. altså får du avgift og straffeavgift for det du HAR gjort, som er tollvesenet sin sak. Også er det opp til vegvesenet om de ser bilen forsvarlig for VIDERE bruk eller ikke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En tanke på nyere biler... hva med Co2 avgiften?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn har jeg igrunn ikke tenkt på det! Takk for at du rettet på meg, levde visst litt i villfarelse der! Hvor mange tilfeller av denne straffeavgiften er det som er kjent egentlig? Føler meg ikke spesielt utsatt med den bilen jeg har nå da men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg struper bilen til 75hk og hever den, er de like trangsynte da tro?

Og får jeg igjen penger for avgiftene på hestene jeg ikke bruker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.